Jag är en fegknopp!

Koppen

Trådstartare
Vågar ni hoppa över vad som helst i skogen? Jag vet vissa som gör det! De kan inte få syn på en liten kvist förrän det skall hoppas över den i full galopp! Jag blir avundsjuk, jag vill åsså! :crazy: Nu är inte min pålle världens smidigaste i skogen heller iof, men hur gör ni? Är ni vågade eller fega? :)

Sv: Jag är en fegknopp!

Säkerhet är A och O.

Jag måste veta att underlaget är säkert, och att jag själv inte tvekar, skulle hästen vägra så finns det ju risk att man blir kvar i skogen en bra stund, då hopptränaren, infångarna och annat bra att ha finns på annan ort.

Men på anlagd alternativt känd väg, så är det ju ett utmärkt sätt att hoppa unghästar då drivet ofta är bättre utomhus.

Jag kanske har blivit feg på gamla dar? :crazy: En tjej i stallet är 14 och hon är helt "loss"!
Blir imponerad över hur mycket hon vågar - och klarar av!:bump:

Var själv helt orädd som 14-åring, det gör nog inte så mycket att man lugnar ner sig när man blir äldre.

Skulle man vurpa med hästen idag skulle man antagligen bryta alla ben i kroppen.:D

Jag vågar inte heller!!!... trots att jag har världens snällaste häst som gör allt jag ber honom om...

Jag är också lite feg när det gäller att hoppa över vad som helst i skogen. Vill ju veta så att det inte är ojämnt underlag där grenen eller "naturhindret" ligger.
Fast är det fritt fram och hinder modell mindre tycker jag att det är rätt kul om hästen vill hoppa över det. :bump: :bump:

Jag hoppar allt som går att hoppas och är för hästen rimlig höjd :)

Det är bara nyttigt och roligt, hästen älskar det! :bump:

Och jag är inte 14 år längre.. ;)

jag hoppar över det mesta :D (fälttävlansryttare :angel: ) igår hoppade vi bla. över en gammal julgran som låg och såg ensam ut på en snötäckt parkering/ridbana :bump:

japp, hoppar allt om går att hoppa över (inte alltför mycket då jag inte vill hoppa för högt med ponnyn) :p
och självklart kollar man så att underlaget är säkert först ( = trampa runt lite framför och bakom )

Jag får sånna tvångstankar! :crazy: I våran skog finns det en liten bana man kan hoppa över stockar osv. Det ser jätteroligt ut faktiskt! Men så ser jag framför mig att vi hoppar och så missar vi en gren som ligger gömd, och så far den in mellan frambenen på hästen som snubblar och jag far framåt och slår i ryggen i en stubbe och huvvet på en sten etc etc
:p

På yngre dagar (oj va gammal ja lät nu:eek: ) haha hoppade jag allt jag kunde komma åt, nästan.. :)

En sak jag speciellt älskade att hoppa var en vägbom på ungefär 120cm.

De skulle jag aldrig göra idag, livsfarligt ju :smirk:

Louise skrev:
Jag får sånna tvångstankar! :crazy: I våran skog finns det en liten bana man kan hoppa över stockar osv. Det ser jätteroligt ut faktiskt! Men så ser jag framför mig att vi hoppar och så missar vi en gren som ligger gömd, och så far den in mellan frambenen på hästen som snubblar och jag far framåt och slår i ryggen i en stubbe och huvvet på en sten etc etc
:p

Hade jag oxå när jag var med på en hubertus för ett tag sedan, hade några veckor tidigare ramlat av just vid ett naturhinder och slagit mig ganska illa. Var jättenervös för jag visste vi skulle hoppa typ 17 hinder på en sträcka då.
När vi kom fram till dessa var de inte alls höga och definitvt inte farliga, det var bara att hålla i manen och följa hästen :smirk:
Fast visst jag förstår dig, man vill ju inte trilla av och slå sig, då är det bättre att vara försiktig!:banana:
kan du inte prova bara ett hinder på din bana? kanske det lägsta eller så, bara för att känna efter hur det känns? Jag lovar, självförtroendet får sig ett lyft när man har lyckats.:bump:

Ja, du har rätt!
Jag gillar ju att hoppa! Gör det för sällan i skogen bara! Ska testa nåt lågt på lördag! Vi får se om jag överlever! ha haa! :D

Louise skrev:
Ja, du har rätt!
Jag gillar ju att hoppa! Gör det för sällan i skogen bara! Ska testa nåt lågt på lördag! Vi får se om jag överlever! ha haa! :D

ja gör det, och ta det bara lugnt! travhoppa hellre lite försiktigt än rusa på i vild galopp i början. :bump:

Du får skriva hur det gick sedan!! Lycka till!:banana:

Säger som de flesta andra. Hoppar gärna över små stockar ute så länge underlaget är bra. :)

Medryttarhästen älskar att hoppa. :bump: Men tekniken är lite dålig. Och ute i skogen blir det mer naturligt när det dyker upp nån stock eller liknande. :D
Jag är glad bara hon inte bockar av mig efteråt i ren glädje. :angel: :D

jag var galen när jag var yngre, då var det full galopp över stock o sten hoppade allt i full kareta, det kan Iprem här på Buke intyga :smirk:

Men nu är jag en mes, väldigt försiktig och rädd om min häst, mern visst skuttar jag gäörna lite i skogen men bara om jag har ngn med mig o om jag känner till underlaget.

Jag vill nog veta hur underlaget är både före och efter innan jag hoppar. Däremot har jag en del av mina medryttare som hoppar hej vilt hinder de ser i skogen, och jag tycker inte om det när de gör det med mina hästar:mad: För ibland så är det ganska omdömmeslöst.

shampiz skrev:
Jag vill nog veta hur underlaget är både före och efter innan jag hoppar. Däremot har jag en del av mina medryttare som hoppar hej vilt hinder de ser i skogen, och jag tycker inte om det när de gör det med mina hästar:mad: För ibland så är det ganska omdömmeslöst.

Du får väl säga till dina medryttare vad som gäller, bara för att det inte är deras egna hästar så betyder det inte att man kan göra som man vill :smirk: Allt handlar ju bara om sunt förnuft!!:banana:

Jag hoppar om jag vet att det är säker landning på andra sidan hindret & att jag kan hoppa utan att riskera att hästen gör sig illa.

"Impulshoppar" aldrig så som att styra mot tex. en nedfallen trädstam när vi är ute i skogen & galopperar. Då saktar jag av först & kollar "läget" på andra sidan hindret & kollar efter "vägar" (så att det inte är massa ojämnheter eller sly en bit efter hindret) , hästen måste ju få fortsätta galoppera/trava en bit efter hindret utan att riskera att göra sig illa ;)

haha, med stoet hoppar jag allt, även fast hon brukar bocka efteråt.
dvs om underlaget är ok.
valacken är aldrig hoppad under ryttare, utom för en gång över ett litet träd, och så löshoppad, så han skulle jag aldrig hoppa med i skogen.. inte just nu iaf.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 137
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama