Jag behöver info om stångbett och dess funktioner!

Sv: Jag behöver info om stångbett och dess funktioner!

Del till dig, dels till andra:
Förlåt om jag kan vara svårt att förstå ibland:
Det är bara så att jag bli gallen när jag hör att en träner förslå till en elev att dom ska ta i en hand stop, då vet inte vad dom prata.
Jag har förklaret att OHS är igen stopp teknik! det ett sätt att regulera hästens färt, att dra han i en volt där mjöligheten finns, precis som du har lärt dig i ridskolen.
Den har kille sa att den är för att "control the speed and movment of the horses legs" och visst kan du stanna hästen för han gå i skritt.
Har prata vi om när du är utt i skogen och du har en Run Away, du slet o dra och i panik dra hans huvud allt du örka bak OHS och han springa lika fort, se inte vart han gå och då är oliken främ.
Ett skarp bet kan göra han mer lyhörd, men den kan örka hästens panik andå mer i ett sådant situation.
Som andra här har påpeket:
Lyhördhet o Kontrol ligga i hans grund träning oavsätt vad man har för bet.
Känska Bewilldered kan förklara bättre.
Jag vill inte hör att du blivit skaded utt i skogen tack vara nåt dumnhet en träner har kommit på.
Az

Köp ett bra snaffle att träna mjukgörande med, om det är hävstångseffekten du är ute efter så köp ett med D-ringar.

Hur får du hävstångseffekt av ett D-ringsbett? Är det ngt speciellt westernbett du syftar på?

Men, jag har tränat med one-rain-stop som en basic-övning i många år nu och aldrig har jag hört någon tränare eller hjälpinstruktör eller elev/ryttare för den delen påstå att denna övning skall utföras på en skenande häst. :crazy: DET är precis lika idiotiskt som att sätta på ett skarpt bett för att få kontroll på en otillräckligt grundtränad häst.

One-rain-stop syftar till att INAKTIVERA hästens framfart genom böjning, på basic nivå ända ner till stillastående häst, läs rubriken på filmen (controlling the horse speed) och därmed lugna ner den. Till skillnad från regelrätta "stopövningar" som syftar till att AKTIVERA hästens bakdel in till ett stop.

En välskolad häst kommer förstås att stanna så fort ryttaren sträcker sig efter tygeln och förblir då rak i "avsaktningen" vilket lätt kan missförstås som ett "stop". Det finns också en "gammal" metod där man med en tygel lär hästen att stoppa aktivt, men det är INTE one-rain-stop.

För övrigt håller jag helt och fullt med dig, TS och andra med liknande problem bör söka sig tränare som hjälper dom med grundträningen först och främst (one-rain-stop övningar eller inte, vi kan ju kalla det för "böjningsövningar" då för fridens skull) och INTE lyssna på dem som säger/råder att sätta på skarpa bett med hävstångseffekt för att få kontroll vid uteritter, DET är förknippat med livsfara om något.

Då förstå vi varandra och läsa i samma bok på samma siden:
Jag bli så trött på dessa örd spel, ONE RAIN STOP, för kalla det ONE REIN SWING, då släppa vi en massa käffts.
Jag titta på Andersons videos, en del han säjer är rycktig, en del är han utt o cyckla.

Till alla:
Läs mitt första inlägg om Hävstångs Bet och hur den fungera och påverka hästen!
Az

http://www.youtube.com/watch?v=XpNSE...eature=related

Efter att ha sett den här videon så kan jag helt säkert säga att det som demonstreras här gjorde jag INTE, och skulle aldrig få för mig att göra heller!
Får väl istället erkänna att jag inte visste till hundra vad ett ONS var. Skulle aldrig försöka "bryta bak" huvudet sådär, verkar ju livsfarligt?

Nej, "bryta bak" huvudet gör man ju inte.:crazy: Naturligt har hästen inga problem att placera sitt huvud där när dom tex kliar sig på magen. Måste man "bryta bak" huvudet har man en väldigt stel häst (eller en väldigt hård hand) och behöver träna på följsamhet för det böjande tygeltaget först och främst med början på stillastående häst.

Hur får du hävstångseffekt av ett D-ringsbett? Är det ngt speciellt westernbett du syftar på?

Det få du inte! D-Ring är samma som en vanlig snaffle.
Värför dom sätte på ett käk rem har jag igen anning om.
Az

Ja precis, det var det jag menade eftersom lillaida rekommenderade D-ring om man ville ha hävstångseffekt.

Nej, "bryta bak" huvudet gör man ju inte.:crazy: Naturligt har hästen inga problem att placera sitt huvud där när dom tex kliar sig på magen. Måste man "bryta bak" huvudet har man en väldigt stel häst (eller en väldigt hård hand) och behöver träna på följsamhet för det böjande tygeltaget först och främst med början på stillastående häst.

Intressant den biten, Stel Häst? vad är det som göra hästen så stel? eller är det mer tekniken och han kämpa imått?
Jag anvander aldrig ett ledenda tygle där hästen ska kyssa mitt knä, och jag har aldrig uppfattet att dom är stel.
Men sen jag neck rein mina häster från början oavsätt bett.
Az

Ja precis, det var det jag menade eftersom lillaida rekommenderade D-ring om man ville ha hävstångseffekt.

Jag vet, hon känsa missförstot.
Du få havstångs effekt bara med ett stång bet, typ som på bilden.
Som jag skriv den oxå kan anvanda som ett D-Ring om du fästna tygle i den mitt ringen. (är du med)
Havstång sätter tryck på län och underkäkben och som jag sa ska anvandas vid neck reining. För hårt ledar tygle trycka mott den innsiden av käken ått det hållet du vill att hästen ska gå, det blir ett mott tryck och fel signal.
Han slänga och kasta med huvudet för att komma undan trycket.
Hoppas jag har gört mig klart.
Az

Intressant den biten, Stel Häst? vad är det som göra hästen så stel? eller är det mer tekniken och han kämpa imått?

Ja, säg det?:angel: Troligtvis sitter problemet hos ryttaren, hästen är mig veterligt vädligt rörlig i halskotorna såvida den inte är skadad.

Jag anvander aldrig ett ledenda tygle där hästen ska kyssa mitt knä, och jag har aldrig uppfattet att dom är stel.
Men sen jag neck rein mina häster från början oavsätt bett. Az

Jag rider också med "neckreining" från början, men mitt mål är inte neckreining. På sikt vill jag att hästen ska vända för sits och ben, yttertygeln anger bara vart hästen skall titta. Kanske är det samma sak? Bara att jag fokuserar på något annat, men min häst vänder i alla fall inte enbart på "neckreining" =tryck från yttertygeln. Vad är neckreining egentligen?

Denna övning/teknik med att böja hästens huvud mot sitt knä kanske hänger ihop med vad man vill göra med hästen/ridningen på sikt, eller vilken träningsmetod man har annamat. Jag vill ha en häst som kan "titta" åt ett håll, men röra sig åt ett annat. Därför håller jag isär tyglar och övriga hjälper genom att böja hästens huvud åt sidan ofta, för att förtydliga att hästen inte ska flytta sina hovar på tygelsignaler enkom, vara avslappnad och följsam och vänta på säte och ben. Dessutom har detta en lugnande effekt på hästen. Detta kan säkert tränas in på annat sätt, men det är så jag har lärt mig.

Tycker att det är bra att du förklarar hur ett bett med skänklar fungerar, kunskapen om detta är nog mycket bristfällig, även min:angel:

Ja, säg det?:angel: Troligtvis sitter problemet hos ryttaren, hästen är mig veterligt vädligt rörlig i halskotorna såvida den inte är skadad.

Jag rider också med "neckreining" från början, men mitt mål är inte neckreining. På sikt vill jag att hästen ska vända för sits och ben, yttertygeln anger bara vart hästen skall titta. Kanske är det samma sak? Bara att jag fokuserar på något annat, men min häst vänder i alla fall inte enbart på "neckreining" =tryck från yttertygeln. Vad är neckreining egentligen?

Denna övning/teknik med att böja hästens huvud mot sitt knä kanske hänger ihop med vad man vill göra med hästen/ridningen på sikt, eller vilken träningsmetod man har annamat. Jag vill ha en häst som kan "titta" åt ett håll, men röra sig åt ett annat. Därför håller jag isär tyglar och övriga hjälper genom att böja hästens huvud åt sidan ofta, för att förtydliga att hästen inte ska flytta sina hovar på tygelsignaler enkom, vara avslappnad och följsam och vänta på säte och ben. Dessutom har detta en lugnande effekt på hästen. Detta kan säkert tränas in på annat sätt, men det är så jag har lärt mig.

Tycker att det är bra att du förklarar hur ett bett med skänklar fungerar, kunskapen om detta är nog mycket bristfällig, även min:angel:

Sorry, jag vet inte hur man pästa som du göra:
Jag bruka säjer att många sätt kan vara bra så länge det fungera för dig och hästen.
Det har med att skola sig från 2-hand snaffle till 1-hand neck reining är lite främenda för mig. Jag är föd i den neck reining skol från barnsben, och så har jag skolet mina häster här i sweden, dess förter dom lära sig dess förter kan vi arbete, och dom har lärt sig valdig fort,
horse are pretty smart if you give them a chance.
Du är på rätt spår, tyglar bli inget mer an en signal av hög/vänster och, efter ett tag behövs inte ens det, men man styr med skänkler.
I never think about it, I just do it.
For se om jag kan förklara hur jag omskol Amigo:
Tysk Import Traver, vill inte trava.
Sadle + Billy Allen Bet, tygle i mitt ringen.
Upp i skogen.
1-hand tygle tagg, sopas kort att jag kan har kontakt men lös när jag stracker främ armen.
ått höger, lägg v. tygle på näcken bakom ören dra så att han känna betet, dra lätt på h. tygle samtidig som jag skänkler med vänster ben, precis som du göra.
och tvärtom till vänster.
efter ett par rid tur har han fätta vad jag vill, sen sätta jag tygler längs ner
och då är det färdig, det blir bättre för varje gång vi åker utt.
Jag kör bara skritt tills han var Inlärd i broms och styrning, sen örka jag färten.
O J T on the job training.
Nu gå han på ett sytråd på en hackemore, och det har inte varit mycket sadel time som jag har varit sjuk det sista året.
Hoppas jag inte tråka utt dig.
Az

Dina inlägg är mycket intressanta tycker jag som håller på att lära mig att gå över på en hand.. :)

Hej bright, hur är det med din ögen sten?
Det kallas för många namn:
Långt tillbaka kallas det för The Spanish Rein.
I det militär är det The Barring Rein.
Western för Neck Rein.
Den har sina fördel och praktiska anvandning.
För din del måste du lära dig igenom att du vill tävle.
Kom ihåg att det är träning med den reining hand, många sakna (vad hetter det!) kordination, förstå du?
Det gå så fint.
Az

Ja, det är just det att man känner att man tappar kontroll, fast hon är lättstyrd med ben gå undan fint för neck-reining så kliar det i mina fingrar att plocka med tyglarna - ajabaja!

Vi ska ut och träna på tävlingar i vår med stång så nu i vinter ska vi träna i ridhuset på det, voltarbetet går bra i ena varvet men hon är lite stelare i andra så vi jobbar på med muskelsättning och bärighet. Tack igen för all info!

Tack för en bra förklaring:idea:

... och jaa, då har vi nog ungefär samma sätt att träna "neckreining" på. Jag rider också på en hand då och då, med ett enkelt hackamore (bosal) än så länge, men det tar nog mycket längre tid för mig att få det att funka fullt ut, koordinationen (min alltså) är inte helt inprogrammerad ännu...:angel:

Bara en hand, hålla i ett rep med den lydiga hand, eller stoppa den i ficken.
Az

Samma för dig ;)
jag hitta ett video om bet men jag behöva hjälp, minn pc vill inte för över siten:
www.youtube.com skriv
effects of the bit (6.03 min.)
den är på rysk med english text.
Du komma inte att gilla det men den visser hur betet påverka hästens mun.
Az,

Samma för dig ;)
jag hitta ett video om bet men jag behöva hjälp, minn pc vill inte för över siten:
www.youtube.com skriv
effects of the bit (6.03 min.)
den är på rysk med english text.
Du komma inte att gilla det men den visser hur betet påverka hästens mun.
Az,
Tycker filmen mer visar taskiga ryttare som misshandlar sina hästar både i munnen och även kroppsligt , med spö mm :cool:
Säger som jag alltid sagt , stångbettet är till för finjobbet när grunden sitter i hästen ..neckreiningen - samla - eftergift är belöningen . Vet av egen erfarenhet vilket stort jobb det är med vanliga tränsbett för att få hästen klar inför stångbettet - här är det sen finridningen som ska fungera när grunden sitter i hästen . Stångbettet ska inte missbrukas och vara en livlina för att den tar bettet o springer undan ..har sett många som sen väl inne på tävlingsbanan ska släppa lös den - längre tyglar ..domarna tittar inte ens på den som håller den i munnen o smyghåller..dessa hästar tappar helt sina gångarter o samling o man ser nästan ryttarnas ångest..hjälp nu drar den :o
Kan man däremot rida sin häst bra med snaffle ok då kan man sen vänja sig med stångbettet men gjör detta tillsammans med en kunnig person annars kan man lätt bli en misshandlare av sin egen häst om man inte har feelingen o rätt timing i sin ridning .:crazy:

Mitt äldre sto går också lugnt och avslappnat på stång med långa tyglar. När hon får tränsbett blir hon mycket hetare och ligger på men hon är dock fullt kontrollerbar. Därför föredrar jag också stång på henne, det blir mer harmoniskt och man slipper en stressad häst.

Jag har ett Billy Allen bett:
156701.jpg
Ett ex som är bra här ..din häst GÅR BRA med tränsbettet , är kontrollerbar..är kanske mer utbildad också?
En stång har ju också en kedja som går under hästens haka denna gjer också ett mer bekvämt tryck där ..inte så mkt i munnen om stången inte hålls mkt i :)

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka