Jag behöver info om stångbett och dess funktioner!

J

Jenny054

Tänkte köpa på mig lite nya bett till min häst och behöver lite tips då det står helt stilla i skallen på mig.

Jag vill ha ett bett som jag kan träna mjukgörande med och undrar vilken stång jag ska ha.

Nu har jag ett http://www.westernstore.se/?artnr=25508

Har sett massa olika bett med blandannat en stel stång
http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Large/500603/500603_01.jpg

Sen finns det dom med kopparrulle i mitten och givetvis massa annat.

Kan någon dessutom förklara skillnaderna bland alla bett eller kanske hänvisa mig till en sida med bra förklaringar?

Sv: Jag behöver info om stångbett och dess funktioner!

Köp ett bra snaffle att träna mjukgörande med, om det är hävstångseffekten du är ute efter så köp ett med D-ringar. Stångbett är inte till för sådana ändamål, en stång använder man på en häst som redan är följsam och mjuk och kan neckreinig. Möjligtvis kan du köpa ett övergångsbett för att träna upp neckreiningen, men då måste hästen ändå redan vara mjuk och följsam.

Köp ett bra snaffle att träna mjukgörande med, om det är hävstångseffekten du är ute efter så köp ett med D-ringar. Stångbett är inte till för sådana ändamål, en stång använder man på en häst som redan är följsam och mjuk och kan neckreinig. Möjligtvis kan du köpa ett övergångsbett för att träna upp neckreiningen, men då måste hästen ändå redan vara mjuk och följsam.

Tack för tipset.
Har dessutom alltid kört med med långa skänklar på bettet och är van på så vis.

Dessutom har jag en otroligt stark häst som lyssnar dåligt med vanligt tränsbett. Vi övar givetvis med tränsbettet i paddocken, men när jag rider ut så vill jag kunna lita på att hästen lyssnar på mig därav ett skarpt bett.

Du ska alltså ha skarpare bett i skogen för att hästen inte lyssnar där? När du tränar mjukgörande övningar? - i skogen?

Stången är till för att förfina dina hjälper när hästen redan lyssnar och är stabil, mjuk och lyhörd på ett tränsbett. (Så att du ska kunna sitta på en hand, använda neckreining och ge minimala hjälper.)

Får du inte stopp på din häst eller har problem att få den att lyssna rekommenderar jag inte ett stångbett utan lite basic lydnadsträning alternativt en veterinärundersökning för att utesluta att hästen har ont någonstans och därför blir blockerad och inte lyssnar.

Måste förtydliga också, där jag skrivit stångbett menar jag stångbett med skänklar och inte ett vanligt rakt oledat tränsbett som ju också kallas stångbett :)

Stångbett = skänkelbett annars är det tränsbett med rak mundel.

Kan du rida med en hand?
Az

Kan du rida med en hand?
Az

Ja det tycker jag nog, men jag föredrar och rida med 2 händer vid uteritt.

Anledningen varför jag kör med stången är att förra ryttaren alltid haft det.
Sen tror jag oxå att hästen är upplärd från fel ände så att säga.
Hon är ett varmblod och dom är ju mer vana och gå emot bettet så att säga.
Så jag tror dom inte orka kämpa med tränsbett och körde på ett skarpt direkt.

Men hemma i paddocken när vi övar kör vi med tränsbett för att få henne och slappna av mer, men när vi rider ut så kör jag stången och vi kör ju även övningar ute med.

Med stången lyssnar hon som en gud. Vi kan trava och galoppera med slaka tyglar och minsta ökning hon gör så lyssnar hon direkt bara man höjer handen litegrann och sjunker ner i sätet.
Hon går även mer avslappnat med detta och går ner med huvudet frivilligt.

Med vanligt tränsbett så tar hon lixom tag i bettet. Hela hållningen blir som på ett fullblod ute på galoppbanan. Ni förstår nog hur jag menar.
Huvudet rakt upp lixom. Och hon blir så in i norden stark.
Jag fick nästan ligga raklång på henne en gång för att få stopp.
Därför kör vi enbart tränsbett i paddocken där hon inte kan rusa iväg nånstans.

Jag hoppas ni förstår min röriga text där. :)

Mitt äldre sto går också lugnt och avslappnat på stång med långa tyglar. När hon får tränsbett blir hon mycket hetare och ligger på men hon är dock fullt kontrollerbar. Därför föredrar jag också stång på henne, det blir mer harmoniskt och man slipper en stressad häst.

Jag har ett Billy Allen bett:
156701.jpg

Senast ändrad:

Mitt äldre sto går också lugnt och avslappnat på stång med långa tyglar. När hon får tränsbett blir hon mycket hetare och ligger på men hon är dock fullt kontrollerbar. Därför föredrar jag också stång på henne, det blir mer harmoniskt och man slipper en stressad häst.

Precis så jag menar.
Stort sett alla jag pratat med rekomenderar att jag kör med stång vid uteritt, inkl min tränare som för övrigt är väldigt duktig.

Hellre få stopp på hästen snabbt vid en eventuell fara än och ligga raklång på ryggen och kämpa med och få stopp i flera 10tal meter.

Jag har ett Billy Allen bett:
156701.jpg

Till Jenny o Andra:
Den har Billy Allen är en bra bet, mellan lager göra den flexiv uttan att klamma ihopp käket.
Dom center ring är så att man kan har en 2 hand fättning som en snaffle bet i den tidig träning.
Jag andvander dessa när jag är utt och kör.
Tygler i dom nedar ringer är för Havstångs effekt och
SKA BAR ÄNVANDAS FÖR NECK REINING!
Därför !(titta på bilden)
om du dra i vänster tygle för att gå till vänster då sätter du tryck på den överdelen och hästen tro att han ska till höger!
GÅ UNDAN FÖR TRYCK! ar ni med?
Om häst trivs med betet, och trivs med neck reining, då finns det ingen anledning att gå tillbaka till en 2-hand snaffle.
Det är inte så mycket hästens träning, dom lära sig fört neck reining, det är snärest ni som måste träna att jobba hästen med EN HAND!
YOU LEARN BY DOING!!!!
Jag har markt att när hästen kan neck rein bli dom motvillig att gå tillbaka till lådibil stryning.
KONSTANT-KONSITANT
Az

Ja det tycker jag nog, men jag föredrar och rida med 2 händer vid uteritt.

Anledningen varför jag kör med stången är att förra ryttaren alltid haft det.
Sen tror jag oxå att hästen är upplärd från fel ände så att säga.
Hon är ett varmblod och dom är ju mer vana och gå emot bettet så att säga.
Så jag tror dom inte orka kämpa med tränsbett och körde på ett skarpt direkt.

Men hemma i paddocken när vi övar kör vi med tränsbett för att få henne och slappna av mer, men när vi rider ut så kör jag stången och vi kör ju även övningar ute med.

Med stången lyssnar hon som en gud. Vi kan trava och galoppera med slaka tyglar och minsta ökning hon gör så lyssnar hon direkt bara man höjer handen litegrann och sjunker ner i sätet.
Hon går även mer avslappnat med detta och går ner med huvudet frivilligt.

Med vanligt tränsbett så tar hon lixom tag i bettet. Hela hållningen blir som på ett fullblod ute på galoppbanan. Ni förstår nog hur jag menar.
Huvudet rakt upp lixom. Och hon blir så in i norden stark.
Jag fick nästan ligga raklång på henne en gång för att få stopp.
Därför kör vi enbart tränsbett i paddocken där hon inte kan rusa iväg nånstans.

Jag hoppas ni förstår min röriga text där. :)

Jag förstår ditt problem. Fd travare har ofta "fel" assosiationer med bett, eftersom dom är tränade att "springa fort" och "med huvudet högt" vid tryck från tygeln. Vid ridning vill vi ju precis tvärtom. Det är ett ganska omfattande jobb att skola om detta beteende, personligen har jag gjort det med ett antal varmblod och då har det bästa sättet varit att helt ta bort bettet ett tag.

Jag använder am. hackamore (=repgrimma och/eller bosal), börjar om från början och visar hästen vad tygletagen betyder från grunden först, det blir några veckor (kanske månader) på ridbanan och inga uteritter alls, men det är det värt. När jag vet att hästen förstår och accepterar hackamoret, då rider jag ut med det.

Sedan kan man om man vill börja rida med "dubbla tyglar", dvs hackamore + tränsbett, och succesivt överföra signalerna från hackamoret till tränsbettet. Man får förstås räkna med återfall då och då, men då är det ju bara att gå tillbaka till hackamoret ett tag igen.

Bett och tyglar är helt enkelt inte till för kontroll, sätter man på ett "skarpare bett" när kommunikationen inte fungerar så har man missförstått dess funktion och det är hästen som blir lidande (det gör j***igt ont att bli "panikbromsad" i ett "skänkelbett").

Precis så jag menar.
Stort sett alla jag pratat med rekomenderar att jag kör med stång vid uteritt, inkl min tränare som för övrigt är väldigt duktig.

Hellre få stopp på hästen snabbt vid en eventuell fara än och ligga raklång på ryggen och kämpa med och få stopp i flera 10tal meter.

Har din tränare hört talas om "one-rein-stop"?

Ingen utav våra hästar har stuckit med mig förut under alla år som jag har ridit dem, så jag hade ingen erfarenhet av one-rein-stop (som jag då alltid antagit är "grejen" när hästar drar) när min unghäst drog järnet för några veckor sen. Hon är inte den första hästen jag har ridit in, men dom andra har inte stuckit. Hon hoppade helt enkelt ut på en åker och bara sprang och bockade som en galning. Jag satt kvar och det enda som kom upp i mitt huvud var "ONE REIN STOP - ONE REIN STOP" XD så jag tog tag i en av tyglarna och försökte styra in henne på en liten volt samtidigt som jag höll emot med benet. Funkade det? Nope. Jag såg hur landsvägen började närma sig och blev lite smått panikslagen och testade andra hållet, vilket bara resulterade i att hon förvandlades till bucking bronco och jag hamnade på näsan i leran och såg en hästrumpa försvinna i horisonten :grin::o

Jag har funderat en hel del på detta efteråt... Vad gjorde jag för fel egentligen? Hade jag vågat försöka mig på one-rein-stop om hon hade haft en högre hastighet, eller hade vi gått omkull i leran då? Hade hon gett med sig om jag hade hållt mig till det hållet jag testade först och inte givit efter och testat andra? Det är skrämmande lite jag egentligen vet om hur man ska bete sig om en häst drar, jag har ju varit förskonad från detta under alla åren jag har ridit! :o

...Jag vet egentligen inte vad jag vill ha sagt med det här inlägget, jag tror inte det fyller nån funktion i den här tråden, men nu när jag ändå har skrivit hela så kan jag ju lika gärna posta det :angel:
Jag kursiverade en av mina funderingar, ni får gärna kommentera eran åsikt om det, och jag ber om ursäkt för trådkapet TS! :o

Har din tränare hört talas om "one-rein-stop"?

Man ska passa sig for ons. Det var vara mkt farligt... pest eller kolera varning ;)

TS:
Det framsta for din del ar nog att hitta ett bett din hast trivs med. Och sager din tranare att stang ar en bra ide, sa ska du nog lyssna pa din tranare... passa pa att be den samme om tips gallande Vilken stang.

o.f. sa gar det utmarkt att -trana- aven ute i skogen. Inte spinns o "avancerade" grejjer, men mjukgorande, avslappnande, sidepasses, stallning osv gar utmarkt, aven galoppombyte. Sa hejja hejja, trana du ute med! Det kan sakert tom hjalpa dig att "rida skallen" pa henne sa att hon blir lite mer lyhord, om hon far nagot annat att tanka pa an vagen rakt fram...

Lycka till!

Fast mjukgör hästen gör du ju inte med ett bett. Om du är på en grundläggande nivå med hästen så är det bäst med ett tränsbett tycker jag. Stången ska inte komma förrän grunden sitter bra.
Vissa hästar fungerar ju dock bättre på stång om det tex har andra erfarenheter av tränsbett och relaterar till det, som en fd travare lätt kan göra. Billy Allen stång gillar jag. Den ligger bra i hästmunnen, men å andra sidan behöver man sätta ihop skänklarna med något för att de ska följa varandra, eftersom det är en delad stång. (jag har satt en läderrem emellan. Det funkar bra)

Senast ändrad:

Tycker nog det är bättre att introducera ett one rein stop i en lugn situation så att hästen vet vad det handlar om. Att prova det första gången just när hästen sticker är nog ingen bra ide.

Precis så jag menar.

Jag hoppas du har läs mitt sista inlägg, hur en havstångsbet fungera!!!
Nu ska vi prata allar!!
1 REIN STOP ALDRIG ALDRIG ALDRIG!!!!!!!!!
DET ÄR DET SÄMSTA TEKNIK ATT FÅ STOP PÅ EN HÄST!!
JAG KAN INTE TÄNKE MEJ ETT BÄTTRE SÄTT FÖR ETT REAL JACK POT!! (där du och hästen bli skaded)
Man kör inte en bil utan handbroms, värför i all varlden skulla man åka utt med en häst som gå inte att få stopp på?
Om det här är ditt träners förslag skulla jag gärna har ett snak med den!
Att sätta på en skarper bet hjälpa inte om hästen är inte grund träned!
OCH ETT KATÅSTRAF OM MAN VET INTE HUR DEN SKA HANTERA.
Jag hoppas jag har gört mig klat!
Az

Senast ändrad av en moderator:

Ingen utav våra hästar har stuckit med mig förut under alla år som jag har ridit dem, så jag hade ingen erfarenhet av one-rein-stop (som jag då alltid antagit är "grejen" när hästar drar) när min unghäst drog järnet för några veckor sen. Hon är inte den första hästen jag har ridit in, men dom andra har inte stuckit. Hon hoppade helt enkelt ut på en åker och bara sprang och bockade som en galning. Jag satt kvar och det enda som kom upp i mitt huvud var "ONE REIN STOP - ONE REIN STOP" XD så jag tog tag i en av tyglarna och försökte styra in henne på en liten volt samtidigt som jag höll emot med benet. Funkade det? Nope. Jag såg hur landsvägen började närma sig och blev lite smått panikslagen och testade andra hållet, vilket bara resulterade i att hon förvandlades till bucking bronco och jag hamnade på näsan i leran och såg en hästrumpa försvinna i horisonten :grin::o

Jag har funderat en hel del på detta efteråt... Vad gjorde jag för fel egentligen? Hade jag vågat försöka mig på one-rein-stop om hon hade haft en högre hastighet, eller hade vi gått omkull i leran då? Hade hon gett med sig om jag hade hållt mig till det hållet jag testade först och inte givit efter och testat andra? Det är skrämmande lite jag egentligen vet om hur man ska bete sig om en häst drar, jag har ju varit förskonad från detta under alla åren jag har ridit! :o

...Jag vet egentligen inte vad jag vill ha sagt med det här inlägget, jag tror inte det fyller nån funktion i den här tråden, men nu när jag ändå har skrivit hela så kan jag ju lika gärna posta det :angel:
Jag kursiverade en av mina funderingar, ni får gärna kommentera eran åsikt om det, och jag ber om ursäkt för trådkapet TS! :o

One-rain-stop funkar bara om man tränat in detta från grunden, med början på stillastående häst. Hästen måste ha lärt sig att "slappna av, böja halsen och ge sitt huvud för tygeltaget" först och främst. Sedan tränar man detta, en gångart i taget. En häst som är tränad på detta sätt "hinner" aldrig sticka, det är liksom det som är vitsen med one-rain-stop. När hästen har "stuckit" är det försent.:angel:

Din häst bockade också, vilket egentligen är ett helt annat problem.

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka