Jag är en yr höna.

attempt

Trådstartare
Jag kontaktade en foderrådgivare häromdagen för att jag behgövde hjälp med vilka mineraler man ska ge på sommaren när man inte vet vad gräset innehåller som sa såhär:

Man får utgå ifrån ett riktfärde på betesgräset och läser man i olika literatur så ligger värdena på :

Ca 6g/kg Ts
P 3,5g/kg Ts
Mg 1,5g/kg Ts


Men, det står fortfarande still i mitt huvud. Någon som kan hjälpa mig att räkna ut vilka mineraler jag ska ge?
 
Sv: Jag är en yr höna.

Jag brukar köpa en mineral-balja och ställa ut i hagen och en saltsten, då kan de äta vad de behöver. Man behöver inte göra saker och ting svårare än vad det egentligen är. Men det är min åsikt! Andra kan säkert tycka att jag är tokig. Men men...:) :) :) :)
 
Sv: Jag är en yr höna.

Hästar har sällan något behov av mineraler på bete om det nu inte gäller digivande ston eller växande unghästar. Oftast överutfodrar vi med mineraler när dom går på bete. spara din pengar istället.
 
Sv: Jag är en yr höna.

Rebeccah skrev:
Jag kontaktade en foderrådgivare häromdagen för att jag behgövde hjälp med vilka mineraler man ska ge på sommaren när man inte vet vad gräset innehåller som sa såhär:

Man får utgå ifrån ett riktfärde på betesgräset och läser man i olika literatur så ligger värdena på :

Ca 6g/kg Ts
P 3,5g/kg Ts
Mg 1,5g/kg Ts


Men, det står fortfarande still i mitt huvud. Någon som kan hjälpa mig att räkna ut vilka mineraler jag ska ge?

Du får först räkna ut vad din häst ska ha. Sen får du räkna på att ett kg har en ts halt på typ 15%. Sen att hästen äter typ 20-30kg gräs per dygn.

Det råder dock brist på selen o E vitamin på de svenska markerna så tillskott på det bör hästen få iaf.
 
Sv: Jag är en yr höna.

Hur får ni det att fungera med dom där mineralbaljorna?
Min häst gjorde slut på den på några timmar först åt hon lite sen välte hon ut den och jag lade den tillbaka i baljan och ner i ett bildäck. Hon bankade och krafsade på den så innan dagen var slut var också mineralerna slut..........:crazy:
Nu får dom klara sej utan.
 
Sv: Jag är en yr höna.

Du kan inte sätta den högre, på ett bord tex, så att hästen inte når med hovarna?

/Linda - som också haft problem med krafsande hästar i mineralbaljan...
 
Sv: Jag är en yr höna.

Kompisens häst käkade alla mineralerna på en natt och fick kolik...


Jag ger en fjärdedel av vanliga mineraler plus selen+E pulver varje dag. En tsk vitlök också, hjälper mot insekter verkar det som. Sen beror det lite på hur kraftigt betet är. Ibland är det inte mycket kvar om det är en torr sommar.
 
Sv: Jag är en yr höna.

true_blue skrev:
Kompisens häst käkade alla mineralerna på en natt och fick kolik...


Jag ger en fjärdedel av vanliga mineraler plus selen+E pulver varje dag. En tsk vitlök också, hjälper mot insekter verkar det som. Sen beror det lite på hur kraftigt betet är. Ibland är det inte mycket kvar om det är en torr sommar.


Ojdå.. :eek: Jag undviker nog baljan..
Jag kör med selen denna sommaren, våra hagar innehåller lite av det.
 
Sv: Jag är en yr höna.

I princip är det selen som behövs tillskottsfodras. Så t ex tokosel blandat med något hästen tycker är gott så är mineralfodringen löst!
 
Sv: Jag är en yr höna.

supergladis skrev:
Det råder dock brist på selen o E vitamin på de svenska markerna så tillskott på det bör hästen få iaf.
Nja riktigt så är det inte. Svenska marker är fattiga på selen men E-vitamin finns det gott om i bete och i grönt vallfoder. Problemet med vallfodret är ju att E-vitaminet till största delen finns i bladen och när man då vänt höet några gånger på vallen så ramlar ju en hel del av bladen bort dvs lägre halt av E-vitamin i det färdiga höet. E-vitamin och selen både kompletterar och kompenserar varandra så egentligen behövs det inte ens selen då hästen får i sig så mycket E via gräset. Men tillförsel av normal dos selen innebär inga risker för förgiftning.
//marti
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 520
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp