Jag blir så osäker

Seabaz

Trådstartare
Jag blir så osäker nu, hur mycket lucern kan man trycka i en unghäst b-ponny? Alltså hur mycket innan jag lägger den i blöt? Den sväller ju som tusan hehe

Sv: Jag blir så osäker

Jag vet inte om jag missförstår men varför vill du ge den torr alls? Om du ska ge torr så ge viromins, den sväller väldigt lite men jag hade ändå inte vågat ge mer än några pellets utan att låta det svälla först.

Jag tolkar det som att TS undrar hur mycket hon max kan mäta upp när lucernen är torr, inte att hon ska fodra med den när den är torr.

Mig veterligen räknas lucern som grovfoder, dvs det finns ingen övre gräns för hur mycket du kan ge per dag (förutom att hästen blir tjock då så klart) utan du kan ge så mycket som behövs för att komplettera det vanliga grovfodret. Jag skötte en gammal häst med dåliga tänder för många år sedan och han levde nästan uteslutande på uppblött lucern.
Du måste ju så klart vänja in hästen på lucern först och börja med en liten mängd så att magen hinner med att vänja sig, men sedan är det bara att öka tills hästen ser fin ut.

Russet orkar inte mer än 1 liter när det är blött. Jag föredrar strå som hon kan pilla med lite hela tiden.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar