Jag=en grym, hjärtlös djurplågare?

Sv: Jag=en grym, hjärtlös djurplågare?

OK, då förstår jag hur du menar, men nog var det lätt att missförstå.

Så om du driver din hund till en tidig död?
Även det här blir ju lite lätt att missuppfatta. Att man låter sin hund vara hund är en sak, det är för mig självklart. Det måste ju inte innebära att man låter den gå över "slitagegränsen" och fr a inte att man "driver" den till det.

Ett liv fullt med bus, lek, långa promenader m.m, dvs ett liv fyllt av en mening men färre år i värsta fall.

Ett liv innehållande koppelpromenad på slätmark varje dag år in och år ut, men flera år i livet i bästa fall.

Tja för mig är det givet, jag skulle aldrig behålla en hund som tvingas ha det som jag beskrev i 2:a punkten

Dom verkliga djurplågarna är ju dom som hanterar sin hund som om den vore av glas år ut och år in...
Vi har samma uppfattning. :)

LIA

Jag tror iaf att även vildhundar/vargar (om vi nu ska parata ursprung) vill äta.
Och att söka upp ett spår och driva ett djur borde inte skilja sig så mycket mellan om det är hundens egna tänder eller husses hagel som avslutar. Likaså tror jag att nedläggande av ett större byte såsom en älg kräver en stor ansträngning i minst en timma (att jämföra med en ridtur).
Sedan är en GD ingen varg och kanske inte superfunktionellt byggd, men in contradiction så har den förmodligen växt upp och utfodrats och motinerats på ett mer ändamålsenligt sätt än ett vilt djur.

Allt går ju att missuppfatta om man "klipper ur" vissa meningar ur sitt sammanhang.

Efter följde ju en ganska klar beskrivning av min ståndpunkt i ämnet :)

Hade jag bara hade skrivit:

Så om du driver din hund till en tidig död och det får hålla så länge det håller, hade det bäddat stort för missuppfattning ..

Men vi delar ju samma åsikt om själva ämnet och då ser jag "sidodiskussionen" som avslutad :)

Det är inte ansträngning jag talar om. Inte heller ett normalt spårande/sökande, utan springande i 2-3 timmar plus ytterligare 2-3 timmar (alltså dom förutsättningar som förelåg då jag svarade!).

Sedan är en GD ingen varg och kanske inte superfunktionellt byggd, men in contradiction så har den förmodligen växt upp och utfodrats och motinerats på ett mer ändamålsenligt sätt än ett vilt djur.
Nej, det är just det. Inga raser är det, p g av den avel som vi människor ansvarat för, men somliga är det ännu mindre. Den "ändamålsenliga utfodringen" brukar dessutom vara detsamma som optimal utfodring, vilket sätter rörelsemekanismen nära och ofta över gränsen för vad den tål.

Om vi håller oss till ämnet, så svarade jag alltså nej på TS rubrikfråga. Dock inte reservationslöst.

LIA

Jag har en GD och hon är alltid lös hemma, springer och flänger som hon vill, är med när jag rider eller kör.

Har även en Basset hound och där hör man också samma sak, de ska inte springa för mycket blablabla och min basset springer ett par kilometer per dag, då även hon alltid är lös på gården, och leker alltid med mammas shäfer, det är full rulle på henne jämt, hon kan vara ute från 7 på morgonen till sena kvällen om vi inte tar in henne.

Hellre än glad hund som lever några år mindre.

Du behöver nog inte oroa dig. Förhoppningsvis så känner du din hund så väl att du märker när den inte orkar längre. En GD, precis som alla andra hundar, mår bäst av att röra på sig. Jag skulle snarare säga att om du håller igång din hund så kommer den hålla mycket längre än en soffpotatis. Jag har haft en GD som blev 11,5 år. Hon och jag promenerade och motionerade flera timmar varje dag och jag tror att det är det är tack vare det som hon blev så pass gammal som hon blev.
Som sagt, så länge du lyssnar på hundens signaler så är det nog inga problem. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att... 2
Svar
23
· Visningar
2 785
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 235
Senast: cambodia
·
A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 592
Senast: palle
·
Övr. Hund Passade nyss en bekants hund några dagar. Hunden i fråga är en omplacering på ca 3 år. Matte är jätte ambitiös och trots att vi tränar... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 229
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025