Jag blir så trött *varning gnäll*

Alexandra_W

Trådstartare
En del kanske minns att jag hade pappas valp/unghund (född april 06) här på uppfostran över nyår. Pappa hhar haft brukshundar i mååånga år och alltid haft utmärkt 'pli' på dem. Nu tror jag han med åldern fått GEGGA i hjärnan, det är iaf enda förklaring jag kan komma på. Så, han hade ju grava problem med inkallningen på vovven.

Hon var här i tre dagar, och jag konstaterade redan första dagen att hunden mycket väl hörde, fattade osv, men associerade inkallning med att bli kopplad/fasttagen, och ville inte komma (tacka fan för det..). Jag körde ett par svep med 'visselpipa + godbit' (ligh klicka in om man så vill) och tredje dagen kom hunden som ett skott på visselpipa, i alla lägen, inklusive att hon avbröt kattjakt för visselpipan. I hennes värld var ju visselpipan GODIS.

Pappa fick en visselpipa med sig hem, order om att alltid ha godis i fickan, och att INTE kalla in med ord, utan alltid 'vissla in' hunden, och att berömma, berömma och berömma. Och inte alltid ta henne.

Allt fungerade fint, pappa utmärkt nöjd. Såklart så lämnade han ju snart visselpipan, för det gick ju bra ändå. Och glömde godiset för det gick ju bra ändå etc. Och det hade varit alldeles utmärkt att göra så, meningen var ju att han skulle göra just så i förlängningen. Fast inte då att han skulle kalla in henne ffa för att koppla, och om hon inte kom banna henne när han fick tag i henne =/

Så, för ett tag sedan började han muttra om att inkallningen inte fungerar ALLS med störning. Det går 'hur bra som helst' när det är störningsfritt och de är hemma (nä? no shit..), men inte alls med minsta störning.

Så, hit med hunden igen, nu blir den kvar två veckor.

Och jag blir så TRÖTT..och ledsen. Det finns INGEN inkallning i hundj*v*ln. På 15 minuter drog hon tre gånger. Hon kommer enbart om hon inte har något annat/intressantare för sig. Om man ropar för hons ka komma in och hon inte vill, så kommer hon inte.

Första gången hon drog fick hon syn på hästarna, och pep iväg. Iggade totalt inkallning, och lekte 'tafatt' istället när jag gick för att hämta henne. Andra gången pep hon iväg utan för mig synbar anledning, kom på inkallning, fast typ femte inkallningen.. Då tyckte jag hon kunde sitta still och ha lite fokus på mig ett tag. 30 sek senare drar hundf*n rakt av. Inte efter något/för något utan bara 'trist skit det här, hejdå'.

Så, bara att börja om, inte ens från början egentligen, utan från minus.. Jag fattar inte vad gubben fått för kola i hjärnan som lyckas förstöra det såhär. (Och just nu är jag allmänt muttrig för jag vet inte riktigt vad jag ska ta till för metod den här gången. Lina kanske? Kan ju säkerligen lätt som ingeting köra en visselpipa = godis igen. Men då får jag väl nita fast visselpipan i handen på pappa, annars är hunden ju snart tillbaka. Så får försöka komma på något 'det finns inga val'.. och enda då är väl lina, jag tycker dock inte den metoden är så himla bra, smarta hundar lär sig rätt snart att känan efter lina på vs lina av.. )

Blergh, var bara tvungen att gnälla av mig =/

Sv: Jag blir så trött *varning gnäll*

Personligen så förstår jag inte varför man ska krångla till det med att använda visselpipor eller klickmojänger. Vad händer om du tappar din visselpipa? Har du ingen inkallning på hunden då?

Nej, tacka vet jag det bästa instrumentet du kan ha - RÖSTEN - den har du alltid med dig och den har massor med variationsmöjligheter.

Vid första inlärning så är det skillnader i röst o kroppsspråk, strykning/smekning som är valpens stora belöning och det räcker långt.

Personligen så förstår jag inte varför man ska krångla till det med att använda visselpipor eller klickmojänger. Vad händer om du tappar din visselpipa? Har du ingen inkallning på hunden då?

Nej, tacka vet jag det bästa instrumentet du kan ha - RÖSTEN - den har du alltid med dig och den har massor med variationsmöjligheter.

Vid första inlärning så är det skillnader i röst o kroppsspråk, strykning/smekning som är valpens stora belöning och det räcker långt.

Ja, vid FÖRSTA inlärning ja! Men det är inte första inlärning på 8 månader gammal unghund som lärt sig att när husse ropar blir det trist. Därav visselpipan, när husse visslar är det kul.

Sen sabbade han den med. Och nu talar vi en 14 månader gammal unghund som effektivt lärt sig att totalt ignorer inkallning om det finns minsta intressant i närheten. Oavsett hur rolig du låter/gör dig..

Tyvärr. See my problem? =/ Det är det som gör mig trött och gnällig, att han lyckats förstöra inkallningen helt..

Då kör du inkallning i koppel. Kommer inte hunden när den är 1 meter bort så sitter inte inkallningen där ordentligt. Sen skulle jag köra framförallt mycket vanlig lydnadsplans-lydnad bara för att få upp intresset för samarbete samt koppling mellan handling och effekt. Även också för att få bort myror i hjärnan på en tonåring. Öka på intresset för dig, visa att det lönar sig att samarbeta och skäm bort henne på lydnadsplanen, sen kommer intresset och lydnaden öka som ett brev på posten även i andra situationer och oavsett om ni har pipa med er. Jobba jobba...

Problemet är ju att JAG om det var MIN hund inte skulle ha problem. Skulle göra som jag gjorde med min tik som kom med väldigt tveksam inkallning - ut i stooora fårhagen (dvs säkert område), och så jobba på det, motivera, motivera ännu mer. Tog mig några veckors ihärdigt tränande och tikens inkallning har sen dess (4 år sen) varit intakt. Hon har ingen anledning att INTE komma, för det är ju roligare och trevligare osv att komma till matte än fortsätta springa efter haren till och med. På samma sätt var pappas tik sist hon åkte hem. Avbröt ALLT och kom som ett skott med glad uppsyn på inkallning, för det var ju roligast av allt.

Men det är inte MIN hund, det är PAPPAS hund.. Så hon åkte hem till pappa igen..

Sen lyckades han soms agt återigen lära henne att inkallning är det tråkigaste och otrevligaste alternativet. Och nu kommer hon inte alls om hon har minsta lilla roligare alternativ. Hon kan stå två meter från mig och tycka 'nä, jag vill vara ute' om hon inser/tror att vi ska gå in. Förarmotivationen är totalt väck, och jag FÖRSTÅR henne, fullt ut. Tacka fan för att hon hellre larvar runt själv och så vidare än kommer när hon associerar det med negativt.

Men om jag så ser till att få tillbaka motivationen, så pappa kommer ju sabba det igen. Hmm, elhalsband kanske - på PAPPA alltså :devil: 'Nejdu, nu gjorde du fel igen *zapp*'

I koppel är hon inga problem, inte i lina heller (jag testade igår kväll).

Men kruxet är alltså inte att lära om inkallningen. Det är att hitta ett sätt som pappa INTE kan förstöra sen. För fortsätter det här så är hon snart totalförstörd rakt av.

Och ja, hon är tämligen sabbad allmänlydsnadsmässigt med. Hon är en stilstudie i vad inkonsekvens gör.. Men som sagt.. hitta metod som pappa inte kan sabba (och parallellt hitta ett sätt som får PAPPA att fatta..)

Jag trodde ju att jag löst det med visselpipan, och det hade fungerat utmärkt om pappa hade fortsatt träningen korrekt. Men så var/är ju inte fallet..

Senast ändrad:

Det låter mest som om din pappa kanske inte borde ha den här typen av hund längre? Utan kanske mer någon följsam mindre sällskapshund..

Jag vet att det inte var svar på ditt problem, men att återigen lära om hunden inkallning kommer trots allt att vara mycket lättare än att lära din pappa hur han ska göra, för det verkar han ha tappat helt. Jag hade blivit skogstokig och skällt ut honom efter noter, och förklarat att han får sköta sitt problem själv om han ska förstöra det jag (du) byggt upp på det viset.

Det låter mest som om din pappa kanske inte borde ha den här typen av hund längre? Utan kanske mer någon följsam mindre sällskapshund..

Jag vet att det inte var svar på ditt problem, men att återigen lära om hunden inkallning kommer trots allt att vara mycket lättare än att lära din pappa hur han ska göra, för det verkar han ha tappat helt. Jag hade blivit skogstokig och skällt ut honom efter noter, och förklarat att han får sköta sitt problem själv om han ska förstöra det jag (du) byggt upp på det viset.

Jo, lära om hunden inkallning tror jag inte är så svårt, lite tid bara. Det är en läraktig hund, och bara hon motiveras så tycker hon det är KUL att jobba. Men det kommer ju bara bli samma sak igen. Därför jag gärna skulle hitta ett sätt han inte kan förstöra, vad det nu skulle vara liksom =/ För lära om honom, tja det blir mer än svårt det..

Sen, det hade ju blivit exakt samma sak med en liten sällskapshund. Den här tiken är vek, finns inte minsta aggresivitet i henne, ingen vakt och knappt någon skärpa alls. Ganska dålig riesenrepresentant så, så hon är eg en sällskapshund men i större förpackning. Och en liten en som rymmer t ex är ju lika illa som en stor. Så, helt ärligt om han ska vara såhär borde han inte ha någon hund över huvudtaget, med undantag för en äldre redan väldresserad då, som min gamla hane, han skulle liksom inte ens drömma om att göra fel/inte lyssna, och då blir det aldrig någon inkonsekvens från pappas håll.

Att jag inte tycker 'ditt problem, skyll dig själv' är ffa för hundens skull, 'lydiga hundar är lyckliga hundar' stämmer ju såtillvida att en hund där lydnaden fungerar får mer frihet (t ex vara lös, gå på promenad lös, följa med ut i skogen lös etc), kan/får följa med på mer saker osv. Och delvis för att hunden faktiskt är HÄR med jämna mellanrum, och som det är nu är det som att få hit en döv tornado som man får knyta fast i ett bordsben någonstans. Men det känns milt sagt ganska drygt den här vändan, varför lägga arbete på något som blir förstört liksom..

Jag skulle ju kunna helt sonika tycka att jag ska träna/tävla lydnad med henne och åka dit och träna henne osv med jämna mellanrum, men jag kan ju lika gärna skaffa en EGEN brukshund om jag ville det, så det skulle ju eg bara vara för att hålla lite liv i arbetet.

Men, jag ger det väl en sista chans, ser till att få ordning på henne igen (inkallningen måste jag klura på hur jag ska lösa inom 2 veckor..) och talar allvar med pappa. Tveksam om det kommer att hjälpa, men kaaanske, kanske han tillslut INSER.. förhoppningsvis väger mitt ess i rockärmen lite iaf - jag kommer fullständigt och helt ärligt VÄGRA visa den där hunden på mentaltest i höst om hon är såhär. Inte en chans i helvetet JAG står som förare med en hund som jag varken kan kalla in eller få tag i när den vägrar komma. Finns så många andra gånger man skämmer ut sig än att fullt medvetet göra det :devil:

Men, fan vet om han fattar, eller om det blir samma visa igen 'det gååår ju så braaa, så börja sliiiira igen..'. Om jag bara kunde fatta VARFÖR han helt plötsligt blivit - ursäkta, men - helt dum i huvudet - vad gäller hundfostran. Han KAN ju egentligen??? Kanske är det att tiken är för vek för hans metod, kompisen som känner både mig, pappa och hans förra hund var inne på omd et kunde vara så. Och ligger ju lite i det kanske, pappa har/hade NOLL lydnad på mina greyisar (som är underverk av god uppfostran egentligen) helt enkelt för han har helt fel ton och helt fel approach, och de blir bara stressade och rädda och tycker 'hjälp, jag flyr' iställer. Men fel typ av hund förklarar ju inte allt, för var kommer den sabla INKONSEKVENSEN ifrån då??

Det mest tragiska är att det är en så lättlärd hund egentligen. Mend et är ju det som gör att han kraschar det så fort igen med när han är inkonsekvent. Men te x så både buffades och krafsade och stressade hon när hon ska ut. Två gånger med 'sitt still, var tyst och VÄNTA'-träning, och hunden sitter nu pin still och väntar, jag kan skicka ut min tik förbi och pappas tik sitter kvar, och när hon får kommandot varsågod går hon lugnt ut, med ett öga på mig ifall jag tänker säga 'stopp' igen. Hon är så sabla lätt EGENTLIGEN, och hur fasiken kan han misslyckas med en SÅN hund, jag begriper inte.

Senast ändrad:

Ja, hon låter ju onekligen väldigt lättjobbad! :) Alltid kul med sådana hundar. Och som du säger så kanske dom två helt enkelt inte riktigt passar ihop, om han är ganska hård och hon ganska vek.

Inkonsekvensen kanske kommer från att han faktiskt börjar bli gammal och inte riktigt orkar tänka och göra på samma sätt längre? Det är faktiskt (Om än bara så lite..) jobbigare att jämt ha med sig visselpipa/annat, godis och anstränga sig vid varje inkallning.
Jag vet själv hur jag kan fungera ibland.
Jag har en Amstaffhane på 16 mån nu, som tycker att det mesta annat är mer intressant än att komma på inkallning. Med godis, glada tillrop och att jag gör mig lite spännande så fungerar det utmärkt, men jag känner själv att jag inte alltid orkar använda mig utav det vid varje kissrunda eller promenad. Men då löser jag det som så att jag inte använder mig utav inkallning dom gångerna, för att inte förstöra arbetet jag lagt ner. Då får han gå kopplad, antingen i vanligt koppel, Flexi eller lina. Eller så får dom gå ut och in som dom själva vill på tomten. Jag önskar att min vore lika lättlärd och sugen på att jobba, men köper man en tokig terrier får man väl skylla sig själv :D

Skulle det kunna vara något sådant kanske? Brist på ork och lust helt enkelt?

Jo, jag tror att det någonstans sitter i brist på ork/lust. Att han är 'duktig' och gör som han ska när han inte 'har något annat för sig', men att när det t ex är viktigt hunden kommer nu, då struntar han i det, och så blir det inkonsekvent. Samma sak om han ropar på henne men det inte egentligen spelar någon roll om hon kommer, och så kommer hon inte så tycker han äsch och struntar i det.

Men då borde han ju själv kunna se att han är inkonsekvent, nånstans borde ju poletten trilla ner att hunden sakta men säkert förstörs. Det är ju inte bara inkallningen som är förstörd, ordet 'nej' är helt avtrubbat och förstört med, eftersom det ibland betytt NEJ, och ibland inte betytt någonting.

Och det ÄR jättelätt att hamna i inkonsekvensfällan, börja slira på reglerna av ren lathet. Har ju gjort det själv flera gånger genom åren. Men när då den vuxna hunden som 'kan egentligen' bara kommer 7 ggr av 10 t ex, så börjar man ju muttra över att 'den har blivit dålig på inkallning'. Men inser ju själv med att 'ja, och det är ditt fel', och så kör man en 'uppfräschning' och tar ett träningssvep.

Men han ser ju inte ens att han är inkonsekvent liksom (TYVÄRR...). Inte ens där han ser problemet. T ex vid inkallningen, det säger han ju själv är ett problem. (Många andra saker som alla andra anser är ett problem ser han inte alls, t ex att hunden lyder sitt ungefär hälften av gångerna, den andra hälften skiter hon i det eller lägger sig..).

Han kan väl helt enkelt inte inse/erkänna att han gjort något problem kanske, men fan att det ska gå ut över hunden...

Jag har flera ggr idag 'drömt' att man kunde hitta en vuxen, lydnadstränad och vaktande riesen, skaffa den och tycka 'hej pappa, ska vi byta'. *ELAK Alex dagdrömmer*

En helt annan sak, jag har funderat en massa på det här med inkallningen. Jag är INTE en vän av negativ förstärkning alls i vanliga fall, men jag har funderat på ett sådant där halsband med 'spraygrej', som antiskallhalsband, och så fjärrkontroll. För jag måste på något sätt 'bryta' och 'avleda' tiken när hon piper iväg. Hon är KOMPLETT hopplös lös just nu, och att träna om det tar ju betydligt längre tid än 2 v. Det tar EXTREMT emot att ta till negativ förstärkning och genvägar. Men efter en incident här på fm så vetefan om jag inte är beredd att göra ett avsteg.

Hon var på gården, lös men under uppsikt, vi tränade lite. Gården är ingägnad med sådant där 'elfårnät' men utan el. Hon klämmer sig dock under det om hon vill. Hursom, vi höll på att träna inkallning på koort avstånd (och hon skötte sig bra), så kommer det två personer med två små dväghundar (vavvor?) och går förbi. Tjohej så drar hunden som skjuten ur en kanon, vilt skällande ner till närmsta hörnet av stängslet. Totalt döv och blind. Jag gick ner för att ta henne (då jag INTE ville ha henne på fel sida stängslet). Och får - såklart - inte fatt i hundj*veln, hur rolig jag än gjorde mig. Hunden söker febrilt ett ställe i stängslet att komma igenom, och jag försöker febrilt räkna ut hur jag ska få tag i hunden INNAN den gör det. Det slutade med att hon försökte springa rakt igenom stängslet, hindrades av nätet och jag hann kasta mig på henne och ta fatt henne. Så, där lärde hon sig ännu en gång att 'det är obehagligt/otrevlig när de får tag i en när de kallar in', men det var liksom inte mkt att välja på.

Men just det där att hon vid störning komplett ignorerar, men ändå utan att bli blockerad (hade hon varit blockad hade hon ju stått där och skällt och jag kunnat gå fram och ta henne, hon hade inte ens märkt mig), utan verkligen HAR koll och uppmärksamhet på människan, men för att se till att inte 'bli fasttagen'.

Om man i det läget kan ge en ordentligt NEGATIV impuls, som hon INTE kopplar med mig, få henne att komma av sig lite, och utnyttja det till att vara så extremt rolig och trevlig att det inte finns, och sen göra rena julafton av när hon kommer?

Jag är tveksam, men jag vet inte hur mkt som sitter i att jag verkligen INTE tycker om negativ förstärkning? Men omd et fungerar, så hur illa jag än tycker om det så är det fan så mkt bättre och säkrare än en hund som drar, och riskerar att en dag sluta överkörd (den dag hon var på fel ställde vid fel tidpunkt, det känns som en tidsfråga som hon är nu)

Hon svarade EXTREMT bra på 'blomflaska' när det gäller att inse att katterna INTE är jätteroliga leksaker. Totalt fem sprayningar (i kombination med NEJ), och hon bryr sig inte halvsju ens om de springer framför nosen på henne, hon kan titta upp och titta intresserat på dem, men säger man NEJ så återgår hon till det hon gjorde innan och ignorerar dem. Så hon verkar ju vara en av de hundar som reagerar på spraydusch iaf..

Men det är då fan att jag ens ska behöva fundera på negativ förstärkning, hon hade aldrig behövt bli såhär övht. Hon hade fan kunnat vara FÖRSTAHUND åt en vettig ägare utan problem..

Jag har kanske missat någon rad men; Varför ska du lägga dig i din pappas hundhållning??? Det kanske rentav sabbar för honom om du kommer in med dina goda intentioner och ambitioner och "stör" deras relation?

Låt honom hålla på med sitt och skaffa en egen hund att träna eller om du redan har det - nöj dig med det.

Kanske därför att pappan är den som vill ha hjälpen genom att skicka hunden på uppfostring hos sin dotter?

Jag är väl ganska öppen med det mesta, och använder mig utav det som jag anser fungerar bäst just då. Både positiv och negativ förstärkning har använts, allt beroende på situationerna.
När Amstaffen började rymma från tomten vid sin könsmognad och han sket totalt i hur rolig matte var, eller vilket gott godis hon hade, så körde jag skrämseltaktik på honom istället. Att lämna tomten utan matte betydde att något väldigt skramligt och högljutt "attackerade" en, och han lärde sig fort att det är bäst att hålla sig på den trygga tomten. Nu har jag en stabil hund som inte är rädd för ljud, plötsliga saker eller annat, så därför vågade jag mig på att använda något sådant. På min tik skulle det aldrig gå, hon skulle bli livrädd och ännu mer vek.
(När han kom tillbaka fick han förstås multum av beröm och godis och lek.. Så han lärde sig snabbt. Nu finns kommandot "Gå hem" i hans repertoar, och då springer han blixtsnabbt tillbaka till rätt sida av tomtgränsen om han råkat komma över den.)

Jag skulle inte vara främmande för en kombination av positiv och negativ förstärkning om jag vore du, mest pga tidspressen. Det går säkert att lösa utan, men då kommer det att ta mycket längre tid och den har du ju tyvärr inte.
Jag sitter själv och klurar på ett bra sätt att kunna bryta hanens (Och ibland även tikens) beteende att lätt fastna i det han gör och bli svår att nå. Det tar liksom en stund innan han registrerat att jag ropat/gett ett kommando, för han är så inne i någon lukt/leksak/annat.

Jag har kanske missat någon rad men; Varför ska du lägga dig i din pappas hundhållning??? Det kanske rentav sabbar för honom om du kommer in med dina goda intentioner och ambitioner och "stör" deras relation?

Låt honom hålla på med sitt och skaffa en egen hund att träna eller om du redan har det - nöj dig med det.

Precis som Bebben skrev - han har bett mig om hjälp.
Jag har egen hund att träna, så det är inget 'åh, jag vill ha en hund, och alla ska uppfostra sina hundar som JAG vill'.

Men han har alltså, både den här gången och förra gången BETT om hjälp. Och skickat hit hunden just för att jag ska 'träna den och få fason på den' (pappas ord). Det är även han som bett mig att jag ska vara den som visar henne på MH.

Det i sig är en stark indikation på att han inser att han har problem, och även insett att jag inte har det med mina hundar, och att jag faktiskt *kors i taket* kanske faktiskt kan någonting om hundar med :devil:

Så, det är inte jag som lägger mig i av egen maskin, utan det är han som bett mig om hjälp.

Låter som du egentligen skulle ha pappa och inte hunden på "kurs".

Japps, helt klart. Det är dock inte så lätt, milt sagt, att få pappa med på den iden. Jag ska göra ett nytt försök när hunden ska hem efter de här veckorna, men jag är tveksam om han går med på det. Svårt att lära gamla hussar sitta, och ffa erkänna att 'jag har (gjort) fel'. Men NÅGON gång borde han ju inse att det inte är HUNDEN som det är fel på när hon 'blir bra' här, och sen blir 'dålig' hemma :devil:

Men som sagt, jag funderade ett svagt ögonblick på elhalsband - på pappa :devil:

Efter att ha funderat åtskilliga timmar igår så åkte jag faktiskt och köpte ett sådant där 'dressyrhalsband' igår, med fjärrkontroll som utlöser en spraydusch. Inte en väg jag gillar att ta eller normalt skulle välja, men under de här omständigheterna så..

Nyss varit på en promenad - lös - med lilla damen. Som svarade utmärkt på 'duschen', tog inte många gånger innan hon snappade upp att om man inte kommer när matte ropar, då blir det obehagligt. Man om man vänder och kommer, då händer inget obehagligt och såfort man kommit till matte får man massor med beröm, och hon kopplar inte eller något, utan sen får man springa vidare.

Drog iväg en gång, och jag fick trycka ett par gånger då men sen vände hon och kom som ett skott. Drog sedan en gång till, ignorerade kom, en kort dusch och hon kom som ett skott. Sen beslöt hon sig för att det inte var så roligt att dra iväg.

Hade medvetet inget godis utan 'bara' rösten och händerna/busberöm. Har en förpackning köttbullar att använda när det ska göras under störning dock.

Nu måste jag bara finslipa på hur jag ska lösa problemet med att uppfostra PAPPA också :crazy: För såvida det inte är bara nyhetens behag så lär inte inkallningen vara några problem (och utan halsbandet) när hon ska åka hem, hon 'mindes snabbt' när det väl blev en negativ association att pipa iväg, och positiv att göra som hon ombads.

DÅ förstår jag. Ja, ja då får pappa stå ut med att få hemläxa och bli bannad. Får vi väl hoppas att det löser sig så att vovven inte blir helt förvirrad.

Förvirrad tror jag inte hon blir, hon är lite för 'obekymrad' för det, utan hon blir ju snarare nonchalant, när hon inser att te x nej inte alltid betyder nej.

Eller, det är ju iaf så det blev 'förra gången', dvs hon blev 'bara' nonchalant men tycks inte lidit av inkonsekvensen på annat sätt.

Förhoppningsvis ska hon dock slippa bli både förvirrad eller nonchalant den här gången, om jag 'bara' får pappa med på noterna också..

Hi hi förlåt, men kan du inte använda halsbandet på din pappa sen när han ska ta över?!

Jo, jag var ju inne på det, kruxet är väl att jag lär bli arvslös sen ;)

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 769
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 362
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka