Jag blir galen

B

Buffe

Vi har ett riktigt varannandags väder här i halland. Gräset har varit färdigt för skörd i en vecka men jag har inte vågat slå pgr av vädret. Desutom är det inte lätt att få maskin tjänst att komma presis när man vill.
Hur går det för er andra, har ni fått slagit än?

Sv: Jag blir galen

Vi tog in vårt i söndagskväll (slog fredagmorgon) fick kanon torkdagar så blev perfekt.

Är dina vallar som våra så behöver du dock inte ha panik våra såg klara ut helt perfekt såg timotejen ut i axen för skörd, svingeln hade blommat ett tag så trodde den hade tappat för mkt men trodde att jag skulle få en optimalskörd värdemässigt i år, men fick hicka igår när analyssvaret kom jättehögt protein betydligt högre än väntat, fattar inte riktigt hur det har gått till om man ser till de värde som varit på provskördarna i området, analysen är dessutom gjord kemiskt så mest tillförlitliga varianten dessutom är det två helt olika vallar en timotej/ängssvingel 3e års vall och en förstaårsvall med större variation på innehållet. 3års vallen hade 110 smrp per kg ts och 1 års vallen 100 smrp per kg ts och det såg verkligen inte ut så på gräset.

Vi slog vårt i söndags och fick in det i torsdags. Var riktigt orolig för vädret men det kom bara lite regn på det. Vi tog maskintjänst och gjorde storbal eftersom vi inte vågade vänta för att pressa egna småbalar. Väntar nu på analysen. Vill ju ha ganska höga värden då vi har "krävande" hästar.

Blir inte ensilaget dyrt när ni anlitar Maskintjänst ? Här vi bor får man betala 200:-/bal om man frågar bönderna som har maskinerna, vilket jag tycker är mkt. Om man ska sälja blir det ju ingen förtjänst, eller ?

Med detta vädret har vi inget val tyvärr. Fast om vi skulle köpa motsvarande bal skulle vi få betala 500kr/st. Det är till våra egna hästar.

Blir inte ensilaget dyrt när ni anlitar Maskintjänst ? Här vi bor får man betala 200:-/bal om man frågar bönderna som har maskinerna, vilket jag tycker är mkt. Om man ska sälja blir det ju ingen förtjänst, eller ?

Här betalar vi 110:-/bal för pressning/plastning oavsett storlek på bal så vinterfodret gör vi på största tänkbara 4 kants bal vilka är 150 långa vilket gör att det blir ca 450 kg i balarna så blir inte så mkt utslaget per kg foder.

Och nu har jag fått analysen. 6,8 MJ 33g smb = :cry: Nu gäller det att hitta bra proteinfoder med högt energi innehåll, Det blir en dyr vinter.

Knepigt att det kan skilja så enormt på innehållet så olika växtförhållande har vi ju inte haft här i skåne jämfört med er i halland och vårt slaget 2 dagar tidigare låg på 100-110 smrp/kg TS. Hur är det analyserat NIR eller DUMAS ? NIR litar jag inte ett skit på längre efter alla analyser som visade sig vara helt åt pipan ifjor när de just var oförklarligt låga och sedan analyserades med kemisk och var nästan dubbelt så höga i verkligheten som NIR hade fått dem till.

NIR/DUMAS ??? Nu känner jag mig ovanligt blåst, men vad är det? Vi skickade till Agrilab. Det blir riktigt knepigt med kraftfodret i år iallafall:mad:

NIR/DUMAS ??? Nu känner jag mig ovanligt blåst, men vad är det? Vi skickade till Agrilab. Det blir riktigt knepigt med kraftfodret i år iallafall:mad:

Det brukar stå på analyssvaret om det är analyserat med NIR (genomlysning med jämförvärden lite förenklat förklarat) DUMAS är en kemisk analys. Kemisk analys (DUMAS) har mkt större säkerhet (men är väl skulle jag gissa omständigare för labbet och gissningsvis kostsammare iom att NIR verkar väljas först) Jag vet att agrilab gör både och som jag fattat det gör de NIR först och skulle de få värden som de anser inte trovärdiga så gör de också en kemisk analys. Men man kan be om att få en kemisk analys direkt så gör de det vilket jag alltid gör nuförtiden sedan alla de felaktiga NIR analyserna visade sig ifjor. Analycen gjorde ifjor i alla fall enbart NIR analyser.
Om jag hade varit dig så hade jag faktiskt ringt agrilab och ifrågasatt resultatet och frågat enligt vilken metod det är analyserat har du tur så är det analyserat med NIR och det är felaktiga värden du har fått och de tar på sig att göra en ny kemisk analys kostnadsfritt. Ifjor var det flera analyser som vid jämförelse mellan NIR och kemisk visade dubbelt så höga värden när de analyserades kemiskt vilket som sagt är den säkraste och mest korrekta metoden.
Skulle det vara fallet på din så ligger din ju i så fall upp mot 70 smrp och det skulle ju stämma bättre om man ser till våra värden på 100 smrp slaget med ett par dagars mellanrum. Verkar lite för extremt att du skulle ha så extremt mkt sämre värden när vi inte har så extremt olika väder och därmed tillväxt

Vilka labb använder DUMAS? Kan vara intresant nu när det är dags att skicka in.

Agrilab om man ber om det. Tror även hjortens men har inte använt dem på några år så inte säker.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 145
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka