Jag behöver lite råd

I

Instant

Nu vet jag inte riktigt om denna tråden kom rätt, men jag hoppas det.

Det är nämnligen så att hon som jag rider hos ska få hem en häst av hennes pappa (som är hästhandlare) som vi ska rida in. Tanken är att jag ska köpa honom sen! :) Därför fick jag igår åka med till honom och titta på dom som passade i ålder och så.

Det var två stycken som jag tycker bäst om. Båda är vallacker och ca. 150-155 i mkh och inte alls mycket hanterade. Den ena var mycket vit med några svarta fält (bl.a. en ring runt ena ögat), han var född i april 2004 och var inte så skygg. Den andra var född i april 2003 men han tyckte det var lite läskigt och hoppade nästan undan när vi skulle sätta mät-stickan över ryggen på honom. Han var vit och brun.

Nu har jag beslutsångerst. 03an är ju yngre men samtidigt inte mer modig. 04an hade finare byggnad och är ju äldre. Vilket väger mest?

Jättetacksam för svar!!
 
Sv: Jag behöver lite råd

Vad ska du ha hästen till?
Det jag reagerar på är ju att om man inte vet hur hästen är hanterad och vad den möjligen kan ha råkat ut för så kan det ibland inte bli som man tänkt sig.
Tänk igenom om du verkligen vill köpa/ ta på dig en häst från hästhandlare? Det finns så många fina hästar på marknaden.

Lycka till, vad du än bestämmer dig för!

/Sanna
 
Sv: Jag behöver lite råd

Bara allround ridning, skogen och lite paddock. Har precis varit med och ridit in en häst som kom från honom, och han blev helt underbar. Även att han var lika lite hanterad, så bra behandlade blir dom vilket är skönt att veta :) Fast hästhandlare egentligen, kanske mer uppfödare.
 
Sv: Jag behöver lite råd

Bara allround ridning, skogen och lite paddock. Har precis varit med och ridit in en häst som kom från honom, och han blev helt underbar. Även att han var lika lite hanterad, så bra behandlade blir dom vilket är skönt att veta :) Fast hästhandlare egentligen, kanske mer uppfödare.

Okej. Så detta är inga hästar som köps in i "partier", utan att ha någon aning om vart dom kommer ifrån. Och sedan säljs som "Putte, 10 år, jättesnäll"?
Om du känner dig säker på att detta är seriösa människor, så tycker jag att du skulle ta 04:an. Det låter som det bästa valet, om ni nu passar ihop. Jag tycker det kan vara mer värt att ha en häst som är framåt och nyfiken, än en häst som är skygg och ängslig, även om den var lite äldre. När ni sedan t.ex. ska börja hoppa så har du mer vunnet om hästen är positiv och nyfiken på hindrena.

Bild??

/Sanna
 
Sv: Jag behöver lite råd

Nu har jag beslutsångerst. 03an är ju yngre men samtidigt inte mer modig. 04an hade finare byggnad och är ju äldre. Vilket väger mest?

Jättetacksam för svar!!


Lite fel va 04 borde nog va yngst :p

jag skulle nog tagit den äldre... om inte annat roligare at tkunna sätta igång direkt..är du inte nöjd kanske du får byta sen!`?
Lycka till!
 
Sv: Jag behöver lite råd

Nej, precis! Jag såg båda föräldrarna igår också (hästarna är för övrigt helsyskon).

Däremot så ska den vara inriden i sommar, och därför hade det kanske varit "bäst" med en äldre häst?

Bild kommer kanske, har tyvärr dom inte själv ännu.
 
Sv: Jag behöver lite råd

03an är ju yngre men samtidigt inte mer modig. 04an hade finare byggnad och är ju äldre.


Jag menar att 04an är yngre men modigare och 03an är äldre men mer skygg och finare byggd! :idea:
 
Sv: Jag behöver lite råd

Nej, precis! Jag såg båda föräldrarna igår också (hästarna är för övrigt helsyskon).

Däremot så ska den vara inriden i sommar, och därför hade det kanske varit "bäst" med en äldre häst?

Bild kommer kanske, har tyvärr dom inte själv ännu.

Nu är man trött. menade såklart inte att 04an var äldst. Men du fattar nog:D

Varför ska den vara inriden så snabbt? Isåfall så är det nog lättare med en äldre häst.

Okej, men jag tror nog ändå, att en häst som inte är skygg är lättare att ha och göra med. Men det beror helt på hur mycket jobb du är redo att lägga ner. Är den yngre finare byggd så väger det ju över lite mer.

/Sanna
 
Sv: Jag behöver lite råd

Nu är man trött. menade såklart inte att 04an var äldst. Men du fattar nog:D

Varför ska den vara inriden så snabbt? Isåfall så är det nog lättare med en äldre häst.

Okej, men jag tror nog ändå, att en häst som inte är skygg är lättare att ha och göra med. Men det beror helt på hur mycket jobb du är redo att lägga ner. Är den yngre finare byggd så väger det ju över lite mer.

/Sanna

För jag ska flytta då, och måste ta med mig hästen.

Den yngre:Född 2004, den modiga av dom, mest vit med svarta fält.
Den äldre:Född 2003, skyggare än den andra, men finare byggd (antagligen för att han är äldre) Brun och vit.
 
Sv: Jag behöver lite råd

För jag ska flytta då, och måste ta med mig hästen.

Den yngre:Född 2004, den modiga av dom, mest vit med svarta fält.
Den äldre:Född 2003, skyggare än den andra, men finare byggd (antagligen för att han är äldre) Brun och vit.

04an kommer du inte att ha inriden till sommaren. Varför kan du inte fortsätta inridningen på ditt nya ställe?

Men som sagt, det finns fler hästar med bättre förutsättningar, som redan är inridna också. Så stirra dig inte blind på dessa.

Lycka till!

/Sanna
 
Sv: Jag behöver lite råd

04an kommer du inte att ha inriden till sommaren. Varför kan du inte fortsätta inridningen på ditt nya ställe?

Men som sagt, det finns fler hästar med bättre förutsättningar, som redan är inridna också. Så stirra dig inte blind på dessa.

Lycka till!

/Sanna

Så sant. Har inte kunskapen själv, isåfall får jag ha någon som hjälper mig. Jag ska fundera, fundera.
 
Sv: Jag behöver lite råd

Julia! Din första häst borde vara minst 8 och väl grundutbildad. Du behöver en häst som kan lära dig, inte tvärtom. :smirk:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp