Jag är en feg dressyrtant som

shlubberdubb

Trådstartare
tycker det är kul att hoppa men är livrädd. Ett tag i mitt liv tränade jag på 1.10 - 1.20 nivå utan större problem fram tills jag hade en rejäl vurpa på en ganska stor oxer.

Nu sitter jag, den fega dressyrtanten, med en dressyrhäst som tycker att det är störtkul att hoppa. Släpp honom på en ridbana med ett hinder på och han hoppar sälvmant bara för att han tycker det är kul. Jag har hoppat honom och han är kattmjuk över hinder.

Men jag är ju då så feg så det skallrar i knäna och tänderna och kan inte hjälpa honom. Och samtidigt sitter jag här och är så sugen så på att hoppa.

Vid en utomhusdressyr på min förra häst så ingick det att man skulle hoppa två språng. Jag fick 7or på detta och ifrågasatte dommaren om detta. Svaret var "jag trodde du och hästen var ett hopp ekipage för det såg ut som om ni inte gjort annat. Vare sig jag eller den hästen hade hoppat mycket alls.

Några bra tips på hur man kommer över denna paniska rädsla? Skulle vara så kul att variera tråningarna lite med annat, som dessutom hästen gillar.

Sv: Jag är en feg dressyrtant som

Det är bara att träna, träna och träna... börja med en "höjd" du känner dig säker på... går det bra med en bom på marken mellan två hinderstöd? Börja där då. När det känns helt okej, höj till det lägsta på stöden och håll på så. Hoppa ofta. När det är så lågt sliter det inte på hästen alls så du kan lugnt öva flera gånger i veckan.

Jag är i princip samma läge som dig, fast jag skulle vilja säga att jag är en hopptjej på dressyrnivå. Min tanke går alltså åt hopp men på grund av att jag är något harig så fixar jag inte helt situationen vid praktiskt hopp. Jag tar mig över, men med nöd och näppe, och det krävs en hel del träning som jag inte har möjlighet att få på ridskola. Det är den situationen jag tyvärr får finna mig i nu, jag har dock kommit fram till att förutom den praktiska inlärningen så bör man även titta på det teoretiska i praktiken, eller hur jag skall säga! :D

Gärna genom träningsvideor, från andra som hoppar på en något högre nivå, på tävling osv.. Jag tror att man kan få en hel del tips på hur man skall göra och inte där igenom. Dels genom egna grundprinciper, och dels genom att se hur andra gör och vilken feedback de får från tränaren! Tittade på "Lär dig hoppa!" igår och där säger Lisen Bratt en ganska skön kommentar som fick mig att slappna av lite.

"30 cm är också ett hinder, och man skall aldrig hoppa över den nivå som man själv känner att man inte klarar"

Nu riktade sig denna film förvisso till ponnyryttare på nybörjarnivå och något uppåt, men just det citatet säger mig att jag inte skall behöva ha sådan panik över att hoppa som jag faktiskt kan ha ibland. Jag kan inte börja på några höjder när jag vet att jag behöver intensiv träning på lägre höjder, just för att stärka mitt självförtroende.

Nåja, något åt det hållet. Ville bara dela med mig av mina funderingar!

Hoppning liksom all annan ridning ska vara KUL och det är kul när man känner att man har kontroll. Så om du ska hoppa eller rida dressyr spelar ingen roll - rid det du har kontroll över och tänj gränserna lite, lite i taget. Känns det fel i magen så gå tillbaka. Jag har inte ridit på många år p g a jag har varit ponnymamma och inte haft tid. Men för ett tag sedan tog jag vår gamla häst och red en stund - i skritt. Det är för närvarande min nivå. Jag vill skritta och känna efter att de gamla tagen sitter i. Trots att det bara gick i skritt var det jättekul att rida igen och jag hoppade av med en glad känsla att vilja fortsätta och det tycker jag är viktigt.

Som redan sagt, bara träna och träna.

Jag hade ett längre rid uppehåll 7-8 år och när jag sedan började. slog mitt hjärta så jag trodde hästarna skulle bli rädda, handsvett och blev lealös- alltså riktiga panikreaktioner. Jag fick rida stensäkra ponnyer först. Det tar tid men efter c:a 4-5 ggr kommer du märka skillnad. För mig återkom panikreaktionerna när ngn ramlade av under hoppträningen men gick snabbare över än första ggn.

Du behöver inte ens hoppa din häst först för att få bort panikkänslan. Låna en idiotsäker häst som hoppar allt så att din känsla inte betyder ngt för hästens förmåga att komma över.

Har du ngn kompis som gillar hoppa oerfarna hästar kan den ju hoppträna din häst när du rider de mer erfarna hopparna... Känslan försvinner precis som när man miljötränar en rädd häst, tillräckligt många positiva upprepningar för just den individen. Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Kan man bli obrydd/orädd att hoppa om man tidigare funnit visst obehag/rädsla? Alltså kan man träna så pass mycket, hoppa så pass mycket...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: Emsan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka