jag är kass på att tölta med fyrgångare

hljomalind

Trådstartare
Jag har pinsamt nog ridit islänning i flera år, och mycket för instruktör, (tidigare i alla fall) ändå har jag problem med tölten när jag rider hästar som hellre travar. Att komma fram i tölt är aldrig något problem, men sen tappar jag den ganska snart, och det har hänt med hästar jag ridit regelbundet att det bara gått sämre och sämre med tölten i stället för tvärtom, de har lärt sig att med mig går det att smita undan... Och då vet jag att det inte är ett problem med den specifika hästen, utan det ligger hos mig eftersom jag ser andra ryttare tölta fram i långa sträckor på samma häst... Känner mig så dålig, och vill ju inte förstöra hästarna heller. Har ibland helt struntat i att ens försöka tölta och bara travat, för att då kan jag ju i alla fall låtsas att det är jag som bestämmer gångart... Jag vet ju rent teoretiskt hur man ska tölta, att man inte ska hänga i tygeln utan använda vikt och säte, och göra halvhalter när man känner hur hästen går mot travtakt. I paddock kan det funka okej, men på uteritt, speciellt när jag rider i grupp och inte själv kan bestämma tempo, går allt åt skogen.

Någon som känner igen sig, kanske varit lika dålig som jag men kommit på nåt knep? Vad för slags fel kan det vara jag gör utan att fatta det?

Sv: jag är kass på att tölta med fyrgångare

Jag kan tänka mig att problemet ligger i att du driver för lite. "Lider" av samma problem. Men allt handlar om drivning och samling. Speciellt hästar med mycket och nära till trav kräver att man visar vilken gångart de ska gå i , att man inte låter dom bli framtunga och falla ner .

Tips till dig är att rida många 4 gångare att försöka hitta ditt egna knep på hur du ska lära dig att driva och samla mer.

Att hästen är samlad och bär sig själv är a och o för tölten men drivningen i tölten är minst lika viktig..

;)

min polle är 5-gångare men har lättast för traven i alla fall. om jag inte passar mig blir han lätt travaktig i tölten. har iofs tränat traven mycket då grisepass e de värsta jag vet!!!=)

Du kan inte träna med en fyrgångare med stark trav för någon instruktör?? Då är det ju bästa sättet lära sig.

Jag har en valack med stark trav och jag har provat rida honom för olika instruktörer, varav en blev väldigt fel, sedan blev det att "omskola" honom och mig. Han vart så spänd oxå. Då blev det först Akademisk Ridning, massage, stretching o sedan en duktig tränare som jobbat tidigare med hästar som blir spända o sänker ryggen. Hon tog emot valacken och sedan tränade hon mej och hästen ett tag framåt. När den långsamma tölten satt någorlunda provade jag en annan tränare (i samråd med den gamla tränaren) o så red jag hos en hingsthållare som visade mej ett sätt att rida som verkligen fungerade på valacken sedan.

Mycket är att få fram samling utan att göra hästen för spänd, att få den jobba med baken (börja med öppna i skritt o så sluta i skritt), särskilt slutan är bra få baken att jobba ordentligt så rätar man ut och driver hästen rakt fram i tölt. Skänkelvikning är bra, att stöda hästen med lår o skänkel lite längre bak kan hjälpa vissa, driva o ge efter, ibland kan man hjälpa hästen genom att pusha fram lite laterala rörelser genom att själv följa med sitt eget bäcken när häsetn för fram hö framben följ med o driv med hö bäcken o gör detsamma när vä framben lyfts fram, driv o med vä bäcken så kan man få in det laterala mönstret, det hjälpte min valack i början, liksom en period med tyngre skor bak.

Du kan känna, om hästen skjuter fram nosen så börjar den gå på framdelen o travtakten kommer så där är alltså drivning med eftergift som skall ske. Prova fram att träna in känsla för det, med tiden borde du få hum om hur det SKA vara!! Känn dej inte misslyckad, jag vet hur det känns, ge inte upp!

Har haft samma problem med min under lång tid, men vändningen kom när jag började rida utan stigbyglar och då kom även tölten! Jag kunde äntligen hålla tölten utan att tippa fram efter 20 meter. I mitt fall satt det nog i min sitts och inte hos hästen. Så numera så rider jag utan stigbyglar en bit på varenda ridtur.

hljomalind skrev:
I paddock kan det funka okej, men på uteritt, speciellt när jag rider i grupp och inte själv kan bestämma tempo, går allt åt skogen.

Någon som känner igen sig, kanske varit lika dålig som jag men kommit på nåt knep? Vad för slags fel kan det vara jag gör utan att fatta det?

De flesta som tappar greppet gör samma fel. De bromsar med fötterna i stolsits och drar i tyglarna. Då tappar du bakdelen och undersidan på hästen och får för mkt i handen.

BÖJ i knäna och håll underskänkeln intill hästen hela tiden, testa det med att flytta lite lite åt sidan åt ena hållet och så åt andra så du märker att skänkeln inte åkt fram.

Sedan håller du kvar tölten genom att förankra hela benen längs hästens sidor och vid varje halvhalt liksom klämma upp den framför dig. Och blir INTE hängande i tygeln, det är sitsen som håller hästen kvar i tölt.

När man börjar "panikbromsa" glömmer 95% av normalryttarna att förankra med sits och hela benen, utan det blir motsatt effekt när fötterna åker fram. Dina ben som petar framåt och drag i tygeln medför att du liksom bara drar fram dig själv och sadeln på hästen, att den kommer mer på framdelen och tolkar signalerna som trav. Eller om den har anlag åt andra hållet - att den får lägga sig emot bettet i grisepass :D

hljomalind skrev:
Jag har pinsamt nog ridit islänning i flera år, och mycket för instruktör, (tidigare i alla fall) ändå har jag problem med tölten när jag rider hästar som hellre travar. Att komma fram i tölt är aldrig något problem, men sen tappar jag den ganska snart, och det har hänt med hästar jag ridit regelbundet att det bara gått sämre och sämre med tölten i stället för tvärtom, de har lärt sig att med mig går det att smita undan... Och då vet jag att det inte är ett problem med den specifika hästen, utan det ligger hos mig eftersom jag ser andra ryttare tölta fram i långa sträckor på samma häst... Känner mig så dålig, och vill ju inte förstöra hästarna heller. Har ibland helt struntat i att ens försöka tölta och bara travat, för att då kan jag ju i alla fall låtsas att det är jag som bestämmer gångart... Jag vet ju rent teoretiskt hur man ska tölta, att man inte ska hänga i tygeln utan använda vikt och säte, och göra halvhalter när man känner hur hästen går mot travtakt. I paddock kan det funka okej, men på uteritt, speciellt när jag rider i grupp och inte själv kan bestämma tempo, går allt åt skogen.

Jag upplever att på en riktig 4-gångare som i stort sett aldrig någonsin själv skulle välja tölten, krävs det jättemycket dressyrarbete. Det finns beskrivet här ovan, och man får jobba hårt hela tiden och aldrig slappna av i det jobbet.
Så det är inte så konstigt att du tappar tölten när du rider på rakt spår, eftersom man brukar ha mycket hjälp av böjda spår, där hästen lättare samlar sig. I grupp brukar jag ta en runda runt några träd om det är möjligt, eller på rak grusväg göra några sepentiner då och då för att inte tappa tölten. Förhållningar och snabba eftergifter.
Ja, det är ingen lätt match! Så jag förstår dig. Men det är bara att jobba på.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar