Jag är en dålig ryttare

H

hemskaryttaren

Finns egentligen på buke under ett annat namn men just nu skäms jag alldeles för mycket för att tillkännage vem jag är.
Allt handlar om att jag just insett att jag är en helt värdelös "ryttare". Jag har en egen ponny som jag mest skruttar runt i skogen med, har aldrig ridit för tränare med honom men har ridit på ridskola i några år, slutade dock för ca. 5 år sen eftersom jag var livrädd för ponnyerna där. Nu har jag blivit mycket (mycket) modigare och tänkte att det kan vara kul att rida lektion på ett stall i närheten. Sagt och gjort, fick den största hästen i stallet och tänkte att det kan vara kul att prova en häst som är 2 dm högre än den största häst jag ridit och drygt 3 dm högre än min egen. Det kändes sådär tills vi skulle börja gallopera, då sket sig allt. Jag kunde inte sitta i traven som kändes enorm, kunde inte göra en ordentlig fattning och jag kunde knappt få stopp på hästen. Jag ramlade av för att jag tappade balansen när han travade iväg med mig. Kunde inte använda sitsen för att jag inte kunde sitta ordentligt i traven, kunde inte använda händerna för hästen blev stark. Resultatet blev att jag fick slita för att få stopp på honom och jag kände mig som en kratta. Tycker så synd om hästen och vill typ bara lägga av med allt och flytta till ett annat land :(
Vet inte vad jag vill med tråden annat än att skriva av mig och kanske få lite medlidande trots att jag vet att jag inte förtjänar det. Någon annan som känt likadant och hur har ni utvecklats?
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

Ridläraren måste väl kunna ge dig instruktioner, det är väl h*n till för! Kämpa på, du blir säker en bra ryttare så småningom.
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

Fem år är ändå rätt så länge utan att rida för tränare, klart man blir ringrostig. Dessutom så är du ju van att rida ponny, och ska sedan rida ett träningspass på en jättestor häst, det är ju inte så konstigt att det kan bli fel.
Att byta från storhäst till ponny är ju en skillnad, och det är vanligt att man har svårt att sitta ner i sadeln i början.

Jag känner igen mig. Jag red för tränare i Måndags med min nyköpte pålle, har haft problem med honom då han är rätt het och jag är inte alls van att rida sådana hästar. Hade dessutom ett uppehåll på ca ett år innan jag köpte honom, så det gick käpprätt åt h*lv*te på träningen. Jag ville bara hoppa av, gråta en skvätt och åka hem.

Det är bara att fortsätta, upp igen och träna träna träna. Det är det ända som hjälper. Ju mer du rider desto bättre blir du ju, och det är jättenyttigt att rida olika hästar.

Du behöver inte vara en kass ryttare för det, du rider säkert din egen häst bra, men så blev det tokigt när du skulle testa en ny.
Att du vet om att du har ett problem är ju första steget till att göra något åt det ;) Fortsätt rida för tränare så ska du se att det blir bättre, och du kan ju tala om för denne att det känns ovant att rida på en så stor häst, så kanske du kan få lite extra hjälp med hur du ska göra och tänka.

Lycka till! :)
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

jag kan trösta dig lite. Har ägt min häst i nästan 4 år och ridit henne sedan 98. totalt har jag 17 år på ryggen. Men inte *censur* får jag min kompis häst att trava mer än en långsida. lägg till att den dessutom är en travare ;)
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

Inte ska du se dig som hemsk ryttare. Det tar tid att bli en bra ryttare. Somliga har det i kroppen medan andra får kämpa lite mer. Man kan bli van att rida en specifik häst och känna sig helt som nybörjare på en annan och därför är det bra att rida på t.ex. ridskola några år just för att lära sig de olika hästtyperna. En bra tränare kan också lotsa en igenom just den häst man för dagen rider men för att man ska få in känslan krävs det mycket ridning under många år. Ge inte upp, vi har alla varit där, vettu ;)
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

Delvis knapplån*

Tack för era svar :bow: Tränaren är det inget fel på, hon var jättesnäll och försökte hjälpa mig (och det blev ju lite bättre) men det är ju inte hennes fel att min sits är helt åt skogen och dessutom hade hon två andra ekipage att koncentrera sig på.
Är ju bara så van vid min egen lilla plutt som har världens mjukaste steg och som jag kan rida barbacka på utan att ens anstränga mig. Han svänger på en femöring och lyssnar på ett helt annat sätt. På honom funkar det om inte bra så i alla fall hyfsat och jag hade väl väntat mig att det skulle funka någorlunda på den här hästen också. Innan lektionen trodde jag ju att jag skulle klara av det och sen blev det ett ryggplask i ridhusgolvet. Blev nog lite chockad över att det gick så dåligt. Men det är ju det att jag så gärna vill kunna rida mjukt och följsamt och jag vill verkligen utvecklas! Jag ska fortsätta rida lektion (även om det inte blir så ofta som jag skulle vilja) och hoppas att tränaren inte slänger ut mig.
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

Hej.
Det spelar ingen roll hur duktig man är man kommer alltid (många) komma i perioder man känner att man är en usel ryttare som aldrig borde upp på en häst mer, och om man äger hästen man känner sig kass på så vill man sälja för man tycker man inte borde ha häst.

Ge inte upp, kram
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

Ta det hela som en nyttig erfarenhet och kämpa vidare! Be om en häst som är lite mer lik din egen nästa gång så går det säkert bättre!
Jag tror att vi alla har erfarenheter av att känna oss helt hopplösa som ryttare vid ngn träning. Mitt skräckexempel är några år gammalt när jag skulle rida mitt ungsto för en välkänd tränare. Grundproblemet var att vi inte pratade samma språk. Tänaren pratade varken svenska eller engelska och jag kan inte tränarens modersmål och personen som som skulle översätta klarade inte sitt uppdrag så bra ... Jag blev helt nervös när jag inte fattade vad tränaren ville, mitt sto då blev spänd och helstirrig och inget fungerade ... Jag ramlade visserligen inte av men det hela slutade med att tränaren skulle longera mitt sto i galopp för att få igenom det han ville. Att longera henne i galopp går inte men det kunde jag ju inte förklara så det hela slutade med att tränaren misslyckades med longeringen inför alla åskådare ..... Jag slank hem med min häst och kände mig misslyckad som få. Jag har inte ridit för den tränaren mer men för andra där det har gått betydligt bättre .....
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

du kan inte ta med din egen häst till tränaren nån gång? det är alltid lättare att rätta till sin sits på en häst man är van vid, och då du också blev upp slängd på en stor häst efter att bara ridit ponny i 5? år så blir det ju också mycket svårare, steget på en stor häst är inte det lättaste att vänja sig vid och kan vara jobbigt att ens rida lätt då, takten och steg längden är större och skumpigare, halsen är längre, ryggen är längre och allt blir svårare att rida ihop.

be att få rida en ponny nästa gång eller en häst med mindre steg så blir det nog lättare.
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

Delvis knapplång igen*

Det känns lite bättre nu. Red ut med tränaren och ett par till och nu fick jag rida ponny. Han var pigg och stark men jag kände mig trygg och lite mer balanserad :) Det är ju sånt jag är van vid. Så länge jag fick rida som jag ville (i ett lite friskare tempo) så kändes det som om jag och hästen flöt på rätt så bra men när det gällde att hålla sig på ett led så fick jag börja tänka igen. Sitsen, handen, benen och ett par gånger blev det lite kortslutning men det gick i alla fall. Lyckades hålla tillbaka honom trots att han ville rusa och egentligen var det typ det enda jag försökte koncentrera mig på.

Att rida lektion med min egen häst går pga olika omständigheter inte. Inte heller har jag möjlighet att rida lektion särskilt ofta, men ska absolut börja göra det så ofta jag kan och be om att få rida lite mindre hästar.
Finns det andra sätt att bli bättre på att rida? Övningar som jag kan göra på min egen häst för att träna sits, balans och styrka? Kanske andra saker och övningar som man kan göra utan häst för att få bättre förutsättningar? Skulle vara jättetacksam om ni kunde ge mig lite tips! :)
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

Det du beskriver är väl största anledningen (förutom killar och party) till att så många lovande ponny ryttare slutar når de måste lära sig att rida stor häst.

Att gå från en ponny som man oftast bara styr dit den ska gå, till att börja jobba med skänklar, säte och vikthjälper på "riktigt" för att uppnå önskat resultat, verkar vara ett stort hinder för många ponny ryttare då de inser att vad de "lärt sig" med egna ponnyn inte räcker till när det är dags att börja rida stor häst. De upptäcker att ridningen faktiskt kräver mer av både koordination, vilja och styrka än vad de har använt på egna ponnyn, och motivationen försvinner som en följd av detta.

Värd att märka sig är att de ponnyryttare som tävlar/tränar mycket (eller enbart) dressyr har lättare för att gå över till stor häst då de ofta får kämpa med sina ponnysar för att det ska bli rätt, och övergången till stor häst som ofta är "riktigt" utbildade blir därför enklare för dem.

Om du bara har motivationen för att kämpa är inget omöjligt när det gäller ridning och stora hästar:)
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

Träna på din egen kroppskontroll ;) ...skaffa dig en god grundbalans, helt enkelt. Vi är oerhört noga med att arbeta hästarna rätt, bägge sidorna ska vara med. Något som ofta glöms bort när det gäller oss själva. Är du rak? Känner du när du sitter snett? o.s.v. Yoga är bra, styrke- och balansträning också.
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

Inte ditt fel!
Du var inte alls van vid den typ av häst som du fick, häst älgade iväg i trav med - verkar det som - mycket ryggrörelser och du tappade balansen.
Ja, skulle mycket väl kunna hända mig också (förutom att jag tror att jag skulle försökt rädda det hela med lättridning eller fältsits).

Jag är en sådan fegis att jag håller mig till mina ponnyer. Har inte heller ridit "rikigt" storhäst och har inte en aning om huruvida jag skulle fixa det.

Skogsridning torde åtminstone inte skada hästen/ponnyn så jag tror att din ponny mått bra av den ridning du gjort.

Jag var fram tills för sex år sedan helt oskolad. Ridit olika billiga, outbildade hästar sedan barnsben. Började sedan rida privatlektioner på mina billiga, outbildade ponnyer i drygt 30 års ålder.
Har lärt mig massor och tränar nu dressyr på LA-MSV nivå (jobbar med en hel del MSV rörelser) på mina från början billiga, numera inte helt outbildade ponnyer...
Så det finns gott hopp om livet. Jag skulle dock rekommendera privatlektioner på egen ponny hellre än ridskolelektioner på lånad häst.:angel:
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

Det du beskriver är väl största anledningen (förutom killar och party) till att så många lovande ponny ryttare slutar når de måste lära sig att rida stor häst.

Att gå från en ponny som man oftast bara styr dit den ska gå, till att börja jobba med skänklar, säte och vikthjälper på "riktigt" för att uppnå önskat resultat, verkar vara ett stort hinder för många ponny ryttare då de inser att vad de "lärt sig" med egna ponnyn inte räcker till när det är dags att börja rida stor häst. De upptäcker att ridningen faktiskt kräver mer av både koordination, vilja och styrka än vad de har använt på egna ponnyn, och motivationen försvinner som en följd av detta.

Värd att märka sig är att de ponnyryttare som tävlar/tränar mycket (eller enbart) dressyr har lättare för att gå över till stor häst då de ofta får kämpa med sina ponnysar för att det ska bli rätt, och övergången till stor häst som ofta är "riktigt" utbildade blir därför enklare för dem.

Om du bara har motivationen för att kämpa är inget omöjligt när det gäller ridning och stora hästar:)

Men ponnies är väl inte så mycket lättare att rida? Tycker de är ganska svåra faktiskt. Har inte ridit ponny på uhm äsh, sedan jag var 15... :) när jag då och då får en ponny att rida på ridskolan är de inte ett dugg lättare än de stora hästarna. Snarare kräver lite mer, kniviga små djur.

Haken ts kanske inte bara är att du är väldigt van vid ponny, din ponny, utan dessutom att din ponny nog är väldigt van vid dig ;) Det finns ju inga garantier för att ni två tillsammans efter 5 år utan tränare faktiskt använder exakt de signaler som ridskolehästarna är vana vid.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag är en dålig ryttare

Haken ts kanske inte bara är att du är väldigt van vid ponny, din ponny, utan dessutom att din ponny nog är väldigt van vid dig ;) Det finns ju inga garantier för att ni två tillsammans efter 5 år utan tränare faktiskt använder exakt de signaler som ridskolehästarna är vana vid.

det kan vara mycket i detta, min gamle ponny och jag hade mycket konstiga signaler, luta mig framåt i sadeln = galopp från trav, peta med v hand på v sida av halsen = sväng vänster, sitta rakt upp =halt, luta fram + tygeltag = backa, luta bak = gå fram osv. mycket tvärt om dvs, och ändå så gick jag på ridskola samtidigt! och hade där helt andra signaler till dom hästarna man glömde bort sig ibland men som typ vid galopp fattning (där man behövde göra fattningen med benen :p). (ja jag flängde runt mycket på min gamla ponny ^_~)

alla hästar är olika, rids olika och är olika utbildade, det gäller att lära sig rida olika individer och anpassa sig till olika hästar, och det lär man sig genom att rida många olika hästarm och kämpa på :D
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

Gah, jag tycker också att det är jätte- jättesvårt att rida stora, långa hästar med älgtrav! Känner mig totalt misslyckad när jag rider såna. Trivs mycket bättre med de små, korta med egen framåtbjudning (och då pratar jag fortfarande stor häst, inte ponny. Ponny har jag inte ridit på 15 år typ....)... Dock blir jag avis på de som klarar av att rida ihop dessa bjässar och får till den där härliga samlingen osv. Jag vill kunna rida alla typer av hästar!

Men det är klart, är man van vid små, pigga som inte "kräver lika mycket ridning" (missförstå mig rätt..) så blir det ju jättesvårt! Man har helt enkelt inte de muskler som krävs för att orka rida ihop dessa stora.

Mitt tips till dig ts är att träna, som någon annan redan nämnt här. Bygg upp dina core-muskler, alltså mage och rygg, det kommer hjälpa dig massor. Dessa muskler behöver man ju i ridningen på alla hästar såklart, men ju starkare du är, desto större chans att du orkar rida ihop de stora monstrena!
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

Jag är jädrigt lång och har ridit stor häst sen jag var 12, i 12 år med andra ord. Jag rider en del olika hästar men kan ändå känna att det är skitsvårt med en av de jag rider för hon har en sån jädrans gång. Jag får verkligen kämpa med koncentration och kropp för att följa med och inte knipa med benen eller bromsa i tyglen, och nu när det börjar gå lite bättre så har jag upptäckt att jag måste skaffa mig en ny uppsättning magmuskler för att ens ha en chans att sitta ned i hennes trav :P

Det är inte alls konstigt att det gick som det gick för dig. Och det betyder inte att du är hemsk som ryttare. Det betyder bara att du behöver öva =)
Jättebra att du inte tappade modet och att du fortsätter. För en av sakerna som gör en till en bättre följsammare ryttare är att rida olika hästar. Men för den skullen så behöver du inte ställa om dig från att bara ha ridit din till att rida andra med helt andra proportioner på en gång.

Som andra sa så är muskler och stabilitet bra. Det kan du dessutom träna avsuttet. Sen kan du träna hemma på din egna häst genom att bestämma dig för en övning och sen hålla dig till den.
När jag red lektion ett tag för att komma tillbaka till ridningen efter ett uppehåll så återupptäckte jag hur svårt det är att rida i grupp. Rider man själv på sin egna häst så är man van vid att tänka själv och hitta på övningar efter hur hästen känns. Känner jag att jag skulle behöva en avsaktning just nu så gör jag det... Och det är jättebra att man kan tänka själv och känna i ridningen vad man behöver göra. Men rider man i grupp så krävs det helt plötsligt en helt annan sorts kreativitet. Man måste liksom komma på hur man ska lösa ett problem, utan att ha friheten att svänga eller göra en övergång när som helst. Utan man måste använda sig av mindre saker som små små tempoväxlingar, halvhalter eller små förflyttningar för skänkeln. Eller bara genom att sitta bättre eller bli lite snabbare i sin hjälpgivning. Och det kan du öva på med din egna häst genom att till exempel någon gång i veckan i förväg tänka ut ett pass. Typ idag ska jag värma upp genom att trava och galoppera på fyrkanten i friskt tempo och mot slutet ska jag lägga in avsaktningar vid varje bokstav. Sen ska jag skritta i 5 minuter på lång tygel för att sedan rida serpentiner med avsaktningar när jag korsar medellinjen. Till min hjälp ska jag använda lite koner för att få bättre precision. Rider man ett sådant pass och verkligen håller sig till sin övning, alltså inte lägger in en volt här och där som inte var uttänkt till en början så kommer man förmodligen inte få lika bra resultat som man brukar. Men om man har ett sådant pass kanske en gång i veckan så kommer man snart lära sig att rida och utföra en övning trots att förutsättningarna inte känns perfekta, när man väl kommit så långt så kommer det inte dröja förrän man kan rida hästen mellan hand och skänkel och lösa problemen som uppstår utan att frångå övningen. Sen är det ju ett plus om övningen i sig är lösgörande eller har något bra syfte. Du kan säkert också fråga din ridlärare om tips på övningar du kan ta med dig hem och öva på. Att man visar ett sånt intresse och vill ha hemläxa gör de flesta tränarna överlyckliga.
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

Jag har ridit i många år men jag kan inte sitta ner i traven på min nuvarande medryttarhäst annat än i korta stunder och när vi håller tempot nere. Han har en jättegång och jag har inte vare sig muskler eller teknik för att hänga med, särskilt om han inte är 100 % igenom. Det är inte ett dugg konstigt att det kändes som det gjorde för dig. Bara att kämpa vidare :)
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

Hej!

Du ser på det hela ur helt fel synvinkel. Du har precis alla fördelarna här!

1. Du har kommit till insikt- du kan inte rida.

2. Du är villig att göra något åt det.

Detta borgar för att du med vilja och lust kommer kämpa mycket mycket hårdare än vad du gjort om du var helt övertygad om att du kunde rida.

Det är bara att hitta en lämplig häst och lämplig tränare och börja träna. Läs böcker, skaffa en balansboll för att öva upp balansen och även öva in hjälperna på.

Du kommer bli superduktig om du bara inte ger dig, för du har något många inte har- insikten att du faktiskt inte kan rida!

Lycka till!

/Lavinia, som inte heller kan rida och dessutom har en häst som inte är sen att tala om att så är fallet.
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

delvis knapplån IGEN*

Tack så mycket för era uppmuntrande svar :bow: Jag har insett nu att det inte gör så himla mycket att jag inte kan rida, jag vill ju lära mig! Och faktum är ju att jag inte är gammal alls och ridning är ju något som man kan hålla på med tills man blir för skröpplig för att ta sig upp på hästen ;)
En balansboll har jag ju faktiskt hemma, kanske dags att pumpa upp den och börja träna! Och mag- och ryggmuskler behövs nog också mer av... Tipset att göra en egen ridlektion hemma var också bra, man blir ju så van vid att bestämma vad som ska göras allt eftersom.
Men det är väl bara att sätta igång. Någon gång ska det väl bli ryttare av mig också :)


Och är det någon som har tips på hur man får ett bättre stöd i stigbyglarna? Mina fötter vill inte stanna där dom ska nämligen :cool:
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 205
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 286
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 648
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp