Jag behöver hjälp från ngn erfaren

R

Rookie

Hej

Vet inte vilket forum jag ska posta denna i. Jag är ny här och ny på området att transportera häst längre sträckor. Hoppas att ngn snäll och klok kan hjälpa mig:)

Ska hämta hem min häst på lördag och det tar ca 8 timmar att köra. Efter tre timmars transport kommer hästen att lastas om och då få en paus.
Hur långt tid sedan kan jag köra innan jag ska sk. pausa igen? Har då fem timmar kvar. Om jag behöver pausa mer ska jag då ta ut hästen eller räcker det med att "titta till den"? Ska jag ha foderkrubba och vatten hos hästen när jag kör?
Hur många liter behöver transportkrubban vara på till fodert? 11L? Tänkte ha en transportkrubba även för vatten. Vilken storlek ska jag ha till vattnet 30L eller 13,5L. Tänker att 30L fyller jag till hälften så spills inte så mkt ut Men blir osäker om den får plats. Transporten är till för en häst.:confused:
Tacksam för alla svar!

Sv: Jag behöver hjälp från ngn erfaren

När jag köpte min häst (som stod 54mil ifrån mig) så hörde jag av mig till en "häst transportör", en medelålders man som arbetar med att köpa hästar till olika stall, i stor lastbil. Det är det bästa sättet för hästen att transporteras långa sträckor, och det sliter minst på hästen! Då får den stå i som en egen box, och får både hö och vatten.

Sök på google, det finns många som kör hästar i lastbil :) Och jag rekommenderar det varmt till andra! det var väldigt smidigt.. hästen kom ända till stallplanen utan att jag behövde lyfta ett finger + att det var mycket bättre för hästen!

När jag köpte min häst (som stod 54mil ifrån mig) så hörde jag av mig till en "häst transportör", en medelålders man som arbetar med att köpa hästar till olika stall, i stor lastbil. Det är det bästa sättet för hästen att transporteras långa sträckor, och det sliter minst på hästen! Då får den stå i som en egen box, och får både hö och vatten.

Sök på google, det finns många som kör hästar i lastbil :) Och jag rekommenderar det varmt till andra! det var väldigt smidigt.. hästen kom ända till stallplanen utan att jag behövde lyfta ett finger + att det var mycket bättre för hästen!

Tack för ditt svar.

Jag har hört mig för. Problemet är att det är från Gotland och då tar det fem timmar från Gotland innan transporten är framme i Stockholm. Sedan är det en övernattning och 12 timmars resa dagen därpå för att nå slut destinationen:cry:

Efter ditt stopp efter tre timmar och ur/i-lastning så skulle jag stanna med hästen i och göra stopp efter vägen ett par gånger.
Viktigast att hästen kissar och dricker. Gör den det vid urlastningen och vid ett stopp så är det lugnt. Oftast pinkar dom när transporten står still.
Jag skulle inte ha vatten i transporten utan vattna den vid pauserna. Skvimpar det ur så vet du inte om hästen druckit eller inte.
Det är inte så bra om den bara äter hö och inte får i sig vatten.

Är den van med bomull i öronen eller huva så lugnar det också något.

Sen är det ju viktigt att färden går lugnt.

Spännande med ny häst:) Lycka till!

Tusen tack för ditt svar!!!

Håller med övriga talande. Sålänge det är lugnt och hästen har hö att äta så ska det inte vara några problem.

Jag körde min shettis, 7 timmar lång transport, och lastade ut efter halva vägen och gick en liten promenad. Stannade ca 1 gång i timmen och erbjöd betfor & vatten (betfor om han inte ville dricka då det är lättare att få i dem). Det gick superbra men somsagt, bara håll koll och kör försiktigt. Lycka till :D

Tack, känner mig mer till mods nu att köra långt!:)

De flesta hästtransportörer ställer de i 'spiltor' de också,däremot är skillnaden med att med lastbil så står de stadigare.

När de står på färjan kan man väl klassa det som en vila? Transporten står ju stilla och man kan gå ner en gång i timmen och kolla till de. Dessutom är det ett mkt lämpligt tillfälle att ha vattnet framme och har man sedan innan vattnat höt/hösilaget så kan de ju tugga på det också och även få i sig 'lite lite' vätska på så vis.

I övrigt när jag kört 5-6 timmar så har jag stannat till och erbjudit de vatten under en t ex 'lunchpaus' annars haft 'blött stråfoder' i ett hösegel.

Jag har också blött höet/hösilaget vid längre resor. Jag har dock inte kört mer än 5h och har det varit mer än det har jag anlitat hästtransportör.

Enligt djurskyddslagen kan du inte klassa det som vila att transporten står stilla. De säger istället att det räknas som påbörjad transport i och med att hästen lastas och fram tills att den varit ute ur transporten en längre tid med riktig vila i box eller hage. Så t ex en tävlingsryttare som lastar och åker till en tävling, start i en eller flera klasser och sedan antingen övernattar och tävlar även nästa dag eller kör hem direkt efter första dagen. Räknas det som en enda pågående transport.

Till TS.
Det viktigaste vid långa transporter är alltså inte att man stannar eller lastar av. Utan att hästen har bra luft i transporten och att får dricka mycket. Tyvärr dricker de flesta hästar dåligt under transport så då brukar man "bulka upp" hästen med vatten under dygnen före resan. Detta kan man göra genom att ge vål uppblött betfor, betforvatten, extra salt så den blir törstig m m.

Enligt djurskyddslagen kan du inte klassa det som vila att transporten står stilla. De säger istället att det räknas som påbörjad transport i och med att hästen lastas och fram tills att den varit ute ur transporten en längre tid med riktig vila i box eller hage. Så t ex en tävlingsryttare som lastar och åker till en tävling, start i en eller flera klasser och sedan antingen övernattar och tävlar även nästa dag eller kör hem direkt efter första dagen. Räknas det som en enda pågående transport.

Därför jag skrev det som en fråga.
Jag visste inte men antog att det kanske kunde vara så eftersom transporten stod stilla. ;)

Hej! I sommras var jag & hämtade min häst från Bergvik & det var 69mil hem.
Var en av dom värsta resorna i mitt liv, 9 timmar dit, 6 timmars lastning då min häst inte är särskillt lätt lastad + Veterinär som kom & sydde han i huvudet då han slog hål i huvudet. sen var det raka spåret hem stannade för tankning & se till han & ge han lite vatten.
9 timmar fick han stå. Men det var inget alternativ att lasta ur honom, då hade vi inte fått in han igen.

För övrigt anlitade jag en transport firma 2 gånger för att hämta han men dom fick inte på han på lastbilen.

Kan tillägga att det är den svåraste häst jag lastat & jag har bara haft svårlastade hästar, men denne la sig ner.

Nu 4 månader senare lastar jag han under 5 min ;D

Liknande trådar

Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 553
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 908
Senast: Tassa
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 822
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar