Jag bejöver hjälp med min sits som verkligen är hemskt!

E

et_flikkan

Japp, hemsk är rätta ordet. Jag har börjar lite smått med att träna dressyr på pållen nu, allting funkar, förutom min kropp, den vill inte göra det jag vill. Min högersidan är lägre och ja vad ska man säga, kortare än mig vänsta, så det resulterar att jag sitter med handen mot låret. Hur jag än gör så vill bara handen tebax till låret och jag bli så aaarg. Försöker med att korta tyglarna men efter ett tag är handen tebax där igen, gaaah.

Det andra problemet är min fötter. Jag sitter och vrider tårna utåt hela tiden, försöker vrida om benet, men det funkar inte, det blir jag också galen på. Rider ju så bra för övrigt men så ska detta förstöra allt och jag får det bara inte att försvinna, nått måste jag ju kunna göra. Jag kan inte be ngn att longera mig då jag inte har tillgång till nånstans där det går att longera. Snälla hjälp mig :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag bejöver hjälp med min sits som verkligen är hemskt!

Om du märker att din högersida är längre beror det på att
a/ du
b/ du och sadeln halkat åt höger.

Ett inte helt ovanligt fenomen.
Sys tydligast på att ryttaren höjer axeln :smirk:

Titta ned på sadeln när du rider- Är hästens man i mitten av farmvalvet?
Om inte så får du dra tillbaka sadeln genom att ställa dig i ena stigbygeln försiktigt.

Detta måste kollas ofta, vi människor belastar våra ben olika. Det kan skilja så mycket som 20 kg!!!
Vi står när vi rider lätt, vi belastar stiglädren oklika detta flyttar hela sadeln :o

Om en ryttare sitter 1 cm snett, så kan hon flytta 10 procent av sin vikt.

Det är viktigt att du hittar mitten på din häst.

om handen gör konstiga saker ( fast jag hajjar inte riktgigt din beskrivning) så komrem det någonstans i från och det handlar om din balans i från ditt säte.

Till häst balanserar du dig från din rumpa
det är en helt annan teknik än från dina fötter.

Om hästen skall prestera så måste du sitta i mitten.

Har du mer problem i det ena varvet än det andra så sitter du inte på mitten :angel:

Att korta tyglarna löser inte ditt problem - tvärtom.

Att skittar på lång tygel och svänga hästen genom att gå fram med ytteraxel lär dig att koordinera bättre.

Om hästen inte vill vända med dig så är vikten fel - för långt utåt.
Du får du antingen flyttat in din sadel/ din rumpa/ eller din bröstkorg beroende på vart snedheten sitter.

SUS

Jag hoppades att du skulle svara :)

Jag börjar att säga att jag har det svårare i ena varvet, vänster varv, det är där jag lägger högerhanden bakåt mot låren och vrider mig innåt, ska ta bilder på det nästan dressyrlektion. Jag har nästan alltid ont i höger axel efter ett dressyrpass.

DSCF1460.jpg
[/QUOTE]
Nått kanske syns på denna bild, där ser du min höger hand som hamnar mot låren.

Jag ser i spegeln när jag rider i ridhuset att höger benet är längre än vänster, rättar till detta genom genom att ställa mig i vänstra stigbygeln, det funkar bra några minuter men sedan när jag tittar i spegeln igen är jag lika sne som förut.

Jag har försökt att korta tyglarna , men som du säger så blir det bara ännu värre, då spänner jag mig mera och ja, då funkar inget.

Så du gjorde en egen SUSAN ho Hoooo tråd, här på barock :D
Kan jag ju inte motstå :d

Detta är ju en bild i höger varv och här är ju ditt tics rätt funtionellt.

dett är ju en bild och utifrån den ser det ut som du gör ganska rätt här.
Står i vä stigbygel
*drar fram vä axel
och förlägger vikten ngt åt höger.

HUR SER ANDRA VARVET UT ?

Jag suger verkligen på det där med höger och vänster. Det är höger varv jag lägger in handen mot låret och i vänster så flyger handen ifrån min häst hals istället.

Jag har ingen bar bild på andra varvet tyvärr, men lägger in en där allt blev fel.

DSCF1471.jpg

Dålig bild, hoppas att du ser nått iaf.

Utifrån dina bilder tror jag inte du glider ned åt höger utan till vänster.

Det du gör med dina händer är något du har lärt dig på cykel nämligen - om cykeln vill till vänster så styr man med händerna till höger :angel:
Det är ingen vits att ändra din handställning eftersom den kommer sig av kroppens egna balanserade reflexer.
Rättar du till balansen kommer dina händer sluta med detta hyss :D
Hästen vill på bilden inte följa dig till höger eftersom din vikthjälp säger vänster - du kompenserar detta genom att balansera över ditt överliv åt höger och köra lite cykelstyre. Detta gäller din första bild.

Nästa bild är en galoppbild och där ser man att även om du här också försöker styra med händerna, så är inte dina axlar med på noterna :D
Du går före med inner axel istället för yttre, vilket lägger vikten på inner framben.

Det finns flera olika orsaker till varför man på böjt spår måste gå fram med ytter axel, men ett av dem kan du prova ganska lätt på dig själv.:)
Stå på vänster ben och vrid dina axlar åt höger gick bra :idea:
försök nu vrida dem åt vänster :crazy: gick inte.

Även hästen måste ha mer vikt på det ben han balanserar på.
Skall hästen böja sig åt vänter så måste vikten förskjutas till höger - annars kommer hästen att bli styv i bålen /och eller luta som en cykel:smirk:

Om du i det här läget fokuserar på att dra tillbaka din inre axel så kommer du att förskjuta vikten åt höger och kvaliteten på galoppen kommer att bli mycket bätre:bump:
Även volterna i skritt och trav i vänster varv:d

Emellertid behöver man börja från grunden och göra den stabil om man villa att ens hus skall hålla.
grunden är att du inte sitter på mitten.

har du bilder bakifrån, gärna flera :d

Red idag i ridhuset och ingenting funkade, hästen var spänd, jag var spänd allting var bara blää. Desutom så var hon väldigt inställd på att få av mig. Tror hon lessnade på att jag ger henne dubbla budskap med min sits och mina händer, försökte få henne att söka sig neråt på volt och hoppa ett litet hinder men nej det ville hon inte. Ju mer jag tänkte på min sits, ju dåligare gick det. Känner mig som världens dåligaste ryttare :P.

denna bild är ca 1 månad gammal. Den bästa bilden jag hade, alla är bara suddiga och ja, dåliga.
DSCF0315.jpg

Ser här hur jag sitter mera på inner sittbenet är det va? Elr är jag helt ute och cyklar. Sen är det mina förbaskade tår som pekar rakt ut.

DSCF0312.jpg

Hittade en till framifrån, rätt bra.

På sista bilden ser man ju att det är till höger du "glider" ner i alla fall. :)

Åhh, jag blir så förvirrad :P, varför kan inte ridning vara enkelt :D :P

Inget är enkelt. ;)

Men om du tittar på sista bilden du la in, så ser du (det är ju en rätt taskig bild eftersom hästen är "i vägen" för vä skänkel på bilden) kanske att vinkeln mellan höger skänkel och höger sida av överkroppen är större än vinkeln mellan vänster skänkel och vänster sida av överkroppen! :idea: Sedan är jag ju inte säker på att jag ser rätt heller. :D Hästen täcker ju som sagt din ena skänkel och så vidare..

Jag kanske borde försöka rita ut det... :p
Såhär ser jag det i alla fall, utifrån bilden.
DSCF0312.jpg

Ursäkta mina snygga streck som inte direkt är symmetriska. :angel:
Jag antar att du fattar vad jag menar ändå..

Jo, jag ser precis det du ser och jag känner det som jag ser när jag rider. Idag försökte jag sitta mera på det vänstra benet istället för det högra, men ja inget funkade ju idag så jag la ner det. Men nått som förvirrar mig är ju smärtan i höger axel, det måste ju vara spänning annars skulle jag ju inte bli spänd elr är det så att jag lägger mer vikt på hela högra sidan, nått skumt är det iaf. Jag känner verkligen att jag e sämst på att formulera mig, men jag hoppas att du fattar :P.

Raderad

(10)

Var i höger axel får du ont?

Lord Owen skrev:
Såhär ser jag det i alla fall, utifrån bilden.
DSCF0312.jpg

Ursäkta mina snygga streck som inte direkt är symmetriska. :angel:
Jag antar att du fattar vad jag menar ändå..

Fattar precis vad du menar, ser precis samma sak i spegeln.

Lord Owen skrev:
Var i höger axel får du ont?

Oj, denna fråga var svår.

Jag får ont i den där muskeln som ser ut som en bula (den som sitter ovanför axeln elr hur man nu ska förklara), har ojämna muskler, större muskler på höger än vänster, sämst på att förklara sånt här.

***radd, TvÅ Av Samma****

Då låter det ju som att du spänner dig för att du glider ned åt höger. Kanske försöker du kompensera (troligen.. :angel: ). Är det bara vid ridning du får ont där?

Susan är mkt bättre på det är med olika muskler än jag. ;)

Ja, det e bara vid ridning.

Ja det ser ju ut som om du verkligen glider ned åt höger oftast.
Det här är verkligen svårt att lära ut via internet eftersom man då som ryttare inte får ngn feedback när man får till det.

Sedan beror det också på ryttaren hur villig hon är på att verkligen fokusera sig på att rätta till detta.

Om du börjar med att stå på golvet och vicka på rumpan från sida till sida Så att du hittar rätt muskel.

Sedan så skrittar du på lång tygel och känner hur hästen vickar din rumpa på samma sätt:D

Samtidigt som hästen vickar din rumpa åt vänster så går ditt skärp lite åt höger.

Om du tittar i en spegel så skall du se att hästen vickar din rumpa lättare åt en hållet - du ser det också på att magen buktar mer åt ena hållet.

Hon vickar rumpan åt vä och skärpet åt höger lättare.

Rätta till dig/och eller sadel åt vänster - Kan du få det bättre?
Mer jämt åt båda hållen?

Kan du rida på en stor åttvolt och i höger varav vara "naturlig som du är "men i vänster varv kana ned :angel: åt andra hållet.Altså skärpet åt andra hållet
Förstår du?
Du vet vad en stor åttvolt är?

man måste börja med att _känna_ vart mitten är.

Hade du inte hittat en tränare du var nöjd med? Var bor du?

Susan skrev:
Ja det ser ju ut som om du verkligen glider ned åt höger oftast.
Det här är verkligen svårt att lära ut via internet eftersom man då som ryttare inte får ngn feedback när man får till det.

Sedan beror det också på ryttaren hur villig hon är på att verkligen fokusera sig på att rätta till detta.

Om du börjar med att stå på golvet och vicka på rumpan från sida till sida Så att du hittar rätt muskel.

Sedan så skrittar du på lång tygel och känner hur hästen vickar din rumpa på samma sätt:D

Samtidigt som hästen vickar din rumpa åt vänster så går ditt skärp lite åt höger.

Om du tittar i en spegel så skall du se att hästen vickar din rumpa lättare åt en hållet - du ser det också på att magen buktar mer åt ena hållet.

Hon vickar rumpan åt vä och skärpet åt höger lättare.

Rätta till dig/och eller sadel åt vänster - Kan du få det bättre?
Mer jämt åt båda hållen?

Kan du rida på en stor åttvolt och i höger varav vara "naturlig som du är "men i vänster varv kana ned :angel: åt andra hållet.Altså skärpet åt andra hållet
Förstår du?
Du vet vad en stor åttvolt är?

man måste börja med att _känna_ vart mitten är.

Hade du inte hittat en tränare du var nöjd med? Var bor du?

Jag gör såhär annars kommer jag aldrig komma på vad det var jag skulle svara på.

Jag kan rätta till det och få det bättre, men så tittar jag i spegeln igen och så e problemet tebax och då ger jag upp, har väldigt lätt att ge upp, speciellt när jag rider själv, och inte har nån som hjälper mig.

Förstår inte riktigt det där med åttvolten i höger varv, trögtänkt.
Och jag vet vad en stor åttvolt är :angel: :p

Jo jag e nöjd med min tränare, föutom att hon inte är så engagerad i min sits och så, annars är hon en super bra tränare, det är ju sitsen jag verkligen vill träna på. Hästen går ju som en klocka nu, när allting funkar, jag vill absolut inte hon ska få tebax sina ryggproblem på grund av mig. Bor i sthlm.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 670
Senast: karl_h
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 069
Senast: tott
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar