Jag blir tokig på vissa hundägare!!!!

H

Hugolina

Var ute med min terrier imorse och hade honom kopplad som vanligt. Till saken hör att vi vågar aldrig ha honom lös bland folk eftersom han är rätt aggressiv mot vissa andra hundar och går inte att lita på.

På en väg längs åkern kommer en dam (kärring, tänkte jag efteråt...:devil:) med en lite större lurvig hund som sprang lös. Hunden får syn på oss och börjar komma mot oss. Jag stannar med min hund vid sidan om mig och förväntar mig att tanten kallar in sin hund och kopplar. Attans så fel jag hade... Hunden springer rakt fram till min hund som självklart ger sig på den andra med världens liv:eek:. Jag skriker efter tanten att komma och ta sin hund och hon bara ler helt totalt oförstående:confused:. men kommer till slut och tar tag i sin...

Jag är gravid i sista månaden och ni må tro att hormonerna gjorde mig inte blyg precis...hon fick allt sig en utskällning damen...

Vad jag inte förstår är så varför så många saknar respekt för andra och deras hundar. Det är inte alltid "gulligt" att låta hundarna mötas!!! Min hund är INTE snäll, den kan vara sjuk eller vad som helst.... blir tokig på de äldre damerna (som det oftast gäller...).

Tvungen att skriva av mig...:crazy:

Sv: Jag blir tokig på vissa hundägare!!!!

Oj, förstår att du blev förbannad! Dåligt av henne, hon hade åtminstone ha kunnat skynda sig dit o bett om ursäkt! Störande sånt där att du hade fått betala om din hund hade skadat hennes hund, fast du inte gjort nåt fel.

Vad störande!
Finns inget värre än folk som inte har koll på sina hundar.:crazy:

Usch vad störande!! hatar sånna människor. Att ens hund springer på en annans kan ju hända alla men då ska man i alla fall försöka koppla den och be om ursäkt!

I vårat kvarter bor en snäll liten dansk/svensk gårdshund som alltid beter sej bra mot alla andra hundar men jag blir så fruktansvärt irriterad på dens husse!Om man möter den hunden under promenaden springer den alltid fram och nosar på min hund. När jag då säger att nej tack jag vill inte hälsa skiter hundägaren fullständigt i det och säger att den är så snäll så:devil:

Jag kanske överreagerar men jag blri förbannad!min hund kan ju vara sjuk,aggressiv eller så håller vi helt enkelt på att träna!!:devil:

förstår att du blir förbannad!men måste lite skamset säga att jag råkat göra som tanten :o har aldrig blivit problem men han har sprungit fram till andra hundar fast jag har då kutat efter och gett en ordentlig ursäkt:P.lyckligtviss har jag bara träffat på snälla jyckar:)än så länge. men tappar ändå andan när jag ser sonic sticka iväg:/förstår att du blir förbannad!speciellt i den position du själv är i.

Samma sak har hänt mig. Min hund är inte säker när det kommer till andra hundmöten. Jag har henne alltid kopplad.
En dag när vi var ute ser jag en vit liten lurvig hund komma springande. Jag sätter Saga ned bredvid mig och ropar på ägaren att koppla sin hund. Vad för jag för svar då?
"Ja men han är så snäll så!" :mad::mad:
Det spelar ingen roll om den andra hunden är snäll, min är det inte mot andra hundar och jag vill inte stå till svars för att hon skadat någon annans hund när jag inte gjort något fel.

Samma sak har hänt mig. Min hund är inte säker när det kommer till andra hundmöten. Jag har henne alltid kopplad.
En dag när vi var ute ser jag en vit liten lurvig hund komma springande. Jag sätter Saga ned bredvid mig och ropar på ägaren att koppla sin hund. Vad för jag för svar då?
"Ja men han är så snäll så!" :mad::mad:
Det spelar ingen roll om den andra hunden är snäll, min är det inte mot andra hundar och jag vill inte stå till svars för att hon skadat någon annans hund när jag inte gjort något fel.

Du får säga som jag gjorde en gång. :idea:
-Ja, men det är inte min. Hon äter såna små till frukost!!!

Det gjorde hon naturligtvis inte, men jag var så less på alla lösa JR i området.

förstår att du blir förbannad!men måste lite skamset säga att jag råkat göra som tanten :o har aldrig blivit problem men han har sprungit fram till andra hundar fast jag har då kutat efter och gett en ordentlig ursäkt:P.lyckligtviss har jag bara träffat på snälla jyckar:)än så länge. men tappar ändå andan när jag ser sonic sticka iväg:/förstår att du blir förbannad!speciellt i den position du själv är i.

Men det är skillnad! Du tycker inte själv att det är ok att din hund springer fram och när du hämtar den ber du om ursäkt.

Det finns så många hundägare som själva inte ser något fel i att deras hund springer fram hur som helst.

Ahhh. don't get me started...:devil:

Blir vansinnig på hundägare som låter sin hund springa fram hur som helst. Lika förbannad blir jag på de som låter sin stora hund släpa dem som en vante fram till min hund fast vi gått och satt oss vid sidan...

Häromveckan var det en lös golden som ville fram till min hund, ägaren var kanske 10 m efter. Jag schasade bort den men då blev ägaren sur. "Han gör ingen förnär". Nähä, det ger jag blanka katten i, man låter inte sin hund gå fram sådär. Min hund är ingen allmän egendom!

Det kan ju gå som för tanten med liten lurvig vit hund som låter sin hund springa fram till två kopplade pitbulls. Killen med pitbullarna bad henne ta fst sin hund och fick då det populära svaret " han är så snäll". Vad tror ni händer?? Ja det flyger vita hårtussar eftersom de två INTE var snälla när de kom i flock.
Att det ska vara så svårt för folk att förstå att man inte ska låta sin hund gå fram till en kopplad hund. Mötet kan många gånger gå bättre om hundarna får vara lösa. Den kopplade hunden är ju inte alltid snäll, speciellt inte om den får stöd av matte/husse genom kopplet.

Jag vet precis hur det är:mad:

Jag har en liten kärring som vill vara ifred. Hon struntar fullständigt i andra hundar (hon har 'egna' hemma) så länge hon får vara ifred.

Sen kommer det ju alltid folk som släpper fram hundarna så de kan hälsa utan att fråga mig. Säger man då "håll i din hund" så brukar de flesta svara
"jaaamen min hund är snäll".

Jaha. Men det är INTE min:mad:

//Gilly

Haha, jag hoppas nästan att min lilla 6 mån bordertik också växer upp till en kärring! :angel:
Än så länge älskar hon dock alla!

Åh vad störigt när människor säger "det är ingen fara, min är snäll". Som om det skulle vara enda anledningen till att man inte vill att ens hund ska hälsa. Det finns ju liksom 100 andra anledningar.

Precis:)

När jag är ute så tränar jag. Oavsett om jag har en hundglad hund med mig eller ej så är vi upptagna och vill inte bli störda.

Jag har också borders, var är din ifrån?

//Gilly

Hon är från Hazelwoods i Hässleholm. De håller mest på med springer spaniel så de är nog inte så kända inom bordervärlden. Men hennes pappa kommer från Sub Terram. Vart kommer dina ifrån?

Okej:)

En tik från Marie Leppänen med Bordergårdens och en hane, import från Finland, Badamtams.

Har du haft borders innan eller är det den första?

//Gilly

Oj, nu tog vi över tråden lite här...:angel:

Varken jag eller min familj har haft hund innan så hon är min första, men definitivt inte den sista! För några år sedan köpte en kompis till mig en border som jag passade en hel del och blev helt fast. Världens bästa ras tycker jag! Fast så tycker ju alla hundägare.

Längtar tills hon blir lite äldre så vi kan börja träna. Är inne på sök eller spår, får se om vi får plats i någon grupp på någon bk, verkar svårt.

Vill gärna göra grytprov också!

Jao kanske lite:angel:

Kul! Klart det är den bästa rasen. Gryt tycker jag definitift du ska köra, det är SÅ coolt att se dem i deras riktiga miljö. Trots nya regler är det ju relativt lätt med en hund med rejäla anlag att få championat, vilket aldrig är fel;)

Vi tävlar agility, gryt, viltspår, rallylydnad, lydnad och uts. Borderterrirar är synonymt med allround:love:

//Gilly

*kl*

Har inte egen hund, men går ofta ut med andras och förvånas ofta av hur puckade en del hundägare är :mad: nu går det (lyckligtvis) inte så många hundar lösa där vi brukar gå, men då dyker ju ett annat fenomen upp: folk frågar viket kön hunden/hundarna har och släpper sedan fram sin hund med orden "Åh min går så bra med tikar/hanar" :eek: Dom vet ju fan inte hur mina hundar är???? Brukade gå med två tikar modell STÖRRE varav den ena verkligen inte gillade främmande hundar, och då ställer sig nåt pucko och blockerar hela trottoaren med sin nästan lika stora tik och frågar om det är tikar :devil: jag sa bara ja och krånglade förbi, hon såg jätteförvånad ut..
Och en gång när jag var ute med en tik och en hane så kom en tant fram med sin och frågade, och nästan innan jag hunnit svara så släppte hon fram sin iallafall, "ja, min går bra med alla" :eek: Hur visste hon att mina inte hatade just hennes ras eller andra hundar i allmänhet??

Oj, det blev långt, sorry

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 647
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 335
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 926
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Jag kan inte se att frågeställningen är reglerad enligt lag, det tydligaste verkar vara formuleringen: "Om någon brister i tillsynen...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
25 763
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Uppdateringstråd 31