Jag blir gaaalen!!!

T

TezzOIgor

Hej alla!
I hopp om att få lite tips och råd här, så gör jag ett försök!

Jag har en dobermann kille på ett år o 2 månader, som är galen inomhus. Verkligen galen.

Han kan verkligen inte ta det lugnt 2 sekunder, han yrar omkring och piper som en besatt.
Säger man åt honom, så lägger han sig ner. fortsätter pipa, och efter en minut, så är allt i full gång igen.
det händer oxå Ofta att ha springer och kissar.. :mad:
Hur envis jag än är, (han får Aldrig göra som han vill, eller gå därifrån förens jag säger åt honom att det är okej) så fortsätter det såhär..

Problemet är mest hemma hos min mamma, där jag är dagligen, och så har vart sen han var 10 veckor, men även hos min pojkvän. vilket kan bli rätt störande ibland.. :angel:

Han får tillräckligt med motion, och hjärnjumpa.. vi spårar och han är med när jag rider, när man kommer hem, sover han i 30 minuter, och sen är det full fart. Igen.
Hemma hos mig, kan han koppla av en liten stund varje dag, då han är helt utslagen.. annars är han jämt på språng.
Men borta finns det alltså inte en chans att han kopplar av, nånsin!

Någon som har några tips på vad jag kan göra åt det här?

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, känns inte så roligt att ha hund längre.. :(

tacksam för svar!
Mvh tess

Sv: Jag blir gaaalen!!!

Förstår att det är jättejobbigt när han håller på så. Som du skriver så får han tillräckligt med motion och hjärngympa. Ibland vill man för väl. Visst ska han ha motion. Men måste även lära sig att koppla av. Desstu mer man gör med dom desstu mer kräver dom. Det blir som en ond cirkel. Hunden måste ju lära sig att koppla av. Kräv av honom att han går och lägger sig och att han ligger tills du ber honom resa sig. Ge dig inte. Strunta i om han piper. Bara han ligger. Reser han sig så ber du honom att lägga sig igen. Ett tips att du gör en kompostgallerhage där han får ligga när han ska vila. En filt han gillar och sedan säger du till att han lägger sig. Lägg eller sätt dig och vila i samma rum så att han känner att du också kopplar av. Försök nonchalera honom tillslut kommer han ju lägga sig av ren tristess. Har en kompis som har hållt på med brukshundar i väldigt många år hon säger att dom kan bli för upptrissade ibland av all aktivering och att hon då brukar få dom att försöka koppla av och vara lugna inne genom att inte aktivera dom så mycket ett tag. Detta är ett litet tips hoppas det kan hjälpa dig.

Senast ändrad:

Min hund var likadan. Jag löste det genom att ha bur hemma, och ha hunden kopplad hos folk. Nu idag är han okopplad och brukar snabbt lägga sig vid benen om vi är borta.

Förstår att det är jättejobbigt när han håller på så. Som du skriver så får han tillräckligt med motion och hjärngympa. Ibland vill man för väl. Visst ska han ha motion. Men måste även lära sig att koppla av. Desstu mer man gör med dom desstu mer kräver dom. Det blir som en ond cirkel. Hunden måste ju lära sig att koppla av. Kräv av honom att han går och lägger sig och att han ligger tills du ber honom resa sig. Ge dig inte. Strunta i om han piper. Bara han ligger. Reser han sig så ber du honom att lägga sig igen. Ett tips att du gör en kompostgallerhage där han får ligga när han ska vila. En filt han gillar och sedan säger du till att han lägger sig. Lägg eller sätt dig och vila i samma rum så att han känner att du också kopplar av. Försök nonchalera honom tillslut kommer han ju lägga sig av ren tristess. Har en kompis som har hållt på med brukshundar i väldigt många år hon säger att dom kan bli för upptrissade ibland av all aktivering och att hon då brukar få dom att försöka koppla av och vara lugna inne genom att inte aktivera dom så mycket ett tag. Detta är ett litet tips hoppas det kan hjälpa dig.

Tack för svar.. :)
Kompostgaller med filt har jag provat, emn dom välter han bara går iväg som om inget hade hänt.. :crazy:

Försöker få honom att kunna koppla av, och hemma som sagt går det bättre och bättre.. värre borta.. :(
men jag får kämpa vidare.. :)

Min hund var likadan. Jag löste det genom att ha bur hemma, och ha hunden kopplad hos folk. Nu idag är han okopplad och brukar snabbt lägga sig vid benen om vi är borta.

Bur skulle kanske vara ett alternativ..
Hur ofta ska man ha dom i buren då? Och hur vänjer man honom att han "bor där"? :)

Kompostgaller fungerar sällan, skaffa dig en ordentlig bur ...

Som Allide skriver, bur och hund i bur inomhus ....

Låter ju som om bur passar bättre. Nu finns det ju fina och bra nätburar som är lätta att ta med bort. Mitt ex hade en dobermann han bet sönder en tand på en bur. Nätburarna är nog bra för att undvika skador? :) Hoppas du kan lära honom koppla av. Han ser jättefin ut på din avatar din hund. Älskar dobermann men har inte tillräckligt med pondus för att ha en ;)

Låter ju som om bur passar bättre. Nu finns det ju fina och bra nätburar som är lätta att ta med bort. Mitt ex hade en dobermann han bet sönder en tand på en bur. Nätburarna är nog bra för att undvika skador? :) Hoppas du kan lära honom koppla av. Han ser jättefin ut på din avatar din hund. Älskar dobermann men har inte tillräckligt med pondus för att ha en ;)

Tack för svar!
Närburar? har jag aldrig hört talas om.. måste jag kolla upp... :P kan inte dom välta lätt tror du?
haha, han är fin.. när han sover... dom få minuterna han gör det. :p

Dom har en rejäl bottenplatta. Har inte hört att dom välter så lätt. Men man ska nog inte lämna dom i den innan dom känner sig trygga. När det blir hans egna lilla sovkrypin så kommer han säkert att gå in självmant. :) Skrev fel ju i förra inlägget!! Jag menade tygbur inte nätbur.... :-)

Jag hade samma problem med min dobermann. Han kopplade av lätt hemma men när vi var borta så var det spring jämt. Anledningen var att folket vi var hos inte lät han vara ifred. Han visste att gick han och ställde sig hos någon så fick han uppmärksamhet direkt. Och när han väl gått och lagt sig så var det alltid någon som kom och pratade med honom. Vet inte hur det är för dig men det underlättar verkligen om de man besöker är med på noterna om att hunden ska få vara ifred. Hade allt sådant varit löst och hund ändå i lyssnade så hade jag satt på koppel om vi var borta. Det kan bli tungt att släpa runt på en bur när man ska nånstans.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 847
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka