Jag är helt förstörd, min unghund dog igår

Sv: Jag är helt förstörd, min unghund dog igår

Att byta skulle det inte vara tal om, det skulle jag inte våga på en äldre redan försäkrad hund. Jag tänker på en ny hund och var jag ska försäkra den. Känns inte så kul med Folksam att skadereglerarna på Djur inte kan sina egna regler.

Någon som har Optimal?

Optimal är bra! punkt :D Absolut att du törs, läs deras villkor!

I maj har det gått nio år sedan jag miste min knappt tre år gamla cockertik. Hon blev akut sjuk i autoimmun anemi och jag valde att avbryta behandlingen för jag ville inte att hon skulle lida.

Jag är fortfarande övertygad om att det där var hunden i mitt liv. Faktiskt är det få (om ens någon? Nu känner jag mig lätt patetisk!) levande varelser i mitt vuxna liv jag haft så starka känslor för. Jag var otröstlig och jag tror faktiskt jag grät varje dag i ett år. Även om sorgen efter de första månaderna inte var lika vidrig så fanns den där varje dag.

Trots det så var jag bara tre dagar senare och tittade på en tikvalp av samma ras. Hon ligger bredvid mig i soffan nu (som alltid) och är ett utmärkt armstöd. I februari fyller hon åtta år. Hon är den trognaste lilla vän man kan tänka sig.

Hon och hennes väninna, som flyttade in några månader senare, har aldrig blivit ersättningar för den försvunna hunden. Jag tror aldrig någon hund kommer att kunna ersätta henne. Men mina nuvarande hundar är sina egna individer och älskade för sin skull.

Jag är glad att jag skaffade en ny valp direkt efter min förra hunds bortgång. För mig var det enda sättet.

Kan försäkringsbolag gå i konkurs?

Ja.

Vid en ev konkurs hos Optimal så gäller försäkringsavtalslagen. I den regleras vad som händer vid t ex konkurs. I korthet så sägs försäkringen upp, men lite beroende på hur kan man ha rätt till skadestånd om man lidit skada av det.

Försäkringens upphörande på grund av försäkringsbolagets konkurs, m.m.
9 § Om försäkringsbolaget försätts i konkurs, har försäkringstagaren rätt att säga upp försäkringen att upphöra omedelbart. Konkursboet har rätt att säga upp försäkringen med fjorton dagars uppsägningstid.

Upphör försäkringen att gälla enligt första stycket, har försäkringstagaren och andra som lider skada på grund av detta rätt till skadestånd.

10 § Försäkringstagaren har också rätt att säga upp försäkringen att upphöra omedelbart, om

1. försäkringsbolaget vid en utmätning saknar tillgångar till full betalning av utmätningsfordringen, förklarar sig ställa in sina betalningar eller annars kommer på obestånd, eller

2. försäkringsbolagets rätt upphör att bedriva marknadsföring och att ingå nya försäkringsavtal om risker som är belägna i Sverige eller att alls driva försäkringsrörelse.

Första stycket gäller inte om försäkringsbolaget genast efter anmaning ställer betryggande säkerhet för avtalets fullgörande.

Upphör försäkringen att gälla enligt första stycket, har försäkringstagaren och andra som lider skada på grund av detta rätt till skadestånd.

11 § Om försäkringsbolaget har trätt i likvidation, tillämpas 9 §. Försäkringen upphör att gälla ett år efter likvidationens början, om inte försäkringstagaren har sagt upp den dessförinnan.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050104.HTM#K3P9S1

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka