Jag är hemsk. *långt och yrt*

A

AlterPride

Jag har en gammal varmblodvalack som är 22 år gammal.
Han kom till oss som 19 åring som sällskap till min häst och pappa skulle skritta ut lite på honom.
Och ju mer tiden går känns han mer och mer som en last.
Jag mockar åt honom,
jag smörjer och kämpar med hans hovar,
när dom nu går på bete i sommar hagen går jag en extra sväng på ca 1 km varje morgon och kväll (dom sover inne pga. alla smådjur)
Han står och sparkar i boxdörren när han vill ha uppmärksamhet.
Han går över en och är allmänt ouppfostrad.
Han försöker smita ut när jag tar ut andra hästar vilket har resulterat i att jag blivit översprungen ett antal gånger.
Är han ensam i hagen bryter han sig ut osv osv

Jag har försökt uppforstra honom (alla mina andra hästar är väldigt väluppfostrade) men han har varit på samma ställe i 15 år (turridning) och fått göra allt lite som han vill.
Jag har försökt vara mjuk och lugn, då får jag ingen reaktion alls,
jag har försökt vara skarp och säga åt på skarpen då får han bara panik och blir värre.

Och nu känner jag att bägaren börjar rinna över,
jag är så grymt less på honom
oc jag skäms när jag säger de :o
Men de är sanningen,
han bara tar, tar, tar och jag får inte en gnutta kärlek eller godhet tillbaka som jag känner av dom andra hästarna.

Han är nu halt (har gammal bogskada) och jag tycker nästan att vi ska sluta hör och nu.
Men fyy så hemsk jag känner mig,
jag vill inte ens kämpa för honom :crazy:
Jag känner mig som världens fulaste egoist :crazy:
och jag är egentligen en som gärna ger och offrar men nu tog de stopp...

Vet egentligen inte vad jag vill med tråden..

Men vad tycker ni?

Sv: Jag är hemsk. *långt och yrt*

kan väl bara säga att jag vet hur det känns och det är verkligen inte kul alls!

Har haft en likadan, som bara tog och tog. Liksom krävde på ngt sätt. Vet att låter dumt, men så var det. De andra fick man ngn slags gensvar men den här bara skulle ha. Och helst endast han, med en gg och ingen annan skulle få. Så jag förstår dig.

Men jag tror att du är inne i en ond cirkel. Hästen känner av din "motvilja" och spänner sig ännu mer ovs. Har du ingen annan som kan ta över honom ett tag så du får distans till det hela?

Skrittar pappan ut på honom eller går han bara o dräller.
Måste du ha hästarna inne på nätterna?

Gör lite NH-träning med honom, det stärker ledarskapet.
Är han ranghög?

Tycker inte du är hemsk,men han känner ju säkert att du är less på honom.

Om han har ont av sin skada eller nån annanstans, så är det bättre att tabort honom.
Gör en undersökning för att se om han har andra problem som han lider av.
Tycker inte heller att han ska flyttas på vid sin ålder, då är det bättre att han får somna.
Kan också tycka att om han inte har ont nånstans så är det ens skyldighet att ta hand om de djur man skaffat och ge dem ett värdigt liv o slut.
Som sagt, NH-träning är bra,han är inte för gammal att lära om.
mvhR

Ursäkta om jag lägger mig i... Men går inte NH ut på att vi ska hantra hästarna på deras villkor, dvs VI ska lära om???

Om han behövs som sällskap eller om beslutet är svårt så skaffa medryttare eller skötare till honom... det dör han inte av... och japp, det är PEST när det inte händer något trots att man försöker....

På sätt o vis,men om hästen är ouppfostrad eller inte lyssnar så är NH-utmärkt för att lära hästen att lyssna och vara uppmärksam på ledaren.
mvhR

Jag har lovat honom att de här är hans sista hem
och fast än jag inte håller så mkt för honom just nu så håller jag alltid vad jag lovar.
Så de är antingen avlivningen eller kvar.
Men vi får se hur skadan ur artar sig.

Jag har tränat NH men jag får inget svar, han är som döv.
Vet inte hur jag ska förklara men jag får inget svar av honom.

Alla andra hästar svara om än man inte alltid får rätt svar på en gång,
men dom flesta hästar vill ju ha berömmen, dom försöker förstå vad jag pysslar med.
Men jag får inget gensvar,
antingen är han bara söv elelr panikslagen de finns inget mitt i mellan.
jag har försökt fånga uppmärkmhet genom massa skumma sätt men jag får som sagt inget svar.

Pappa har ridit på honom lite senaste tiden , just nu står han mest bara och skrotar.
Och när jag försöker säga vad jag tycker (på en snällt och mjukt sätt) till pappa så vill han ju inte de.
För dom är likadana,
tycker om att fara omkring och strosa i skogen, och de spelar ingen roll om han inte går bakom honom osv.
För han är jätte snäll osv.
Men de är jag som får all skit från denna häst.

Han är just nu högst i rang i hagen, men med två unghästar fick han de auotomatiskt, med min andra häst var han lägre och jag tror han trivs bäst så.

Mizz: Jag vet att jag har hamnat i en ondcirkel nu för tiden blir jag arg bara jag ser han,
mkt för att de sticker i mitt samvete för att jag känner som jag känner och att han hela tiden stampar på alla gränser jag sätter upp med klar "skytning" så han som sagt är döv och blind...

AlterPride skrev:
Mizz: Jag vet att jag har hamnat i en ondcirkel nu för tiden blir jag arg bara jag ser han,
mkt för att de sticker i mitt samvete för att jag känner som jag känner och att han hela tiden stampar på alla gränser jag sätter upp med klar "skytning" så han som sagt är döv och blind...

Jag tycker att se problemet är ett stort steg i rätt riktning, nu är det enda att göra ngt åt det. :bow:

Jättesvårt.

Som någon annan sa här,kan du inte skaffa en fodervärd till honom ¨å att du får lite paus?
mvhR

Jag vet hur du har det. Jag har en gammal grinig valack som är ganska tråkig, inte vidare frisk och vi trivs inte ihop.
Det är min föredetta sambos häst och hon bara lämnade honom här. Han är relativt frisk men lite gammal och knackig (lite småkrämpor) och just nu funderar jag på om det vore bättre om jag lät honom sluta sina dagar.
Han har inget att ge mej. Vi tycker inte om varandra och vi fungerar inte bra ihop.
Vad vill jag ha sagt med det här då?
Ingen aning men jag vet lite hur du känner.

Det första jag kommer på ar att det vore kanske bra om din gamling fick träffa på någon ny männsika som kanske kan hitta nån punkt och börja jobba med den. Kanske lossnar det då.
Antingen en sköare, fodervärd eller kanske en bra tränare/hästmänniska som kan hjälpa till.
För har man själv kört fast, så kan det vara svårt att hitta början till lösningen.
För tänk om det kan vända honom totalt? Så du kan börja jobba och kommunicera med honom?

Jag tror inte någon häst är omöjlig, men däremot är alla olika och det där med personkemin kan vara lite svår att hitta hos vissa individer.

Lycka till!

:bow: Tänk om en annan kunde vara lika klar i sina inlägg. Men det är klart då skulle jag inte suttit här utan varit ute ivärlden och debatterat. :D

mizz skrev:
:bow: Tänk om en annan kunde vara lika klar i sina inlägg. Men det är klart då skulle jag inte suttit här utan varit ute ivärlden och debatterat. :D
Hahaha...Du får önska mig lycka till när jag skrivar mina avhandlingar och forskarrapporter istället! ;) :banana:

Du är inte ett dugg hemsk och faktum är att hästen är 22 år gammal, halt och kommer inte att göra någon nytta annat än som sällskap under resten av sitt liv. Det är nog helt enkelt så att du får väga för- och nackdelar mot varandra och som det verkar så väger nackdelarna över... Så vad väntar du på? Antingen får du låna ut honom som sällskap och om du inte vill det så finns det väl bara den tråkigaste utvägen kvar...

Hoppas att det löser sig på något sätt!

Jag tycker du får försöka ta ett steg tillbaka och se lite krasst på situationen. Jättelätt sagt, men svårare gjort, men ändå..

Jag tycker det inte är rätt att hålla en häst under de förhållanderna, dvs den används inte och älskas inte. I mina ögon är det värre att ha kvar en gammal, halvskadad häst på det viset än att låta den trava vidare till Trapalanda.

Jag skulle valt att ge hästen frid. Livet är inte det bästa alternativet jämnt.

Förstår att du mår dåligt över det hela... det lär tära otroligt på dig.

De är min pappa som faktiskt tycker om hästen och vill ha kvar honom (om han nu blir bättre) inte jag.
Annars hade jag nog inte väntat med nått av alternativen :o :crazy:

Han hade gärna fått gå som sällskapshäst hos någon annan,
men som sagt min pappa vill ha kvar honom.
Och de är ju han som betalar för hästen så vad ska jag göra?
Visst jag mockar och gör allt dagligt skit jobb,
men de gör han åt mig ibland också...
Om än de inte är allt för ofta så gör han de fortfarande om jag inte hinner eller något sådant.

Men om din pappa tycker om han och vill ta hand om honom och dessutom betalar för honom, vad är problemet då? Du får väl förklara för din pappa och säga som det är att om han ska vara kvar så får han ta hand om honom. Sen att mocka hos en häst extra kan ju inte vara så jobbigt. Sen om skadan inte läker så är ju det en helt annan sak.

Våran gamla ponny har också blivit lite "ouppfostrad" på gamla dar. Mest för att pappa låter henne hållas men vi har helt enkelt överseende med det eftersom hon är så gammal. Ju mer vi irreterar oss på henne ju mindre vill ju hon samarbeta med oss. Därför får hon klampa ut ur boxen utan att det blir en stor grej, vi tar bara in henne i boxen igen. Tycker man ska ha tålamod med gamla hästar (hundar, människor osv).

Sen kan du ju skaffa någon liten tjej (eller stor) som vill pyssla med honom. Kanske skritta ut i skogen och hjälpa till med hans övriga skötsel. Då kan han ju stå kvar men få kärlek och omvårdnad. Och som övriga sagt ta hjälp av någon att nå fram till han. Tror inte på att det finns hästar som tar utan att ge något tillbaka. En häst kan ju inte tänka medvetet på det sättet.

Lycka till!

/Maria

Har ni provat att ge pållen nån smärtlindring typ djävulsklo för att se om det händer nåt. Han kanske går och har småont som dom flesta gamlingar har.

Är det inte du som bestämmer så är det väl inget snack om saken.?
Du kanske får säga till din pappa på skarpen att HAN uppfostrar hästen och annars vill du inte ta hand om den :P

Tror knappast att hästen är ett hopplöst fall men jag förstår om det känns meningslöst eftersom ni inte "använder" hästen till något. Om jag kände så för en häst, att jag inte orkar ta hand om den och uppfostra den skulle jag högst troligt skicka den till slakt (om den är gammal och i taskigt skick) eller sälja den. Har inte varit med om det hittills eftersom jag lyckas förälska mej i dom flesta hästar jag håller på med mycket. fast å andra sidan är det ju jag själv som har valt vilka jag ska hålla på med, känner jag att det är någon annans häst som jag helst inte skulle vilja hålla på med är det en annan femma.

Vad ska han göra för dej för att du ska bli nöjd? Dansa, eller? Tycker mer att det låter som om du är bortskämd. Uppenbarligen så har du inte tillräckligt med erfarenhet för att hantera hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 714
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 748
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar