Jag behöver bild!!!

Lena Furberg

Trådstartare
Jag behöver veta hur man binder upp sin häst för natten, när man rider på långritt och övernattar ute i skogen! Det handlar om flera hästar tillsammans. Gärna bild, om någon har! Och lite beskrivning på vad man måste tänka på. (Jag ska teckna en serie med detta som story och behöver veta så jag gör rätt!;))
Tack!!

Sv: Jag behöver bild!!!

Stängseltråd, sån där vit, att knyta mellan träden kanske ? :) Om alla har med sig några metrar så borde det gå smidigt att knyta en "box" var - om det finns träd med på teckningarna vill säga ;)

Så skulle jag också göra... Skulle aldrig binda fast en häst i säg, grimma och grimskaft runt ett träd...

Jag tänker på skaderisk OM något skulle hända... Har varit med om hästar som blivit hängande i både transport och spiltor och stallgång då dom varit fastsatta på ett eller annat sätt...

om vi utgår från att det är en grupp yngre barn som inte har hästarna i samma stall så ska hästarna heller inte släppas ihop i någon liten provisorisk hage ute i skogen. Små provisoriska boxhagar till varje häst är att föredra då skaderisken är väldigt stor annars. Samt risken att de spränger tråden.

Om ungarna ska tälta så stängsla runt tältet också om hästarna skulle komma lös och springa in i tältet.

För övrigt så är "binda upp hästen i skogen på långritter" inget jag förespråkar. Speciellt inte när det lär vara yngre barn som läser serien. Det finns ingen övergiven liten ladugård med en snäll gammal farbror som har tomma boxar eller en lämplig hage i beredskap i serien? :idea::D

det var ju det jag oxå skrev, att göra små egna boxar av tråd :D

En serie med ett tomt stall och en hage som dyker upp helt plötsligt låter nästan för osannolikt att "bara dyka på", isf om man planerar rutten mot detta bestämda mål, men nu verkar det mer vara ute på skogen "på riktigt"??

man vet aldrig, i sagornas värld är allt möjligt! :love:

Tack alla!
Serien är alltså nästa del av tidningens Ridlägerserie, där riktiga läsare får vara med på egna eller påhittade hästar! Första delen (i 3 avsnitt) gick på ett vanligt ridläger. För att inte upprepa mig tänkte jag att den här gången skulle deltagarna ut på Vildmarksritt, med diverse äventyrligheter! Men, hur hanterar jag nätterna, nånstans måste ju hästarna stå? Kanske dom kan rida mellan olika ödestall... Hm... Eller också bindas upp. Men gör jag "fel" lär det bli uppror! Så jag måste göra det hela korrekt!
Fler tips?

Wau,är du verkligen Lena Furberg?:love:
Jag älskar ditt sätt att rita och dina serier,läste en massa av dem när jag var yngre:)

hahaha jaa kanske det :D Men att göra boxar med tråd bland träden tycker jag låter jättemysigt, vackra bilder av hästar med mörk skog bakom, man bara anar svarta siuletter av träden, mörkt blå himmel med stjärnor, blått månljus, lite dimma längs marken och betande hästar i "boxar"... ååå så romantiskt...:p

LENA FURBERG!! :bow: du måste få måånga PM? haha du är lite av en idol för mej :)

roligt att du har med lite "utlänningar" oxå, favoriten är hon den blonda och hennes finnhäst! :D

brukar tänka just på det där.. att det måste ju vara korrekt ritat, för annars kanske ngn binder upp sin häst i ett träd över natten i verkligeheten :) stort ansvar har du :P

kan de inte variera lite, typ hitta ngn gammal lada, kanske med boxar tom?, ha dem att ha med tråd och staketpinnar (haha vad heter de?) så att de kan laga upp en liten hage.. alla hästar kan ju ändå gå tsm i din serie? :banana:

Gör man en ordentlig hage så tycker jag inte att det skulle vara några problem. Med flera linor och inte allt för liten.

Ska man binda hästarna hade jag bundit mellan två träd, med två linor. Dvs så att hästen inte kan gå runt trådet. Men personligen hade jag hellre gjort en hage. Det kan ju finnas hagar eller ngn lada påvägen som de kommit överens med markägaren att de får låna. Eller så har de byggt hagar i förväg med tillåtelse av markägaren?

Eller så rider de "vildmarksritt" längs en preparerad ridled- då finns det färdiga staketfållor och vindskydd attövernatta i:idea:
Plus att det är något som inte är helt ouppnåeligt för läsarna att själva uppleva...

Kanske man kan binda upp en slana i lämplig höjd och binda hästarna i?? Typ som i transporten men med längre grimmskaft.
Med någon som kanske vaktar hästarna och rikligt med mat borde det funka!!

Ska kolla i syrrans tidning och se vad det blev!:banana:

När vi har varit på långritt så har vi tagit en "korem", alltså en halsring till kor. Spännt fast den runt ett träd och sedan haft en "spiltkloss" som man trär igenom "ringen på "koremmen". Precis som i en spilta!
Her funkat jättebra för oss!
Annrs ett rep mellan två träd och "löplina" med kloss?

Lycka till!

Jag hade ställt upp hästarna på en picket line.

Man tar ett rep och binder (högt) mellan två träd (hur långt mellan dem beror på hur många hästar som ska stå där) sedan binder man varje hästs grimskaft uppe i repet.
Tycker det är det som fungerar absolut bäst och hästarna kan flytta sig lite utan att det händer något. :)

Har bara bilder i tidningar så jag fotade av dem snabbt (därav riktigt usel bildkvalitet ;))
Picketline1.jpg

Picketline2.jpg

kl:

Som några redan i tråden skrivit är det korrekta sättet att fastgöra ett KRAFTIGT rep mellan 2 grova träd. I det repet binder man sedan upp hästarna med grimskaft av lagom längd.

Här hittade jag en militär variant av detta utan grova träd:

SDENG010-A008.jpg

/kt

Tack alla!
Serien är alltså nästa del av tidningens Ridlägerserie, där riktiga läsare får vara med på egna eller påhittade hästar! Första delen (i 3 avsnitt) gick på ett vanligt ridläger. För att inte upprepa mig tänkte jag att den här gången skulle deltagarna ut på Vildmarksritt, med diverse äventyrligheter! Men, hur hanterar jag nätterna, nånstans måste ju hästarna stå? Kanske dom kan rida mellan olika ödestall... Hm... Eller också bindas upp. Men gör jag "fel" lär det bli uppror! Så jag måste göra det hela korrekt!
Fler tips?

Finns det plats för en mystisk svart hingst i serien...:angel::angel:

Tornyfiken.jpg

KollainmatteFinastonmedfl.jpg

Teafortwo.jpg

DetejuensnyggTJEJ.jpg

Ja jag vet att jag är sKAMLöS som kapar tråden... men om någon häst förtjänar att vara med i en tecknad serie är det våran supersnälle gamla Victor....22 år ung....:angel:

/KT

hahaha jaa kanske det :D Men att göra boxar med tråd bland träden tycker jag låter jättemysigt, vackra bilder av hästar med mörk skog bakom, man bara anar svarta siuletter av träden, mörkt blå himmel med stjärnor, blått månljus, lite dimma längs marken och betande hästar i "boxar"... ååå så romantiskt...:p

så romantiskt tills det kommer en älg och alla hästar springer åt varsit håll. Man kan ju knappast försörja stängslet med ström mitt ute i skogen.

Nej, eftersom det lär vara mindre barn som läser serien så ska det vara riktigt gjort. Inte uppmundra att binda hästen mitt ute i skogen och tro att den står kvar. Mycket kan hända, har man otur så kan ju hästen faktiskt strypa sig själv. Det såg vi ju exempel på i en tråd här på buke för ett tag sedan. Hände visserligen i en box där hästen fastnade i grimman och inte kunde komma loss.

jag har ALDRIG skrivit att hästen ska BINDAS upp! Det är det många andra som rekommenderar men det skulle jag inte våga.

Hästen ska stå lös i en HAGE på kanske 3x3 meter eller vad träden tillåter. Hage som hage! Eller gör en enda stor skogshage med medhavt rep och släpp hästarna där så blir det ju precis som vanligt på ett sommarbete?

I sagornas värld finns inga elaka älgar som skrämmer slag på hästarna; lik väl som du skrev att det kan finnas fina stall mitt ute i urskogen som ploppar upp och där man genast kan stalla upp sin häst med massa strö i sagornas värld.

lite ström hindrar ingen panikslagen häst i vilket fall.

Och.
Barnen som läser har väl FÖRÄLDRAR som tar ANSVAR?! Lena kan väl inte ta ansvar för alla sina läsares säkerhet? hon kan ju bara teckna ett förslag, lika som allt annat! Det är en SAGA och det om något borde föräldrarna lära sina barn : att man inte ska tro på allt i sagornas värld eller det som görs på tv...

Men återigen. Jag har aldrig sagt att de ska bindas upp. Det var någon annan.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka