Jag blir så arg!

Donnaline

Trådstartare
Var på min första hoppträning med min killes 5 åriga halvblods val. Det tog inte många minuter fören jag fick några hintar från folk att det kan vara dags att klippa man och hovskägg (hästen ser ut som en mycket ädel nordis i halvblods kropp nu, typ) Hade jag fått bestämma hade detta varit gjort för flera veckor sedan. :devil: Men nu till mitt problem! Pojkvännen vägrar!! :mad:. Det är inte så att hästens man hänger ner i marken, men det hade sätt lite mer välklippt ut. Hur övertalar jag min 30 åriga kille att gå med på att klippa man och hovskägg? Det har blivit något av en vemdetta över hela grejen. Mina två egna hästar är alltid välklippta när vi skall åka någonstans. Hemma gör det inget, då är det skitsamma.

Det är inte så att vi är ovänner och att jag mår dåligt av detta. Jag är bara djävligt irriterad på att han skall vara så ........!

Hur hade ni gjort? Myteri?

Vad anser ni om att komma till träning/tävling med en ofriserad häst?

Sv: Jag blir så arg!

Hans häst, hans beslut. Så länge det inte utgör någon fara för hästen (han fastnar i det eller snubblar på det) så låt det vara?

Bild bild :D

Jag tycker man får ha hästen som man vill, det beror ju på rasen också.
Min nordsvensk SKA ju ha lång man tex. Min andra häst ska ha lite busig man men inte för lång..

Men just halvblod som tränas o tävlas tycker jag faktiskt ska vara friserade. :D

Men snälla rara vad spelar det för roll?
Kan inte hästarna få ha sin behåring i fred utan att folk måste sätta saxen i den?

Herregud.

Det är hans häst, eller hur?
Vad har då DU för rätt att tvinga honom att klippa manen på hästen? Det är helt och hållet hans beslut i egenskap av hästägare. Han vill att hans häst ska ha lång man, dåså! Låt honom ha det.

Vad hade du tyckt om din kille försökte tvinga dig att inte klippa dina hästar? Jag kan nästan gissa att det hade tagit hus i helvete hos dig.

Du kan ju tycka och tänka alla möjliga saker om hans häst, men det är fortfarande upp till hästägaren om han vill / inte vill klippa hästen.

Fläta manen när du ska iväg och träna. Då ger den ju ett mer friserat intryck och du slipper klippa den.

du kan ju försöka lirka lite med honom, börja med att "du kanske ska toppa manen lite.." o sen fortsätta o se hur kort han kan tänka sig klippa den :p annars så va de ju smart som den över mig sa, fläta manen. :)

håller med Bylund; vad skulle du säga om han sa åt dig att inte klippa dina hästar?
om folk håller på och hintar dig om att du borde klippa hästen får du väl säga att det inte är din häst.

Så du är irriterad på din sambo för att du skäms över att visa upp dig med en ofriserad häst på träning? Vem är det egentligen som är problemet?

Men snälla rara vad spelar det för roll?
Kan inte hästarna få ha sin behåring i fred utan att folk måste sätta saxen i den?

Men det vet du väl att chansen natt vinna sjunker ju drastiskt med ofriserad häst liksom! Domaren kommer döma ut hästen som vanvårdad och okunnig pga man och hovskägg.....:D

Hur hade ni gjort? Myteri?
Vad anser ni om att komma till träning/tävling med en ofriserad häst?
Jag hade inte brytt mig om de som kommer med pikar.
Precis som att du bestämmer över vilken frisyr du vill ha så bestämmer ägaren över sin hästs frisyr. Har man inte viktigare saker att bry sig om så ska man vara glad.
Hoppas han visar med sin ridning att han är fullt kapabel att ta hand om både sig själv och sin häst.:laugh:

Senast ändrad:

Jisses, förlåt men om en ofriserad häst leder till bråk och problem i förhållandet ska man kanske se över hela förhållandet... Eller rannsaka sig själv. Det spelar väl ingen roll om hans häst är ofriserad? Hans häst, hans beslut :crazy:

Mina två egna hästar är alltid välklippta när vi skall åka någonstans.

Gör det då enkelt för dig och åk med dina välfriserade hästar om det nu stör dig så mycket att han inte råkar vilja frisera sin för att det passar sig bättre på träningar DU åker på, och låt honom ha sin ofriserade häst för sig själv.
Tycker HAN har mer rätt än dig att bli arg eftersom du anser att HANS häst inte duger som den är.

Att du orkar bråka om en sådan fånig sak. Det är hans häst, han bestämmer.

Mina ponnyer har alltid tävlat ofriserade. Välputsade och välskötta men med man, svans, hovskägg och känselhår i "originalutförande". Vid behov flätat.

förstår dig, halvbloden ser fruktansvärt ovårdade ut med lång man och hovskägg. det är ju inte som att ha en ponny eller kallblod med lång man, dom ska ju vara så. gör ett kompromiss, klipp hovskägget och gör en ardennerfläta i manen. då ser han prydligare ut på träningen men har fortfarande sin långa man i behåll och alla blir nöjda.

Det skulle ta hus i helvete om någon kapade man och hovskägg på någon av mina hästar! :devil: Ge fan i att rida på träningarna om du inte klarar av att rida hans häst pga behåringen eller säg åt de andra att hålla käften. :mad: Jag känner till en medryttare som höll på att bli utslängd för att hon gav sig på att rycka manen på hästen utan ägarens tillstånd. :bow:

Fjantigaste jag hört på mycket, mycket länge... :eek: :crazy:

:confused: Bryr mig inte ett dugg om ifall ngn har en häst på träning/tävling som inte har "friserad" man el.dyl. Urlöjligt. Däremot reagerar jag på saker som kan vara skadligt för hästen.

Liknande trådar

J
Träning Hej! Jag rider en 10årig nordis/arab-korsning (bra märklig korsning, jag vet..) som det fram tills för nån vecka sen har gått jättebra...
Svar
3
· Visningar
939
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur