jag är sugen på att raka ponnyn nu?

Trådstartare
Har sökt lite bland raknings-trådarna :D och det verkar som de flesta tycker att de e ok att raka även nu.
Min ponny får en extrem päls (hon skulla klara sig med en tredjedel på vintern och utan täcke ;)) . Jag ska nu i februari byta stall och där sköter man täcken själv så hon kommer mer eller mindre ha täcke dygnet runt, med den pälsen som hon har+ att hon kommer stå inne med täcke på natten så överväger jag starkt att helklippa henne annars kommer hon nog svettas ihjäl :o:angel:

Eftersom hon inte börjat fälla än så kan det väll inte förstöra någon sommarpäls?

Sv: jag är sugen på att raka ponnyn nu?

Jag skulle inte rakat så här dags, även om hon inte börjat fälla ännu dröjer det inte länge tills dess, och personligen tror jag att det stör pälsfällningen/sättningen om man gör det först nu. Man brukar väl säga att man rakar på andra sidan året. Januari är för sent.

Klipp du.
Jag klipper året om

jag ska då klippa min ytterligare en gågn i vinter. brukar inte vara några problem.

Jag helklippte 2 russtravare så sent som i fredags. Min egen kommer jag dessutom klippa minst 1 gång till innan sommaren. Har klippt så sent som i maj (första gångs klippning) och det påverkade inte sommarpälsen ett dugg. Klippt du och se till att du har täcken i beredskap, så blir det nog inga problem!

samma här! Klipp så länge det behövs. du stör inte pälssättning/fällning!

låter som om de ok då :D let´s klipp som ponny :rofl:

Om hästen nu har så bra päls och "skulle svettas ihjäl" med täcke på dygnet runt så har jag ett bra förslag; låt bli att raka hästen och låt bli att ha täcke på dygnet:cool:

jo det är klart det går :cool: men vi har inte direkt haft en regnfri dag/vecka på länge så att stå och försöka få bort pansarlera på hästen nästintill varje dag orkar jag inte längre (har redan haft det så länge)

Finns inga problem alls att klippa i januari. inte i februari heller.... : )

men snälla - det heter KLIPPA inte raka :eek: Man KLIPPER hästar, inget annat! :eek::D

Frestad att säga att orkar man inte rykta bort lera så ska man nog köpa en häst o gosedjurform i stället...men det sa jag inte; kanske ett tunnare täcke som skydd för leran skulle vara en lösning? Klippa nu tycker jag inte är ngt vidare snällt mot hästen, även om det säkert GÅR att klippa nu.

Jag klippte en häst i veckan som blev för varm på stall nattetid med hudproblem som följd... han är en mycket gladare häst nu! Om din häst inte har börjat fälla är det inga problem att klippa.

Ganska jobbigt för en häst som tränas (utgår från att TS häst gör det eftersom den klipps) att göra ett helt träningspass med vinteroverallen på sig. Min ponny får också rejäl päls och kan inte ens skritta ute i minusgrader i 30 min utan att bli svettig om hon inte klipps. Känns elakare mot hästen än att klippa den... Sen tycker jag inte man ska klippa större del av hästen än nödvändigt men det är en annan femma.

TS: Klipp du, jag har klippt i januari och ännu senare utan problem. Bara inte hästen börjat fälla...

Frestad att säga att orkar man inte rykta bort lera så ska man nog köpa en häst o gosedjurform i stället...men det sa jag inte;

Självklart är det optimalt att hinna stå och borsta hästen ca 45 min innan varje tur, men jag jobbar heltid, har en dotter på ett år så all tid i stallet vill jag inte ska gå åt till att stå å ryckta.
Även med ett "skaltäcke" så bli hon för varm. Hon får jordens björnpäls tack vare exmoor, norsk döle, nordsvensk mm i blodet.

Någon som vet någon som klipper hästar?? Har inte klippmaskin men dom behövs klippas. Till ett rimligt pris. Bor i Göteborg

Liknande trådar

A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 588
Senast: nimbo4ever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar