Jag behöver hjälp med bra övningar!

amo123

Trådstartare
Hejsan
Jag har världens underbaraste D-ponny. Ett problem som vi har är dock att hon gärna blir stark och sticker/drar ibland i trav men mestadels i galopp. Jag rider för tränare regelbundet, men nu behöver jag lite hjälp med övningar som jag kan göra när jag inte rider för tränare. Jag har nämligen inga bra övningar för detta, så om jag skulle få några bra tips skulle jag vara väldigt tacksam!
Tack på förhand :)

Säger inte din tränare vad du behöver träna vidare på mellan träningarna? :confused:

Jag har sett många tränare, framförallt när det gäller hoppning i grupp, som instruerar för dagen, så att säga. De ger bra råd just för den övningen eller det passet, men det vill till att ryttaren utifrån det själv förstår vad som krävs för ridning hemma. Aldrig (tyvärr) har jag hört någon ge "hemläxa" eller liknande. Många ryttare skulle nog behöva det helhetskonceptet, med en tränare som intresserade sig mer för vad som händer även mellan passen.

Hmm jag har alltid ridit för instruktörer på ridlektioner som berättar vad jag ska jobba på, även då jag bara var skötare fick jag tips och råd vad jag skulle träna/tänka på när jag red själv på helgerna. Har dom inte sagt brukar jag fråga om tips ! :) Är ju lättare för din tränare att ge dig tips eftersom hon känner dig och hästen.

Hejsan
Jag har världens underbaraste D-ponny. Ett problem som vi har är dock att hon gärna blir stark och sticker/drar ibland i trav men mestadels i galopp. Jag rider för tränare regelbundet, men nu behöver jag lite hjälp med övningar som jag kan göra när jag inte rider för tränare. Jag har nämligen inga bra övningar för detta, så om jag skulle få några bra tips skulle jag vara väldigt tacksam!
Tack på förhand :)
Det låter som om din ponny är lite respektlös - så alla övningar där du kräver lydnad och kan uppmuntra när hon samarbetar är bra. Det kan du säkert be din tränare om. Exakt vad som passar beror ju på din och ponnyns utbildningsnivå, men en sak jag tycker fungerar är att ge hästen mycket att fundera över genom att rida varierat. Plus att undvika 'sticksituationer' naturligtvis. Böjda spår är t.ex. oftast enklare än raka.

Sen kan man ju se över ponnyns helhetssituation. Foder - t.ex. testa att ta bort havren om du ger det och ge havrefri musli/nästan enbart grovfoder. Har hon en bra situation i hagen - går hon ute tillräckligt mycket och har hon sällskap som hon trivs med? Kan det vara ide att låta henne göra sig av med överskottsenergi i longerlinan en stund innan du rider? Allra bäst är det om du har en kompis som är en duktig ryttare och som kan jobba hästen ordentligt i ridningen emellanåt. Ett problem kan ju vara att hon inte arbetas tillräckligt mycket, alt. tycker att arbetet är lite enkelt och långtråkigt.

Gas och broms är något jag tränar med min häst HELA tiden. Han är en otroligt ambitiös häst men kan han skita i det så gör han det. Så övningar som får dig att alltid ligga steget före din häst är att rekommendera. Övergångar från skritt-galopp, trav-galopp, skritt-trav är en jättebra övning. Även tempoväxlingar är att rekommendera. Det aktiverar även bakdelen på hästen. Rid i mönster, banor för att hela tiden överraska hästen. Men börja alltid i skritt tills du verkligen känner att du har hästen med dig. Ta ett steg i taget. Känner du att din häst vill sticka och att du inte kommer att kunna förhindra det - Så förebygg det! Lura hästen, få den tänka på nytt. Hästar skapar lätt "rutiner" som dom tror kan funka i många sammanhang men som kan vara jobbigt att få bort sedan. Leta efter en tränare som kan fokusera på just detta du beskriver, det är alltid lättast. :)

Jag har sett många tränare, framförallt när det gäller hoppning i grupp, som instruerar för dagen, så att säga. De ger bra råd just för den övningen eller det passet, men det vill till att ryttaren utifrån det själv förstår vad som krävs för ridning hemma. Aldrig (tyvärr) har jag hört någon ge "hemläxa" eller liknande. Många ryttare skulle nog behöva det helhetskonceptet, med en tränare som intresserade sig mer för vad som händer även mellan passen.
Då har jag tur med mina för jag får läxor varje gång. efter varje träning går vi igenom vad jag behöver fortsätta träna på:up: Det tycker jag borde vara en självklarhet om man jobbar som instruktör/tränare .

Ang hemläxor så är det väl kanske lite upp till var och en att känna vad man behöver träna mer på mellan träningarna. Jag får inga läxor men vet vilka övningar eller bitar som vi hade svårt med. Jag brukar repetera övningarna från lektionen två dagar efteråt (träning- vila dagen efter- repetion), eventuell träningsvärk har lagt sig och ekipaget har hunnit tänka igenom träningen innan det är dags att ge sig på det igen.

Jag rekommenderar arbete i skritt med mycket skritt-halt-skritt och tömköra övergångar mellan skritt, halt och trav. Börja med det lättaste och avancera när halt-skritt övergångarna funkar perfekt! Hästen ska lyssna på dig. Även om det är tråkigt att sitta och traggla så är det viktigt, när övriga övergångar funkar bra så kommer inte galopp-trav vara några problem.

Lycka till!

Tack alla. Jo, jag har några övningar och jag vet vad jag ska träna på. Men nu har jag slut på övningar och hon kan de så pass bra så att jag behöver höja snäppet lite då hon fortfarande ibland kan dra. Men mycket bättre har det blivit.
Tack så mycket :)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka