Jag är förvirrad.......igen!

lakrits

Trådstartare
Jag antar att ni är grymt trötta på mig och mina frågor om handställningar, sits, form och allt vad jag frågat om..men det kan inte hjälpas.
Jag måste få kolla upp med er kunniga.....
Ja..jag vet att tränare är det bästa och det är på gång..men inte förrän i slutet av månaden ev.

Jag har tränat för en tränare....som sagt att när man rider på tränsbett så ska handen vara relativt låg som i engelsk ridning och att det här med att höja handen för att få den att böja sig (sänka huvudet) är fel.
Andra säger att man ska rida med högre hand och att man ska höja handen för att hästen ska sänka sig. Nr. 2 säger att Nr. 1 ligger 20 år efter. Båda är välmeriterade och erkänt duktiga i western Sverige men även utomlands.

Jag blir förvirrad. Jag vet att jag tagit upp detta förut men minns inte vad ni skrev då samt att jag hör olika och vet inte vilket jag ska rikta in mig på. Min stackars häst blir väl förvirrad när jag provar och donar :crazy: :smirk:

Nr. 2 säger att man kan höja handen och bredda i utbildningstadiet för att få hästen att sänka huvud.

Min häst kan gå i form..men vilket är det bästa och mest korrekta sättet? Jag vill ju så småningom kunna rida henne på en hand och vi tränar på att hon ska sänka sig med hjälp av mitt säte och lite skänkel enbart men handen behöver väl komma in nånstans?
Om inte annat för "back"?
Här säger man att jag ska höja handen högre än normalt och att man ska backa upp ett par steg efter varje halt?
Är det korrekt?

Som ni ser så är jag förvirrad.
I början hade jag grepp om det hela kändes det som men allteftersom jag pratar med folk och tränare så blir det värre.
Jag förstår att alla har sitt sätt att lära ut och träna på men nån grund borde det väl finnas?

Detsamma gäller med att få hästen att förstå att den ska gå kvar i form på lång tygel.
Tala om hur ni gör?
Har även här två sätt.........

Sv: Jag är förvirrad.......igen!

Målet är absolut att hästen ska trampa under sig (och därmed sänka huvudet - mycket eller lite beroende på tex. exteriör) utan att man gör just nåt synligt. Kram med skänkel, fastare säte, kanske aningens kram i tygel. Vägarna dit är flera.

Min tränare säger, fram o upp med inner hand för att be henne att sänka sig, sen ska handen tillbaka till ursprungläget som är framför sadlen. Detta har funkat för min häst från början.
Sen ska man såklart driva oxå för att få med bakbenen.

Jag tycker att du ska göra det som känns bäst för dig och din häst och det som du tycker att din häst går bäst på, som den förstår bäst....;)

//Carro

För mig låter det som om du lägger för stor vikt vid huvudets placering när det handlar om att få hästen samlad. Samlingen kommer bakifrån, det gäller att driva in hästen i bettet och inte tvärt om. Huvudets position kommer när hästen är samlad. Fram tills dess gäller det bara att hästen skall ge efter för bettet när du tar i tyglarna. Tänk också på att tränsbett och stångbett fungerar väldigt olika. Ett tränsbett verkar direkt med en kraft åt samma håll du tar tyglarna. Och vad det ger för påverkan på hästens huvud beror på huvudets position och tygeltagets riktning. På ett stångbett har inte tygeltagets riktning någon betydelse för hur bettet påverkar hästen i munnen. Så om du på stångbett vill att hästen skall lära sig att sänka huvudet när du tar tyglarna uppåt, så är det tyglarna i sig som är signalen, inte bettet.

Mitt förslag således: Fokusera på resultatet av tygeltaget och inte handens position när du rider på tränsbett. Ta det tygeltag som är nödvändigt för att hästen skall komma loss från bettet och ge efter för det och driv hästen in i bettet.

Jag var kanske otydlig..det var inte huvudet i sig jag fokuserade på utan hjälperna.

Hon går i bra form och trampet i bak har blivit mycket, mycket bättre. Hon svarar bra och kliver både på och under sig...så det är jag helt med på. Ska säga så gott som hon kan för hennes exteriörs del.
I skritten så gör jag bara en lite förhållning tillsammans med fastare sits och lite drivning med skänkel så hittar hon sin form. Därefter ger jag eftergift i hand och hon går kvar ett par steg i samma form.
Då gör jag om proceduren igen..är jag tillräckligt alert så gör jag det när jag märker att hon är på väg att tappa annars så kommer den strax direkt efter.

Med handen så har jag både sett och hört hur ryttare höjer sin hand för att den ska forma sig...det var här jag undrade om det rätta sättet ska vara så. Jag har sett detta både på tränsbett och stång. Sedan kan jag tänka mig att det är lättare att få den "hjälpen" eller ge den signalen på ett stångbett.

Men om man rider på tränsbett, som jag gör nu, ska man börja förbereda på dessa signaler genom att lära hästen nu eller tar man det sedan när man väl gått över på stång?
För jag får mig att man kombinerar det lite med back..alltså att när man ska backa så höjer man handen...men det kanske är samma där....det kommer kanske sedan?

Vi har svårt för back..jag vet hur man ska göra och vi tränar på det...för hon kör upp huvudet och börjar backa med frambenen istället för bak. Hon vill inte behålla sin form där riktigt. Vi har samma problem i övergångar då hon kör upp huvudet.

Ja..ja...hihi.....det är väl bara att prova sig fram men man blir lite förvirrad när man hör så olika saker, ser olika sätt osv.

Det bästa är nog att du lugnar dig och frågar den tränare du kommer att rida för mest. Det finns fler än ett sätt att nå ett mål och börjar du på ett sätt som inte din blivande tränare gör så kanske det inte funkar så bra. Jag förutsätter att du har tänkt att rida för en och samma tränare?

Annars så kan det faktiskt vara bra att prova några olika tränare för att hitta den som passar dig bäst! För mig har det tagit några år av sökande innan jag hittade den tränare som jag tycker hjälper mig bäst.

Det finns ju en mängd olika metoder för att komma fram till ett och samma resultat, det gäller för dig att hitta den metod som DU tycker verkar vara bäst och som funkar för dig och din häst. Så det bästa är, precis som Ginne sa, att prova träna för olika tränare (om du har tillgång till flera olika tränare) och se vilken du tycker passa dig och hästen bäst. Sedan kan man också ta lite olika saker från olika tränare, plocka de som är bäst och som du gillar :D

Det angående tränsbett och stång är att det inte hästen kan när du går över till stång ska du inte träna in på stånget, utan de ska tränas in på tränsbettet (i alla fall vad jag tycker och jag har blivit lärd ;) ) För varesig du rider på tränsbett eller stång ska du kunna styra din häst med hjälp av yttertygel/skänklar/säte/vikt.

Hoppas att det fortsätter gå bra för dig och du hittar den metod som du och hästen gillar bäst! :)

Tränsbett har ingen hävstång, utan det du tar i tygeln det känner hästen. Tar du i tygeln rakt bakåt blir tygeltaget rakt bakåt, tar du det uppåt tar det uppåt, etc.

Hästens form bestäms av din handposition. Har du låg hand ber du om låg form. Ju mer du höjer handen, desto högre form ber du om. Men ju högre hand/form du har, desto mer bakben behövs. Höjer du handen mer än vad du har bakben, så knäpper hästen av i nacken och går bakom lod.

Titta på pleasure junior-klasser. Du rider inte med hög hand på tränsbett / bosal , du har dem brett och lågt, så att du i den låga formen bara behöver "vinka" med fingrarna för att göra ev. justeringar. Om hästen går lågt och du tar förhållning uppåt, så kommer hästen att höja halsen och om tygeltaget är för stort (i förhållande till skänkeln) dra in nosen.

Jag tar tygeln uppåt i vissa lägen. Om hästen går på låg på ång tygel men bakom lod, så höjer jag handen framme på halsen och ger skänkel för att hästen ska jobba med baken och höja halsen. Ett steg senare släpper jag ut tygeln helt, så att hästen kan sänka och länga halsen och hamna rätt med nosen. (sådanna hästen kräver mer arbete än så här, men nu tar vi bara tygeltagen)

Om en häst tenderar att ramla inåt på volten och inte jobba med bakdelen, fungerar det oftast att ha lagom stöd på ytter och höja innerhanden med ständig kontakt tills hästen korrigerar upp innerbog och följer tygeln korrekt, dvs slappnar av i halsen, börjar jobba med innerbak, följa innertygel utan att ramla inåt.

men i övrigt: låg hand

Ok......nu är jag med när du skriver så.
Detta sätt använder sig Nr. 1 av och det var det Nr. 2 tyckte var 20 år bakåt i tiden.
Att höja innerhanden på volt gör jag och fick lära mig av Nr.1 på dennes träning, märkte direkt skillnad.

Jag förstår att alla rider olika men tänkte att det fanns nån grund liksom...

Ok......men då fortsätter jag och låter bli att höja handen. Ska bara försöka få ordning på back och övergångar med.

Hon är väldigt duktig när det gäller vikthjälperna och jag kan styra henne enbart med ytterskänkel, vikt...

När det gäller ryggningen så har du rätt i att många lyfter tygeln som signal, men det funkar inte om hästen har ett höjt huvud och därmed sänkt rygg. Det viktiga då är att få ner hästens huvud för att hjälpa hästen att jobba med ryggen/baken. Detta gör man enklast genom att jobba med tyglarna lågt (riktigt lågt) och lite bredare isär. Det är viktigt att hästen har önskad hållning och är helt rak innan du börjar backa och att den behåller den formen under ryggningen. Kan den backa utan stöd av bettet med bibehållen form, får den helt lösa tyglar (och du kan börja jobba på att höja handen som ryggningssignal, om du vill). Men om den måste ha stöd genom ryggningen, så skall den få det så länge den behöver genom att jobba lågt.
Återigen är resultatet viktigare än var händerna befinner sig.

När det gäller ryggningen så har du rätt i att många lyfter tygeln som signal, men det funkar inte om hästen har ett höjt huvud och därmed sänkt rygg. Det viktiga då är att få ner hästens huvud för att hjälpa hästen att jobba med ryggen/baken. Detta gör man enklast genom att jobba med tyglarna lågt (riktigt lågt) och lite bredare isär. Det är viktigt att hästen har önskad hållning och är helt rak innan du börjar backa och att den behåller den formen under ryggningen. Kan den backa utan stöd av bettet med bibehållen form, får den helt lösa tyglar (och du kan börja jobba på att höja handen som ryggningssignal, om du vill). Men om den måste ha stöd genom ryggningen, så skall den få det så länge den behöver genom att jobba lågt.
Återigen är resultatet viktigare än var händerna befinner sig.

TILL LAKRITS:
Ville bara tillägga en sak, när man ska rygga och jobba med tyglarna lågt, kom bara ihåg att du fortfarande ska luta dig själv lite bakåt, eller i alla fall ha vikten tungre och bak, så att du inte hamnar framåt och lägger vikter på hästens bog/framben. :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 724
Senast: agnes27
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 425
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30