Jag är kär... (bilder)

gul_zebra

Trådstartare
Var på reptilutställning idag. Fanns en sjuuuukt snygg stäppvaran där, zäbra goes in lööööve :love:

79847_1180189545.jpg

89803_1180190084.jpg

Och vad är det här för kryp? :D
Nån form av taggnåntinggecko har jag för mig?
50828_1180189317.jpg

Och nån sorts leguan om jag inte minns galet, vilken sort?
47809_1180189348.jpg

Sv: Jag är kär... (bilder)

Tagggeckon är en taggsvansleguan ( Sceloporus malachiticus) trooor jag, är rätt kass på sånt

Stäppisar är härliga!

Ok :D

Vet du hur stäppvaraner är att sköta? Har varit rätt förtjust i varaner rätt länge nu och när man har kärat ner sig så... Öh ja, nån gång vill jag ha en egen :love: :D

Vi har ju en så lite vet vi väl förhoppningsvis :angel:

Stäppisar kräver en del utrymme, som alla reptiler bör dom hållas i terrariet största möjliga mån. Att den trivs att lunka runt på golvet i ditt rum är en myt. Många stäppisar är hanterbara, men vissa har en del temperament. Som vår tex, Det är vettigare att säga att du bör lära dig att hantera din stäppis än att du ska få stäppisen "tam"
En stäppis är billig i inköp men dyra att ha! stäppisar ska helst inte äta gnagare alls, eller åtminstone sällan, alltså får man hitta ett billigt ställe att köpa sina insekter, dom äter en hel del och är ganska bottenlösa. Du kan mata med ett flertal insekter och annat, vi ger bland annat kackerlackor, gräshoppor, snäckor och nån gång har vi provat larver. Mata inte med katt eller hundmat som vissa påstår. Det är totalt onödigt och liknar över huvud taget inte deras naturliga kost.

Emil vet dock mer om värme och det än jag gör. Jag hade nog inte kunnat vara utan stäppis :love:

Vår Max

DSCN0013.jpg

Max tror han ska få mat

P1010110.jpg

Max vilar

Ok. Ja det är ju inte ett gosedjur jag är ute efter när jag väl får för mig att skaffa en egen precis, när det gäller sånt nöjer jag mig med mina rådisar :D Det enda som är lite sisådär för mig är väl maten, ffa kackerlackorna efter att ha haft såna springande här hemma som bara gav mig panik... Men det får man komma över. Kan jag komma över min lilla spindelrädsla och kunna skaffa fågelspindel sen så kan jag bannemig lära mig se kackerlackor ätas upp också :D

Det där med kackerlackorna lär man sig. Jag HATAR syrsor, så jag kör hellre kackerlackor, dubia kackerlackor är smidiga, klättrar inte, väsnas inte, och föder levande ungar. Mellanstora vilket betyder att du får mata ganska många men man ska ju ändå ge varierande kost. Dom är lättuppfödda om man orkar lägga den tiden, annars kan man beställa på postorder!

Jag kör pincett, vill inte röra vid dom :crazy: lär man sig bara tekniken är dom rätt lätt att flytta rundor på. Man får bara se till att stäppisen verkligen äter upp den med, för dom dör ju fasen inte även om man försöker krossa dom :crazy:

Om man inte vill ha en så stor varan så har du ju varanus acanthurus också. Snygg liten varan med full vart alltid ungefär. Emil brukade kalla dom skäggagam på excatsy :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 814
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 907
Senast: TinyWiny
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 796
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.