Jag behöver info om stångbett och dess funktioner!

Sv: Jag behöver info om stångbett och dess funktioner!

Man ska passa sig for ons. Det var vara mkt farligt... pest eller kolera varning ;)

Que??

One-rain-stop är det mest effektiva och för hästen det mest logiska sättet att "stanna", "bromsa", "slappna av" på. Det leder INTE till frustrering och/eller ytterligare press på hästen, så som tex "dra i båda tyglarna och panikbromsa" med ett skarpt bett.

Självklart måste detta läras in från grunden först....har hästen redan "stuckit" så är det försent, men så är det ju med alla hjälper....man börja med A innan man går vidare till B osv...En sån här grundläggande hjälp tycker jag en "duktig tränare" borde känna till och förespråka sina elever som har problem.

Till TS, börja om från början.....ett par veckor (eller kanske månader) på ridbanan, men det är det värt. Det tar lite tid i först, men man sparar tid i förlängningen och ridningen blir mycket, mycket roligare jag lovar.

*kl*
Avsikten med one-rain-stop är att "avleda" hästens framfart snarare än "hindra" den, så den kommer till ett eget val att stanna. Då rider man med "kommunikation" istället för "kontroll" och behöver inga "skarpa bett".

“Listen to the horse. Try to find out what the horse is trying to tell you. All we are trying to do is fix things up to where he can find them; then it's the horse's idea.”

Tom Dorrance

One-rain-stop funkar bara om man tränat in detta från grunden, med början på stillastående häst. Hästen måste ha lärt sig att "slappna av, böja halsen och ge sitt huvud för tygeltaget" först och främst. En häst som är tränad på detta sätt "hinner" aldrig sticka, det är liksom det som är vitsen med one-rain-stop. När hästen har "stuckit" är det försent.:angel:

Din häst bockade också, vilket egentligen är ett helt annat problem.

Precis! Man hinner avstyra det hela innan det hinner gå så långt att hästen skenar eller bockar för den delen..
Sen kan man träna på ridbanan med en häst till förbannelse. Man kan endå inte vara helt säker på hur den kommer reagera sen när man rider ut... Oh då kan det vara bra att veta hur man ska göra. Däremot hade jag nog aldrig vågat göra ett "ors" på en skenande häst. Utan de gör man som sagt var innan det gått så långt.

Till er som inte känner till hur en one-rain-stop utförs och tränas lägger jag här in en liten filmsnutt. Har man en häst som är mkt stel i nacken, börjar man från stillastående, sedan i skritt, osv.

Man kan också träna "böjning" i kombination med "bakbensaktivietet" och på så sätt avleda/omdirigera energin och få hästen än mer avslappnad.

Men som sagt detta bör tränas under ordnade former i förebyggande syfte, inte utföras först när olyckan väl är framme.

[url]http://www.youtube.com/watch?v=XpNSE3NUCAk&feature=related[/URL]

Senast ändrad:

Jag hoppas du har läs mitt sista inlägg, hur en havstångsbet fungera!!!
Nu ska vi prata allar!!
1 REIN STOP ALDRIG ALDRIG ALDRIG!!!!!!!!!
DET ÄR DET SÄMSTA TEKNIK ATT FÅ STOP PÅ EN HÄST!!
JAG KAN INTE TÄNKE MEJ ETT BÄTTRE SÄTT FÖR ETT REAL JACK POT!! (där du och hästen bli skaded)
Man kör inte en bil utan handbroms, värför i all varlden skulla man åka utt med en häst som gå inte att få stopp på?
Om det här är ditt träners förslag skulla jag gärna har ett snak med den!
Att sätta på en skarper bet hjälpa inte om hästen är inte grund träned!
OCH ETT KATÅSTRAF OM MAN VET INTE HUR DEN SKA HANTERA.
Jag hoppas jag har gört mig klat!
Az

Min häst är både grundtränad, lyhörd och koncentrerad i paddock/ridhus,rids då på kapson el tredelat, men hon blir tossig när man ska rida ut, jag har då ett pelham me dubbla tyglar vid uteritt,känns som en säkerhet då ja, istället för att bli hängandes i munnen pe en häst som inte kan gå på alla 4. plus att hon sköter sig alltid när hon har pelamet på sig, inga hyss alls.:laugh:

:idea:
Min häst är både grundtränad, lyhörd och koncentrerad i paddock/ridhus,rids då på kapson el tredelat, men hon blir tossig när man ska rida ut, jag har då ett pelham me dubbla tyglar vid uteritt,känns som en säkerhet då ja, istället för att bli hängandes i munnen pe en häst som inte kan gå på alla 4. plus att hon sköter sig alltid när hon har pelamet på sig, inga hyss alls.:laugh:

Min häst blir också "tossig" (läs bockig) ibland på uteritter och vill då gärna även "springa ifrån mig", i synnerhet på våren/försommaren då kosse-träningen börjar, men inte sätter jag på ett skarpare bett/huvudlag för det, det finns andra och mer sympatiska sätt att komma tillrätta med problemen, som för övrigt är helt och fullt mitt ansvar och även oftast utlöst av mig själv, dvs "jag drar i båda tyglarna reflexmässigt" när jag känner att han börjar "spänna sig", något jag jobbar på att få bort tex genom att medvetet "hålla i mig i sadeln" så att min händer blir upptagna av annat. Jag får även avbryta ev. kosseträning och (i hagen tillsammans med kossorna) träna på att slappna av och ta det lugnt istället. Tråkigt kanske då detta är himla roligt, speciellt i början på säsongen då jag sett framemot detta hela långa vintern, men i längden vinner jag på det och får en lugn och arbetsvillig häst längre fram på säsongen.

*kl*
Som jag ser det är inte problemet att vi "gör fel", utan att vi inte vill/kan "göra rätt".:idea: Det tar tid att komma till rätta med problem och det saknas även kunskap om hur man "rättar" till dem därför väljer man ofta den "enkla" snabba vägen, tex skarpare bett. Men tyvärr i längden kommer dessa "nödlösningar" att hämma vår utveckling som ryttare/tränare och hästen tappar förtroendet pga inkonsikvent handhavande.

“Little problems people ignore lead to bigger problems they can’t ignore.”

Bill Dorrance

:idea:

Min häst blir också "tossig" (läs bockig) ibland på uteritter och vill då gärna även "springa ifrån mig", i synnerhet på våren/försommaren då kosse-träningen börjar, men inte sätter jag på ett skarpare bett/huvudlag för det, det finns andra och mer sympatiska sätt att komma tillrätta med problemen, som för övrigt är helt och fullt mitt ansvar och även oftast utlöst av mig själv, dvs "jag drar i båda tyglarna reflexmässigt" när jag känner att han börjar "spänna sig", något jag jobbar på att få bort tex genom att medvetet "hålla i mig i sadeln" så att min händer blir upptagna av annat. Jag får även avbryta ev. kosseträning och (i hagen tillsammans med kossorna) träna på att slappna av och ta det lugnt istället. Tråkigt kanske då detta är himla roligt, speciellt i början på säsongen då jag sett framemot detta hela långa vintern, men i längden vinner jag på det och får en lugn och arbetsvillig häst längre fram på säsongen.

*kl*
Som jag ser det är inte problemet att vi "gör fel", utan att vi inte vill/kan "göra rätt".:idea: Det tar tid att komma till rätta med problem och det saknas även kunskap om hur man "rättar" till dem därför väljer man ofta den "enkla" snabba vägen, tex skarpare bett. Men tyvärr i längden kommer dessa "nödlösningar" att hämma vår utveckling som ryttare/tränare och hästen tappar förtroendet pga inkonsikvent handhavande.

“Little problems people ignore lead to bigger problems they can’t ignore.”

Bill Dorrance

nu e min dam 90% av tiden på uteritter tossig,vare sig det är vinter vår sommar el höst.ser inte att det är fel att ha som i mitt fall pelham då, då hon ids även då på halvlångtygel o lätt kontakt. Men skulle jag ha bettlöst el tränsbett är det precis som hon fattar o bara hoppar runt och då får man använda styrkekraft, villket jag inte vill.
Hon är riden med nästan enbart sits och vikthjälper, då damen är ganska kännslig, fast att hon kan bli som en ångvält på uteritt, hon går oftast lugnt de första och är koncentrerad, men sen så säger de poff.
Därför rider jag hellre ut på ett bett som hon både trivs med och ja känner att jag har kontroll o inte behöver ta nått onödigt i henne än att hon ska hoppa runt o studsa i 1 tim när man e ute på vanligt tränsbett, för det gör hon. :laugh:

Till er som inte känner till hur en one-rain-stop utförs och tränas lägger jag här in en liten filmsnutt. Har man en häst som är mkt stel i nacken, börjar man från stillastående, sedan i skritt, osv.

Man kan också träna "böjning" i kombination med "bakbensaktivietet" och på så sätt avleda/omdirigera energin och få hästen än mer avslappnad.

Men som sagt detta bör tränas under ordnade former i förebyggande syfte, inte utföras först när olyckan väl är framme.

[url]http://www.youtube.com/watch?v=XpNSE3NUCAk&feature=related[/URL]

Tack för länken:
Jag är så ställt det snurer i huvud på mig.
I HAVE NEVER SEEN OR HEARD SUCH STUPIDITY IN ALL MY LIFE!
Az

För det första en häst som ta betet oavsätt vad det för typ kommaR du inte att få stop på, det mer du slita det mer han stangar av sig:
THAT´S WHEN YOUR IN BIG TROUBLE AND THE BEST THING YOU CAN DO IS BAIL OUT.
TRUE STORY:
Jag stÅg hovslager vakt på en falt tävling, en rytter fick inte stopp på hästen, så hon tog ett 2 hand tag i ena tygel och drog allt hon örkad så att hästens huvud kom långt bak, vad händer?
Jo, hästen spräng lika fort för det, snubblad och bråk näcken och hon hamnad i en komma.
Det alla vassentilg är att hästen gå att bromsa, och det göra du från grunden i padocken där han kan inte sticka ivägg.
Vi säjer i america:
Drive him into the wall, (kör han i väggen)
Du änvanda ett stocket eller en vägg att få stopp på han, börja med skritt, trav och i fullt gallop så att han är grundlig innlärd.
Och det kan du lära han på grimmen att whooo och ett tryck på näsen menar
STOP!!!!!!!!!!!!!!!

1 REIN STOP IS BULL SHIT AND I WILL NOT EVEN DISCUSS SUCH NONSENSE.
Az

Som sagt,
ONS ska man vara MYCKET forsiktig med.

Alla ar saliga i sin egen tro. Hoppas TS har en bra tranare som kan hjalpa till aven vid uteritt, det ger nog TS mer an ONS lart fran ett forum.

Men glad att ONS fungerar for dig.

Som sagt,
ONS ska man vara MYCKET forsiktig med.

Alla ar saliga i sin egen tro. Hoppas TS har en bra tranare som kan hjalpa till aven vid uteritt, det ger nog TS mer an ONS lart fran ett forum.

Men glad att ONS fungerar for dig.

Vem har sagt att någon skall/kan lära sig rida på ett forum? Att väcka tankar och ideer och komma med tips är väl poängen, sedan är det upp till var och en om man vill ta det till sig eller inte. Sedan förutsätter jag att man själv letar upp en tränare som kan hjälpa en vidare. För övrigt kan jag självklart hänvisa till en för den som är intresserad.

“There’s one bit that works on all horses, a bit of knowledge.”

Pat Hooks

One-rain-stop funkar bara om man tränat in detta från grunden, med början på stillastående häst. Hästen måste ha lärt sig att "slappna av, böja halsen och ge sitt huvud för tygeltaget" först och främst. Sedan tränar man detta, en gångart i taget. En häst som är tränad på detta sätt "hinner" aldrig sticka, det är liksom det som är vitsen med one-rain-stop. När hästen har "stuckit" är det försent.:angel:

Din häst bockade också, vilket egentligen är ett helt annat problem.

Håller med! Du förklarade det mycket bättre än jag. (för många Martinis igår tror jag)

Det finns valdigt manga bra tranare, du ar nog inte den enda som kan tipsa om en om det sa skulle vara ;) Glom inte bort att gora det via pm dock. Reklamregeln du vet.

Saken ar den att pa ett forum ar det Manga som laser, som inte skriver, och manga unga, flera med kanske vana av en-tva egna hastar. Som "testar" det de laser.

Aprapa ditt citat.
Citat ar jattebra, men de kan ocksa ga folk pa nerverna. Men jag tankte dela med mig av ett till: Alla kan hora en hast tala - men bara en riktigt duktig tranare kan hora den viska.

För det första en häst som ta betet oavsätt vad det för typ kommaR du inte att få stop på, det mer du slita det mer han stangar av sig:
THAT´S WHEN YOUR IN BIG TROUBLE AND THE BEST THING YOU CAN DO IS BAIL OUT.
TRUE STORY:
Jag stÅg hovslager vakt på en falt tävling, en rytter fick inte stopp på hästen, så hon tog ett 2 hand tag i ena tygel och drog allt hon örkad så att hästens huvud kom långt bak, vad händer?
Jo, hästen spräng lika fort för det, snubblad och bråk näcken och hon hamnad i en komma.
Det alla vassentilg är att hästen gå att bromsa, och det göra du från grunden i padocken där han kan inte sticka ivägg.
Vi säjer i america:
Drive him into the wall, (kör han i väggen)
Du änvanda ett stocket eller en vägg att få stopp på han, börja med skritt, trav och i fullt gallop så att han är grundlig innlärd.
Och det kan du lära han på grimmen att whooo och ett tryck på näsen menar
STOP!!!!!!!!!!!!!!!

1 REIN STOP IS BULL SHIT AND I WILL NOT EVEN DISCUSS SUCH NONSENSE.
Az

förstår inte vad du ville med ditt inlägg?? va det riktat till mig el?

Min häst är lydig o duktig i paddock/ridhus som ja skrev innan, men i och med att ja bor på landet så blir det ut skogen,(har tyvärr ingen tillgång till paddock tyvärrhemma)

där damen i fråga tycker det e skit kul o blir som ett krutpaket.
:grin:

Det finns valdigt manga bra tranare, du ar nog inte den enda som kan tipsa om en om det sa skulle vara ;) Glom inte bort att gora det via pm dock. Reklamregeln du vet.

Saken ar den att pa ett forum ar det Manga som laser, som inte skriver, och manga unga, flera med kanske vana av en-tva egna hastar. Som "testar" det de laser.

Aprapa ditt citat.
Citat ar jattebra, men de kan ocksa ga folk pa nerverna. Men jag tankte dela med mig av ett till: Alla kan hora en hast tala - men bara en riktigt duktig tranare kan hora den viska.

Så, det är mina citat du irriterar dig på:angel:

När hästen har "stuckit" är det försent.

Jo tack, jag märkte det :angel::devil:
Men jag känner ändå att jag inte vill försöka mig på det igen, tycker det verkar vara en rätt så farlig grej, men det var det enda jag kom på i det ögonblicket.
Och även om jag hade lärt in one-rein-stop som du beskrev det så tror jag inte det hade haft nån effekt då hon helt enkelt ville ha av mig, testade mig helt enkelt, därav bockningarna :) Tack för svaret!

Håller med! Du förklarade det mycket bättre än jag. (för många Martinis igår tror jag)

Tack, jag försöker i alla fall:)

För min del blev det "nada" Martinis igår, var hemma och "bevakade" hästarna samt körde "privattaxi" åt mina söner som skulle på fest.:D

http://www.youtube.com/watch?v=XpNSE...eature=related

Efter att ha sett den här videon så kan jag helt säkert säga att det som demonstreras här gjorde jag INTE, och skulle aldrig få för mig att göra heller!
Får väl istället erkänna att jag inte visste till hundra vad ett ONS var. Skulle aldrig försöka "bryta bak" huvudet sådär, verkar ju livsfarligt?

Det kan ju helt enkelt vara så att hästen inte trivs med tränsbettet överhuvud taget, kanske trycker på ngn punkt i munnen som gör ont vilket då gör att hästen spänner sig och kanske vill springa ifrån bettet, eller tar mer tag i det för att det då hamnar annorlunda i munnen och då inte känns lika obehagligt... En del hästar går bättre på stång helt enkelt, man kan ju ha dubbla tyglar på och då mestadels använda tyglarna som är fästade i mittenringen mest. Bara en tanke :idea:

Som sa mkt annat ar ons (o jag kallar det ons for att jag tycker namnet "one nasty second" passar mkt battre pa det.. *harkel* ;) ) nagot som skall anvandas val overvagt, i yttersta nodfall. Pa en hast som blivit Lard vad hjalperna betyder - men det ar inte heller en garanti. En av teorierna gallande var one rein stop kommer ifran ar att det ar ett multranartrick. Mulan vill dra, da drar man mulans huvud at ena hallet - mulan kommer dra tillbaka och kontrastalla sig sjalv, nar mulan har som mest vikt at "det andra" hallet sliter man tag i Den tygeln, kor in sporren i bogen/frambensmusklen och Forhoppningsvis far detta mulan att stanna. (Inte -min- personliga asikt, men tydligen anvands detta pa mulor. Jag har sjalv aldrig haft med en mula att gora, en hoper asnor iofs men dom red jag inte, sa jag kan inte tala ur egen erfarenhet utan bara delge vad jag hort fran folk som haft med mulor att gora.)

Just namnet One Rein Stop indikerar ju for de flesta en entyglad stopphjalp. Alltsa -inte- den lilla volt som ar ganska vedertagen for hjalp vid ex. honkedup horses (mkt laddade med risk for bock-stickande) dar den hjalper till att lugna hasten. Men aven dar ar det en vane och traningssak och det ar inte Alltid det hjalper.

Sen kan man dra hastens huvud at sidan sa pass att man laser den for att se till att den Inte kan bocka. Eller sticka. Daremot finns det hastar, fler an man tror, som mkt val kan springa ratt fram fastan de ar stallda som en banan (kan inte bara vara jag som sett det?) och dar handlar det om att de skjuter ut ytterbogen. Dit bogen gar gar hasten - inte dit huvudet gar. Och da galler det att fa in ytterbogen, samt lasa den sa att man far en mer eller mindre rakstalld hast dar man genom att "pulsa" med innerhanden for varje gang innerbenet ar i luften far den att vanda. Ehum. Timing ;)

I en paniksituation kan one rein stop vara bade det som raddar - och det som kostar ryttare samt hast livet.

Alla ar ju saliga i sin egen tro, det ar sa det ar. Jag tror -inte- pa one rein stops, om nagon mot formodan skulle missat det ;)

Att halla pa med hastar ar att oka skaderisken i sitt liv betydligt. Det hor liksom till, och nagot man maste vara medveten om. Men jag haller lite med Ar faktiskt, om det brakar kappratt at h*lvete och man kan evakuera sig sjalv ur sadeln sa rekommenderar jag det.. hellre en stukad fot an en bruten nacke.

Iofs, nu ar vi Mycket langt fran tradens ursprung.. sa har lagger jag ned detta tradkapande, ber TS om ursakt och hoppas att h*n fragar sin tranare om hjalp med att valja bett :)

Happy trails!

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka