Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!
Tack för era fina svar!
Jag kommer att ta en häst på foder eventuellet. Då står jag i ett stall i Sorunda där det kostar 1300/mån då ingår utsläpp, täckes byten & dom ger mat 4 ggr/dag. Är det något som låter rimligt? Foder får man alltså köpa själv. Hö analys har dom redan gjort och det visade sig att dom hade elit-nivå på höet från bonden bredvid. En liten bal kostade 25kr. Och en sådan går ca åt på en dag.
Vad tycker ni det är bäst att ha för box-underlag? Halm, spån m.m. ?
Då har du ungefär samma pris som jag, jag betalar 1350 fast då ingår spån. Utöver det kostar min rätt så lättfödda arab:
Hö - 500 kr/månad
Annat foder - 300 kr/månad (hon äter havre, mineraler Betfor och lucern)
Hovslagare - motsv ca. 400/mån
Försäkring - motsv ca. 400/mån.
Massage (inte livsnödvändigt jag vet, men vad gör man inte för sin älskling) ca. 250 kr/mån.
Det blir 1350 + 1850 = 3200/mån.
Utöver det är det vaccinationer, koll av tänder, oväntade besök av veterinär, samt vad det kostar att utrusta hästen och mig själv - det blir alltid mer än vad man tror för att det e kul att köpa saker

så kan det faktiskt bli så att man behöver en ny dyr pryl typ en sadel som passar.
Sen tillkommer träningar, beroende på hur ofta jag tränar, ridhuskort och en massa bensin för att åka hit o dit.
Det är dyrt att ha häst

Å andra sidan spar man pengar på en massa annat. Gå på teater - har inte tid, ska va i stallet. Dyra fina kläder - va e det? det går så bra med fleece o ridbyxor från Hööks o man kan alltid byta till jeans o en tröja som inte luktar häst om man ska ut o handla t ex. Ny fin bil - vad ska man ha den till, den blir ändå bara lortig och dammig. Pynt till huset - tja man är ju ändå aldrig där för att man hänger i stallet jämt. Dyr mat - har ändå inte tid att läsa recept o hänga vid spisen i evigheter för att man ska natta hästen. Dyra utlandsresor - va

ska man förväntas åka ifrån sin häst?
Så det är inte bara nattmörker ekonomiskt