Jag får inte till mina skänkelvikningar

T

Tican

Det är helt omöjligt att hålla henne rak! Hon böjer sig runt sidförande skänkeln, hur löser man det? Jag försöker räta ut med andra skänkeln, då verkar hon mest bli förvirrad när hjälperna motverkar varandra. Förståeligt? Och om jag lyckas hålla henne någorlunda rak flyttar hon bara framdelen istället, och det flyter inte för fem öre. Nån som har något tips? :crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag får inte till mina skänkelvikningar

Det låter som en förvirrad häst som försöker följa kommandona från en ryttare som ligger lite efter i hjälperna.
Mitt tips är att du låter en bra ryttare rida din häst så att hästen "lyckas" med skänkelvikningarna några gånger.

Efter det har den åtminstone fattat vad du är ute efter och kan vara lite mer förlåtande mot att hjälperna kanske inte riktigt är så tajmade. Om hästen börjar göra lite rätt så blir det också lättare för dig att trimma in dina rörelser så att det blir rätt.

Se till att du har henne helt rak innan du går in i vikningen, och begär bara ett steg i början. Framåt direkt igen, och rak. När hon är rak, ett steg till.
Se till att hon svarar direkt på det, hon ska ju bara ta ett kliv åt sidan lixom. Inget svårt. Tror hon behöver lite tid för att böja..
Sen kan du öka på kliven, men försök INTE göra en snett igenom eller så om hon inte är rak.

Tack för tipset, ska prova. =)

Öva framdelsvändningar i uppvärmningen och träna dig på att samordna hjälperna där. Hästen får svara för sidvförande skänkel.
Träna "ruter ess" och gå vidare från detta.
Har du ingen på backen som kan hjälpa dig?

Jo, det har jag ju. Blev lite frustrerad efter gårdagens ridpass, så jag gjorde en tråd. Vi sparar de dumma skänkelvikningarna tills nästa träning, tror jag.

hm..låter som om du kanske är otydlig i hjälperna...man brukar säga som så att kan man inte rida sin häst ställd åt båda hållen går den inte heller att rakställa...är det som så att att den hellre båda ställer och böjer sig lättare åt något håll kan jag konstatera att det är din häst svaga sida. innan du gör skänkelvikningarna så rid loss den åt båda hållen, den behöver inte alltid gå innåt ställd, gör små förhållningar och ställ över den några steg åt andra hållet, sen den är som gele i nacken.

Sen kan du rida mkt rätt upp så du verkligen kommer på hur du skall få hästen rak.

pröva sätt dig lite på det yttre sittbenen, och se om den lättare rakställer sig, det låter lite som om du inte får någon bjudning i vikningarna, kanske är du omedvetet hårdare i den inre handen, lr också att du håller din balans i den handen, men som sagt, pröva rid raka linjer så du får loss den i båda sidor och kan rak ställa, sen tar du skänkelvikningarna..Lycka till!

Håll emot lite på yttertygeln så hästen blir rak och så att bakdelen hinner med..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 424
Senast: Freazer
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 575
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 103
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka