”Jag är inte pappas bortskämda flicka”

I SVT-serien Ryttareliten fick man följa dressyrryttarna Charlotte Haid Bondergaard och Rasmus Bondergaard.
Men Charlotte, som en av arvtagarna till Clas Ohlson-imperiet, fick ett tufft mottagande till en början i programmet.
– Det framgick som att jag var pappas bortskämda flicka och det är verkligen inte så det är.

För länge sen såg jag en dokumentär om ungdomar från välbärgade familjer. En tjej hade tre hästar och sa ungefär att ”om jag inte får bra betyg i matten så får jag inte ha tre hästar”.
Menade hon att hon ”bara” får ha två om hon inte klarade av matten :confused: :cautious:

Jag fattar inte varför de som har det bättre ställt från början ska behöva be om ursäkt för det hela tiden (iaf verkar en del tycka det). Klart att hon har haft fördel av att ha en ekonomisk grundtrygghet men man kommer inte dit hon är på vare sig enbart pengar eller talang, det krävs jobb också.

Jag har noll problem med privilegierade människor så länge de uppför sig som folk.

Världen är inte rättvis, acceptera det.

Edit: Jag är inte rik och kommer från en rakt av fattig släkt. Men jag blev iaf uppfostrad att vara glad för det jag har och inte vara avundsjuk på andra.

Men var inte det där onödigt spydigt? Visst, det är bättre att sparka uppåt men absolut bäst är att inte sparka alls.
Jag menade att det är ju inte hennes egna pengar hon köpt hästarna för, utan sin pappas? (Pappan var/är väl sponsor typ?) Hästarna är väl dyra dessutom, så det är ju inte något som man vanligen kan spara ihop till.
Om jag nu inte minns fel person förstås.

Ja, och? Hur är det relevant eller något att raljera över?
Kändes som att hon hade lite skygglappar, som om hon inte insåg det. Som att hon hade klarat det på egen hand utan någon hjälp.
Alltså, jag är själv privilegierad på olika sätt men jag hoppas att jag håller mig någorlunda medveten om det. (Fast misstag sker.)
Fast jag får erkänna att jag inte läste artikeln utan bara den lilla texten ovan, ber om ursäkt för det utifall jag missuppfattat något.

Kändes som att hon hade lite skygglappar, som om hon inte insåg det. Som att hon hade klarat det på egen hand utan någon hjälp.
Alltså, jag är själv privilegierad på olika sätt men jag hoppas att jag håller mig någorlunda medveten om det. (Fast misstag sker.)
Fast jag får erkänna att jag inte läste artikeln utan bara den lilla texten ovan, ber om ursäkt för det utifall jag missuppfattat något.

Har du läst artikeln så hade du sett att hon inte har skygglappar. Men fortfarande, även om hennes pappa hade betalat allt så förstår jag inte vad det är att haka upp sig på.

Vissa har mer, andra har mindre. Som sagt, så länge folk beter sig är deras bankkonto totalt ointressant.

Har du läst artikeln så hade du sett att hon inte har skygglappar. Men fortfarande, även om hennes pappa hade betalat allt så förstår jag inte vad det är att haka upp sig på.

Vissa har mer, andra har mindre. Som sagt, så länge folk beter sig är deras bankkonto totalt ointressant.
Okej, jag är inte intresserad av att fortsätta samtalsämnet, så jag backar :)

Om det är något jag skulle kunna raljera över är det Kuwait, Dubai, UAE mm vars ryttare/ägare köper upp världens bästa hästar och hyr världens bästa tränare för enorma summor. De köper även upp världens bästa atleter ffa löpare också.

Nej men självklart hade hon nått lika långt utan pappas miljoner..eller vänta. Nej.
Men än sen då?
Jag tycker att programmet var vulgärvinklat på så sätt att "rika dottern" Charlotte H B utan hästbakgrund i familjen ställdes emot "self-made" paret Peder och Lisen, som ju båda har stamtavlor med de bästa härstamningarna i ryttarväg, och dessutom en del pengar på Lisens sida.

Beundrar alla tre, men visst sjutton hade det varit lättare att nå långt med Peders eller Lisens bakgrund. Förutom den här detaljen gillade jag serien, och såg vartenda avsnitt.

Dessutom om nu pappa hade hostat upp hur mkt pengar som helst så hade kon kanske köpt dyrare bättre och enklare hästar, ingen av de hon haft på senare år iaf har varit egentligen ngt topphäst.

Dessutom om nu pappa hade hostat upp hur mkt pengar som helst så hade kon kanske köpt dyrare bättre och enklare hästar, ingen av de hon haft på senare år iaf har varit egentligen ngt topphäst.

Allt är ju relativt men Triviant var ju ändå högt placerad i Aachen och gått World cup final och har flera GP placeringar tillsammans med Mathias Rath men visst , någon mästerskapsmedalj hade han inte.

Jag ser ingen motsättning i att ha fått fina förutsättningar och att jobba hårt. Det är inget att skämmas för att man har haft bra förutsättningar. Det är något man ska vara glad för. Däremot kan jag bli mycket irriterad när människor som har haft fina förutsättningar inte inser det utan tycker att kan det så kan alla andra också, "det är bara" och samtidigt gnälla lite över petitesser som de har haft i sina liv.

Man ska inte förminska svårigheterna någon har haft i sina liv antingen personen är född som rik eller fattig, som kvinna eller man eller svart eller vit. Men att inte kännas vid att ridsporten är dyr likväl som arbetsam är inte korrekt.

Det bästa är väl att var och en försöker vara en bra person och göra riktiga saker mot naturen och andra människor efter förmåga.

Claes Ohlsson är ett företag som importerar billiga produkter från mindre utvecklade länder. De gör gott för insjön eftersom de behöll storlagret i dalarna. Hur är deras produkter avseende barnarbete , miljö etc? Behöver de förändra sin inköpspolitik, sin miljöpolicy? Om hon inte är bortskämd vore det läge sedan länge att släppa hästarna och se till att ta lite ansvar inom företaget för framtida generationer. De här slitochslängföretagen har ett globalt ansvar på många sätt. Hon har skaffat familj och skaffat självförtroende och utbildat sig nog nu. Låt gubben tävla hästarna om jobbet som vd blir för tungt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Clas Ohlson-arvtagerskan och elitryttaren Charlotte Haid-Bondergaard kallades bortskämd efter att hon deltog i SVT:s tv-serie...
Svar
0
· Visningar
36
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I går sändes det första avsnittet av Ryttareliten i SVT. Kommentarer på facebook har varit översvallande positiva men det finns även...
Svar
0
· Visningar
1 493
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna
  • Skällande hundar