hljomalind
Trådstartare
Jag har pinsamt nog ridit islänning i flera år, och mycket för instruktör, (tidigare i alla fall) ändå har jag problem med tölten när jag rider hästar som hellre travar. Att komma fram i tölt är aldrig något problem, men sen tappar jag den ganska snart, och det har hänt med hästar jag ridit regelbundet att det bara gått sämre och sämre med tölten i stället för tvärtom, de har lärt sig att med mig går det att smita undan... Och då vet jag att det inte är ett problem med den specifika hästen, utan det ligger hos mig eftersom jag ser andra ryttare tölta fram i långa sträckor på samma häst... Känner mig så dålig, och vill ju inte förstöra hästarna heller. Har ibland helt struntat i att ens försöka tölta och bara travat, för att då kan jag ju i alla fall låtsas att det är jag som bestämmer gångart... Jag vet ju rent teoretiskt hur man ska tölta, att man inte ska hänga i tygeln utan använda vikt och säte, och göra halvhalter när man känner hur hästen går mot travtakt. I paddock kan det funka okej, men på uteritt, speciellt när jag rider i grupp och inte själv kan bestämma tempo, går allt åt skogen.
Någon som känner igen sig, kanske varit lika dålig som jag men kommit på nåt knep? Vad för slags fel kan det vara jag gör utan att fatta det?
Någon som känner igen sig, kanske varit lika dålig som jag men kommit på nåt knep? Vad för slags fel kan det vara jag gör utan att fatta det?