Jag=en grym, hjärtlös djurplågare?

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har nu hört från tre olika håll att Grand Danois e en "promenad" hund, den tål inte att springa långa sträckor i skogen , den har ett litet hjärta och orkar inte med stora påfrestningar! Min GD har jag med mej när jag rider, hon kan springa med mej och hästen i två, tre timmar och när vi kommer hem igen undrar hon om vi inte kan ta en tur till, matte har ju två hästar! Nå! Hur e det? Är jag en grym hjärtlös djurplågare som driver min stackars hund i för tidig död, eller? Finns det fler som äger en GD och har med sej den i skogen så den får springa flera timmar? Tacksam för synpunker! Tant Ylva

Sv: Jag=en grym, hjärtlös djurplågare?

Så om du driver din hund till en tidig död?

Vad väljer hunden:

• Ett liv fullt med bus, lek, långa promenader m.m, dvs ett liv fyllt av en mening men färre år i värsta fall.
  • Ett liv innehållande koppelpromenad på slätmark varje dag år in och år ut, men flera år i livet i bästa fall.

Tja för mig är det givet, jag skulle aldrig behålla en hund som tvingas ha det som jag beskrev i 2:a punkten :crazy:

Dom verkliga djurplågarna är ju dom som hanterar sin hund som om den vore av glas år ut och år in...

Senast ändrad:

Tjaa... våran grandis får nog också en för tidig död då isåfall.
Han springer runt och busar och leker så fort han får chansen. Är vi ute i skogen och går/springer/cyklar så ligger han ca 20 meter före, oavsett hur mycket han har sprungit innan.
Enligt honom är det LIVET att få springa runt som en galning :rofl:

25733887.jpg

Tyvärr kan jag inte ha honom med mig när jag rider, då han kan vara väldigt ignorant ifall han hittar något intressant.. och då spelar det ingen roll hur högt eller argt man ropar på honom. :mad:

Sen är han, å andra sidan, väldigt lugn och ligger och sover väldigt mycket hemma. Så jag tror nog att det väger upp hans beteende ute ganska mycket, han får gott om tid att vila upp sig i lugn och ro och behöver inte stressa runt dygnet runt. För det tror jag, om något, tar död på en hund!

Hunden är ett djur och jag tror att många helt och hållet surrar sig fast i olika myter och information från andra i omgivningen. Alla hundar behöver aktivitet och arbete - givetvis i olika form, men .... det är ett djur ...

För vår del var det samma tjat om våran lilla dvärghund. Den är ju enligt de flesta bara en sällskapshund. Han ska inte behöva särskilt mycket motion eller stimulering. Det snudd på djurplågeri att tänka så ... Min dvärgspets är ett djur och han är en hund. Han följer med på ridturer, fjällvandringar och mer än gärna på långa promenader. Givetivs känner vi vår hunds begränsningar. Han orkar inte lika mycket som våra slädhundar, men han orkar mycket mycket mer än vad vi någonsin har hört någon annan dvärgspetsägare sagt till oss ....

Jag tänker fortsätta att rida med henne, hon fullkomligt älskar att vara ute och springa det var därför som jag blev så förvånad över dessa tidigare nämnda orsaker till varför en Gd bara ska promeneras! Varifrån kommer dessa påståenden från början? Ngn som vet? För mej e det självklart att hundar mår bäst av att vara hundar och få följa med överallt o.s.v.

Ja så länge hunden tycker det är kul och inte fåt ont ellr nått sånt av det så är det vell bara att köra på som vanligt..
Den enda jag har hört om GD är att dom inte ska gå i trappor för mycket, varför det vet jag ej..

Fortsätt du att låta din hund ha ett bra hundliv.

Det håller så länge det håller, men det är en tröst när man tvingas ta beslutet.

Hunden fick iaf ett lyckligt liv.

Jag har hört att grandisar oftast brukar behöva springa av sig därav varför dom älskar att bo på gårdar.

Vad väljer hunden:

• Ett liv fullt med bus, lek, långa promenader m.m, dvs ett liv fyllt av en mening men färre år i värsta fall.
  • Ett liv innehållande koppelpromenad på slätmark varje dag år in och år ut, men flera år i livet i bästa fall.

Tja för mig är det givet, jag skulle aldrig behålla en hund som tvingas ha det som jag beskrev i 2:a punkten :crazy:

Dom verkliga djurplågarna är ju dom som hanterar sin hund som om den vore av glas år ut och år in...

Amen :bow::bow:

Är det inte så här att GD liksom flera andra stora hundraser har en benägenhet att kunna få hjärtfel och att det du har hört. Man kan ju inte hålla hunden i stillhet ifall att den skulle kunna få hjärtfel, jag håller med Armani bättre att ha ett bra liv den stund det varar. Jag tycker att du gör helt rätt. Det man kan göra är ju att varje gång man är hos veterinären så kan man be dom lyssna på hjärtat så kan man förhoppningsvis upptäcka ev. fel i god tid. Men som sagt man kan ju inte skydda sig mot allt.

Iresha: Att dom inte skulle få gå i trapport är inte det innan ett års ålder? Det är ju gemensamt för de flesta stora hundar som växer fort och det är för att spara deras höftleder och armbågsleder som man undviker det.

Är inte expert på GD men "allmänna regler" torde väl kunna platsa även här? Hundar, fr a stora unga sådana, kan bli överansträngda fr a i armbågar och bakparti. Därför bör man inte låta hunden bestämma fullt ut, utan använda sitt förnuft och läsa hunden. Mycket hänger på hur du rider och hur fort och länge hunden måste springa.

En hund i frihet/i naturen skulle inte jaga omkring i hög fart timme efter timme. Jag tror helt enkelt inte att deras rörelsemekanism är konstruerad för det.
"Det håller så länge det håller", som Calazirya skriver, tycker jag verkligen inte är ett råd att följa! :mad:

För mej e det självklart att hundar mår bäst av att vara hundar och få följa med överallt
Håller jag helt med om, men det är ändå inte detsamma som att överanstränga dom.

LIA

När ngn av hundarna är med när jag rider så skrittar jag nästan alltid och håller självklart koll på hur pigga dom är, jag har ingen uppfödare att prata med, hon försvann för ett år sedan, så jag har ingen som jag kan få goda råd av.......skulle ju kunna ringa en annan uppfödare.....hmmm vad smart jag är:idea:

Ja så länge hunden tycker det är kul och inte fåt ont ellr nått sånt av det så är det vell bara att köra på som vanligt..
Den enda jag har hört om GD är att dom inte ska gå i trappor för mycket, varför det vet jag ej..

Jag har hört att det är för att de har så lång rygg, och därför ska även taxar o dyl. inte gå så mkt i trappor. Men det är ju lättare att bära ner en tax än en GD. :p

Om man tar rådet ur sitt sammanhang är det ju klart att det kan tolkas fel :grin:

Tar man bara ett följdsvar och skiter i att läsa det första svaret så tja då blir det som sagt galet.

Calazirya skrev:

Vad väljer hunden:

Ett liv fullt med bus, lek, långa promenader m.m, dvs ett liv fyllt av en mening men färre år i värsta fall.

Ett liv innehållande koppelpromenad på slätmark varje dag år in och år ut, men flera år i livet i bästa fall.

Jag vet ungefär vilka råd man får av vissa när man har GD eftersom jag själv haft rasen, lyder man ett sådant råd så ja då anser jag att man är långt mer djurplågare än om man följer det jag skrev i punkt 1 här ovan.

Senast ändrad:

En hund i frihet/i naturen skulle inte jaga omkring i hög fart timme efter timme. Jag tror helt enkelt inte att deras rörelsemekanism är konstruerad för det.

Då är alla jakthundar skapt annorlunda än alla andra hundraser menar du? Speciellt alla i grupp 6 måste vara otroligt udda konstruerade, eftersom de kan driva i högt tempo i timmatal..

Då är alla jakthundar skapt annorlunda än alla andra hundraser menar du? Speciellt alla i grupp 6 måste vara otroligt udda konstruerade, eftersom de kan driva i högt tempo i timmatal..

Tom hundar med så udda kroppsbyggnader som taxar :D

Taxar och stövare (+ alla andra drivande & övriga jagande raser) är alltså egentligen likadant konstruerade, men de skiljer sig markant från alla andra raser :idea:

Senast ändrad:

Vad väljer hunden:

Håller med till fullo :)

Är inte expert på GD men "allmänna regler" torde väl kunna platsa även här? Hundar, fr a stora unga sådana, kan bli överansträngda fr a i armbågar och bakparti. Därför bör man inte låta hunden bestämma fullt ut, utan använda sitt förnuft och läsa hunden. Mycket hänger på hur du rider och hur fort och länge hunden måste springa.

"Det håller så länge det håller", som Calazirya skriver, tycker jag verkligen inte är ett råd att följa! :mad:

Håller jag helt med om, men det är ändå inte detsamma som att överanstränga dom.

LIA

Jag kan inte ett smack om GD och visste inte att de skulle vara känsligare än andra hundar. Antar att t.ex. både irländsk varghund och skotsk hjorthund har stora rörelsebehov som de behöver få tillgodosedda.

Är det inte så att man behöver tänka sig för under en så stor hunds uppväxt, att den byggs upp på ett bra sätt i sin stora kropp. Att vara uppmärksam på hur den mår, tillväxtfaser, rätt foder, anpassad motion osv. När en sådan hund väl blivit vuxen och är sund och välbyggd och har fått adekvat träning, så borde den väl klara av mer än att promenera runt kvarteret (en överdrift kanske, jag vet)?

Ursprungligen postat av LIA

Skulle kanske varit övertydlig och lagt till: "opåverkad av människan", alltså en "vildhund".

Att vissa jakthundsraser "springer mycket" innebär inte att dom är konstruerade för det eller håller för det. Dom har också möjlighet att själva bestämma tempo, pauser etc, vilket inte är fallet på samma sätt för en hund som följer med på ridturer då ju människan avgör.
Men det är alltså inte en konstaterad sanning utan vad jag tror, grundad på den erfarenhet jag har.

LIA

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att... 2
Svar
23
· Visningar
2 785
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 235
Senast: cambodia
·
A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 592
Senast: palle
·
Övr. Hund Passade nyss en bekants hund några dagar. Hunden i fråga är en omplacering på ca 3 år. Matte är jätte ambitiös och trots att vi tränar... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 229
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025