Jag blir vansinnig!!!

Snorpan

Trådstartare
Nu har jag hållt på i flera dagar med att försöka få på min häst grimman i sommarhagen. :(
Om jag lyckas komma i närheten av min häst utan att riskera att bli nersprungen av de andra hästarna får jag gärna klia på henne och så, då kommer hon gärna fram till mig men så fort jag plockar fram grimman så sticker hon därifrån. :devil:
Vad ska jag ta mig till?!? Jag bara måste få tag på henne snart.

Har vid flera tillfällen funderat på att försöka hitta någon bra NH-tränare. Det skulle vara väldigt intressant att ta med någon ut som kan analysera läget och ge mig lite råd. Just nu tvivlar jag på de flesta metoder och skulle behöver lite stöd utav någon.

Om någon vet någon bra NH-tränare i Stockholmstrakten (Kungsängen) får ni gärna PM:a det till mig! :)

/En förtvivlad Snorpa

Senast ändrad:
Sv: Jag blir vansinnig!!!

Jag har svarat dig i tråden under "Generella", och här kommer det igen:

Har du provat med att gå ut och umgås med hästen 20-30 gånger utan grimma?

Betr NH-instruktörer, gå in på NNHA:s hemsida. Det finns fler norr om Stockholm.

LIA

Jag har tittat på den listan med tränare men jag har svårt att tänka mig att jag kan få någon utav dem att åka ut till sommarhagen denna veckan för att se vad jag kan göra annorlunda och för att analysera situationen.
Då det gäller de bästa så får man ju boka ett halvår innan och ska dom komma ut till en så kostar det skjortan.
Finns det inget annat bra ställe man kan leta duktigt folk/tränare på?

/Snorpan

Varför tror du att det finns "duktigt folk/tränare" på andra ställen, som kan komma omgående till dig utan att ta skäligt betalt??

Har du något emot, att via kurser lära dig att klara hästarna på egen hand? Lite provokativt, men du förstår väl meningen?

LIA

Hej!

Jag har haft precis samma problem som du när jag släppte min häst på betet för c:a 4 veckor sedan, jag fick inte tag i henne, ja la åtskilliga timmar till att gå o "valla" henne, umgicks med henne i hagen mm, till slut kunde jag sätta på henne grimman. Men även att jag fick på henne grimman hade jag JÄTTEPROBLEM att få med henne ut ur hagen o bort fr de andra hästarna, jag fick till slut ta hjälp av en duktig tränare fr vår ridklubb - mitt problem var/är helt klart att jag inte har ledarskapet fullt ut, så jag tränar mitt sto mkt fr marken, det går framåt och jag har nu även kunnat börja rida så smått (men inte utan protester) ! Jag förstår precis hur du känner dig, om det nu kan vara till ngn tröst... Men ge inte upp! Jag tycker att "vallningen" funkade bra, dvs att du hela tiden kallar på din häst, så fort du får hennes uppmärksamhet tystnar du, springer el går hon ifrån dig går du efter o smackar precis som om det är du som vallar fram din häst! Min häst tröttnade efter ett tag och kom fram till mig!

Självklart förstår jag meningen! Jag skulle jättegärna vilja åka iväg och lära mig mer. Absolut! och då gärna till nån utav "de" tränarna.

Självklart är jag även beredd att betala för bra hjälp. Vad jag menar är att mitt problem är lite akut. Jag anser mig ha hyffsat ledarskap men ibland bara vill det sig inte och detta är en sådan situation och det vill jag gärna ha hjälp nu på stört och i den situationen där jag har problem. Hur ska jag kunna åka iväg på kurs om jag inte kan få in hästen från hagen!?! ;)

Kurser och sånt är ju oftast mer grundläggande och inte så specifika. Jag har en känsla av att det endast behövs små små grejer för att få det att fungera. Kanske går jag på fel sätt i hagen, kanske ska jag vara mer bestämd, kanske ska jag vara mindra påtryckande. Det är det jag vill ha hjälp med akut och "de" tränarna kan mycket troligen inte ta akuta problem.

Förstår du vad jag menar?!?

Först-
Du har inte kommenterat min fråga/förslag, så därför tar jag det igen: Har du provat med att gå ut och umgås med hästen 20-30 gånger utan grimma?

Sedan-
Hur ska jag kunna åka iväg på kurs om jag inte kan få in hästen från hagen!?!
Du behöver inte din häst på kursen! Det är du som ska lära dig (om vi nu talar om NH-kurser).

Ja, jag förstår hur du menar. I det här fallet är det troligen bara fråga om "små, små grejer", för att du ska kunna hämta in din häst. Men, och det är ett stort MEN, är det inte även troligt, att dom där små grejerna saknas dig i övrigt också? Och att det grundläggande därför är så viktigt?

Du har i din andra tråd fått "råd" hur du ska gå till väga. Råd som jag tycker är bedrövliga. Bestäm dig för, om du vill ha en häst som kommer till dig och följer dig för att den:
A- gör det av tvång?
B- gör det av egen vilja och intresse?
Svaret på den frågan visar vilken väg du bör gå.

Äkta ledarskap får man av hästen, det är inget man tvingar sig till.

Hade jag något bra tips, om hur du ska bära dig åt just idag, skulle du få det. Väger här även in uppgifterna i din andra tråd. Kanske ta ut dom andra hästarna ur hagen och in i ett stall (om hon följer efter in dit)?

LIA

Jag tyckte jag svarade på din kommentar ang. att umgås utan grimma men det kanske inte var tillräckligt tydligt. Mitt svar är iallafall att ja, jag tycker jag har gjort det. Sammanlagt är det kanske inte 20-30 gånger.
Jag släppte henne på sommarbete, tog av henne grimman. Hon gick utan grimma i 2-3 veckor och under den tiden tog jag på henne grimman en gång annars så visiterade jag henne och donade, kliade osv utan grimma. Sen nästa gång jag skulle ta på henne grimman så ville hon inte alls. Som jag ser det så började problemet då jag umgicks med henne utan grimma. Hänger du med? eller har jag inte alls lyckats förklara vad jag menar/tycker? Lite svårt att göra sig helt förstådd i skrift ibland.

Ang. kurser och så så är jag övertygad om att alla problem ligger hos mig. Jag kanske har fel nu men jag känner mig ganska övertygad om att för att komma fram till vad jag gör för fel så behöver jag ha henne med mig. Jag kanske inte spänner axlarna med någon annan häst utan bara med min för hon gör något speciellt som får mig att göra så. Att bara läsa om grejer eller få det visat för sig tror jag heller inte på (hehe... då kan man ifos ifrågasätta varför jag överhuvudtaget ställer en fråga på detta forum... ;) ). Jag vill få hjälp med mig och min häst i situationen vi behöver hjälp med. Jag kan vara lite tveksam mot att t ex åka iväg och gå en kurs för oftast när man kommer hem sen få fungerar det inte alls. Metoden jag tror på stenhårt är alltså att träna och få hjälp i de vardagliga situationerna i sin egen miljö. Jag kanske har fel... men så känner jag.

Tycker du att jag är helt ute och far?

Jag hade en medryttare innan som pysslat lite med NH. Jag och hästen var på ridbanan och gjorde lite övningar och hon stod och tittade på och talade om för mig när jag skulle gå snabbare, ta till höger eller vänster, titta upp eller ner osv. Det var kanonbra och vi lärde oss jättemycket! :)

Kanske ska lägga till igen att jag har inga som helst problem att komma nära henne. När jag kommer några meter ifrån henne så kommer hon fram. Jag får klia henne och pyssla men så fort jag tar fram grimman blir det problem. Hon är smart som attans.

Hej igen.
Ska försöka spåna vidare i din tråd, men det känns halvkokt i dom övre regionerna efter pyssel i solen, så du får ursäkta kvalitén på inlägget. ;)

Jag får klia henne och pyssla men så fort jag tar fram grimman blir det problem.
Men varför inte låta bli grimman? Varför inte umgås en stund med hästen och sedan lämna den igen?
Med mina 20-30 ggr var det den typen av hantering jag tänkte på, i en följd!
Lägg till lite "flytta fötter", backa ett steg, "dra i svansen", kika i munnen osv. Hitta på sånt som ger en liten men ökande kontakt och kommunikation. Vi talar inte om en hela tiden kravlös samvaro.
Du har ju trots allt inga problem med att komma hästen nära, vilket är positivt.

Jag kan vara lite tveksam mot att t ex åka iväg och gå en kurs för oftast när man kommer hem sen få fungerar det inte alls. Metoden jag tror på stenhårt är alltså att träna och få hjälp i de vardagliga situationerna i sin egen miljö.
Är det inte bättre att själv veta och förstå, än följa direktiv? ;) Vad jag talar om, är ingen "fixa-till-det-kurs" eller "stitta-rätt-i-sadeln-kurs" eller liknande. Eftersom du lagt tråden på NH-forumet, utgår jag och svarar utifrån min NH-erfarenhet. Det jag menar med NH-kurser, ger en grundläggande kunskap i NH-filosofin, både toeretiskt och praktiskt. Den andra utan den första fungerar inte.
Vem vet, du kanske får en helt ny syn på hästeriet efter en sådan kurs?

Det är näst intill omöjligt att komma med handfasta råd, när man inte känner till något om folk, djur och miljö. Vad tror du förresten om tanken att plocka in dom andra hästarna, ifall du behöver din häst akut?

LIA

Jo, jag har funderat att skita fullständigt i att försöka få på henne grimman men jag tycker det känns lite obehagligt att veta att jag inte kan tvätta småsår och så. För det går hon inte med på utan grimma. Nu har hon som tur är inte haft några direkta sår, peppar peppar. Om jag bara skulle få på henne grimman skulle det kännas bättre och lugnare. Dessutom kommer hovslagaren om några veckor...

Ang. kurserna så håller jag med i ditt resonemang... men jag är väl helt enkelt alldeles för otålig. Jag vill ha allt på en gång! ;) Jag tror som sagt inte att jag skulle göra direkta framsteg efter en sån kurs men jag tror även att det säkerligen är att ta ett steg i förväg om man inte har den kunskapen först. Jag vill ha allt samtidigt!!! :) Några bra kurser känner jag inte heller till... böcker har jag läst en drös men blir inte klokare för när jag sen står där i verkligheten så vet jag varken in eller ut.

Då det gäller hästens och mina NH-bitar så har vi lagt lite grunder och de tycker jag fungerar ganska bra. Jag har dock problem ibland att bedömma vad hon vill/hennes tillstånd. Är hon sur/arg/less/lekfull eller vad? Då har jag svårt att bedömma om jag ska be henne igen eller om jag ska tona ner. För att komma överfund med det behöver jag någon som kan NH bra som kan hjälpa mig att analysera situationen.

Jag lyckades få in henne själv i en del av hagen som går att stänga av från övriga hagen och då sprang hon som attans (det gjorde dom andra också) och hon stressade upp sig ganska mycket. Då känner åtminstone jag att det är näst intill lönlöst att försöka kommunicera med henne för då är hon så blockerad. Och det ledarskapet som skulle behövas då det har jag absolut inte!
Kanske kan det bli annorlunda att ta ut alla och få dom att stå stilla. Då kanske hon inte springer så mycket men då behöver jag 8 pers som håller de andra hästarna för det är 40min till stallet och alla hästar står inte i det stallet heller. :smirk:

Senast ändrad:

2 människor som håller 4 hästar var 10 meter utanför grinden medan du leder ut din? :idea: :bump:

Ang "allt på en gång". Jag känner igen symtomen. ;) Men se det som en trafikskola. Först teori där man börjar med basics om bil, trafik, miljö mm samt div runtikring. Vartefter börjar så körpraktiken och så småningom har man det hela klart.
Det är något liknande här. Låt det ta den tid det behöver. Bäst resultat så.

Låt grimman komma så småningom. Kan det vara så, att det är du som har grimfobi? :angel: Ta med dig en snörstump ut och lägg runt henne, lite här och där. Begär inte att hon ska utföra något, bara vänj henne vid att du "smådrar" och håller kontakt med snöret. Så småningom kan du lyfta på ben osv men med en repstum istället.
Var hela tiden observant på hästen och hennes svar. Varje liten reaktion är ett svar från hennes sida. Går du för fort fram, backa och byt spår.

Bygg upp förtroendet samtidigt som du visar med dom små, små detaljerna, att det är du som bestämmer.

Förresten! Har du observerat att jag inte skriver "mata godis" någonstans? ;)

LIA

Ojoj... jag skulle inte vilja hålla 4 utav de där hästarna samtidigt... de är riktigt bitchiga mot varandra! ;)

Vi är nog väldigt överrens. Jag tror mycket på det du skriver. Det som är lite dumt är att när man börjat bygga upp förtroendet så kommer det något i vägen och man måste få på henne grimman, t ex, och då rasar allt. Det tar tålamod och tid och om jag ska ge det så måste jag vara hundra hundra på att det fungerar och då vill jag gärna ha någon som kan stötta mig och hjälpa mig som jag litar på och kanske visa i de situationer då jag börjar tvivla. Ja, jag erkänner... jag har svårt att behålla tålamodet och vacklar mellan teorierna, därför behöver jag en "mentor". Halshugg mig nu inte bara... jag hoppas ni förstår vad jag menar. ;)

Jag är dock inte så himla säker på att grimproblemet är ett förtroendeproblem. Om hon inte skulle ha förtroende för mig skulle hon väl aldrig gå med på att jag får komma nära henne. Snarare att hon är slug och vet vad hon ska göra för att komma undan. Jag tror hon litar på mig men hon vill bara inte gå med på allt jag vill att hon ska göra.

Ang. godiset så försöker jag vara väldigt sparsam med det. Ibland får hon en morrot om hon kommer fram till mig i hagen, typ. Min erfarenhet är att det ofta ställer till det mer än vad det gör nytta. Min häst vill bara ha mer och mer och får hon inte mer kan hon bli ett litet morotsmonster! ;)

Nu låter det ju nästan som om jag och min häst har jätteproblem... men så tycker jag inte det är. Det är bara vissa småsaker... som att få på henne grimman! ;)

Nu låter det ju nästan som om jag och min häst har jätteproblem... men så tycker jag inte det är. Det är bara vissa småsaker... som att få på henne grimman!
Yeah! Och som när hovis kommer! :o

Allvarligt talat, tror jag inte heller att problemorsaken är så stor, men konsekvenserna är det.
Ut och sätt igång socialträningen nu på en gång! :)

LIA

grimman har blivit en trigger för att din häst ska springa iväg... umgås med din häst i hagen med grimman utan att fånga den... det är en bra början..

Känner igen ditt problem sååå väl, samma hände mig för ett tag sen. Har haft stegrande problem med dettta iom stona i flocken brunstar o min valack förvandlas till hingsten som inte bryr sig om matte. Nu iom sommarbete vart det helt kört.

Håller med föregående om vallning o att umgås utan grimman,allt det har förbättrat samvaron mellan mig o Haukur. Men så fort grimman kom fram var det kört

Slutade med att jag bestämde mig för att flytta honom till mindre gräs o mindre ston... O där fortsätta med sociala övningar i stil m seven games. O få honom att tycka att det är kul att vara med matte igen.

Har pratat med ett antal proffs o alla säger att sista utvägen är att ställa hästen in en hage utan mkt mat, så att hästen vet att när du kommer kan den få käk. Kanske en lösning att ta till om det inte blir bättre till hösten :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar