Jag är en dålig ryttare

Sv: Jag är en dålig ryttare

Jag red på ridskola under många år innan jag skaffade egen, fortsatte på ridskola under första tiden på ridskolehästarna, gick sedan över till att träna på egna hästen och hade sedan ett uppehåll från tränare på ett par år.

Skulle jag sätta mej på en ridskolehäst nu skulle jag förmodligen knappt få den att gå framåt, berorende på vilken häst det är. Min egna är väldigt känslig (finns folk som tycker mina hästar är skitjobbiga för att de är så känsliga för tryck och vikt.)

Jag kan inte för mitt liv begripa hur folk gör för att rida en häst på 1,70 som man i princip får lyfta fram för att få den i form, känns som om jag ska banka bort sidorna på den, jag är van vid att lägga intill benet bara och ändra sitsen så fattar min stjärna galopp... Och då har jag ändå fått höra att jag rider många olika typer av hästar väldigt bra och anpassar mej snabbt, hmm, det kanske ser ut så men kroppen min gråter det vill jag lova...:mad:

Kan du inte ta med din egna häst till lektionerna? Eller ialla fall be att få en lite mindre häst, jag vill aldrig mer sätta mej på en häst över 1,60, min egna är 1,52 och det är alldeles lagom enligt mej...

Mvh Domino_s
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

Jag brukar tänka att man alltid är nybörjare på en ny häst! :)
Den ena hästen är ju inte den andra lik liksom.
Vad som funkar med en häst, funkar inte alls med någon annan.

Och är man dessutom ovan med stora hästar, och då får en som är enormt stor så är det en ganska svår utmaning - för de flesta skulle jag tro.

Jag tycker du var jätteduktig som kämpade på, nu kommer det bara bli bättre och bättre! :):bow:
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

Sätt igång och läs lite teoriböcker också, det är alltid bra. "Ridning och hoppning : häst och ryttare i samspel" av George H Morris tycker jag är en jättebra bok som både har mycket grundläggande och dessutom finns det mycket fotografier också på sits, handställning och mycket annat. Dock så är det en lite äldre bok så kanske man får låna den på bibblan men den är jättebra tycker jag och tar upp mycket grunder överhuvudtaget.

Det är klart att du kan lära dig detta och jag är övertygad om att har du bara viljan så fixar du detta! Det viktigaste är ju trots allt att vilja bli bättre, inte vad utgångspunkten där man är som ryttare är.

Om det är möjligt och din ponny är van vid att bli longerad så är det superbra för sitsen och balansen om nån kan longera dig eller att du tar lite longeringslektioner för tränaren på en annan häst.
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

Jag tycker själv inte att jag är en speciellt duktig ryttare, finns så mycket jag inte kan och det finns alltid de som är så enormt mycket bättre.
Men jag har kämpat enormt mycket och är väl tillräckligt bra nu för att kunna utbilda unghästar, har tävlat rätt mycket och brukar kunna rida de flesta sorters hästar etc.
Men du ska veta hur många gånger jag har varit på väg att ge upp! Ena dagen går alla hästar bra och man tänker att jag kanske är rätt bra ändå. Bara för att nästa dag inte alls lyckas, bara vilja gå hem och lägga sig i soffan och aldrig mer sitta på en häst eftersom de skulle må så mycket bättre utan mig :angel:
Vet inte heller hur många gånger jag har kommit ut från tävlingsbanan och känt mig som det mest värdelösa människan i hela världen och dessutom varit övertygad om att alla andra tycker lika dant. Du är alltså inte ensam!

Det som hjälper för mig är rida många olika hästar precis som du försöker göra nu. Jag är väl ingen naturbegåvning direkt... utan måste hela tiden träna. Rider jag flera olika hästar får jag in bättre rutin på hur jag ska lösa olika problem och jag kan fortare anpassa mig till varje häst. Det är bara att fortsätta kämpa :D
 
Sv: Jag är en dålig ryttare

En övning som hjälpt mig mycket är att när jag ska sätt mig eller ställa mig på/från en stol så sätter jag hälarna så långt bak att de är i höjd med bakbenen på stolen. Sen är det till att försöka resa sig rätt upp! Lika när jag sätter mig ner, långsamt.

Ptr
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 205
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 286
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 648
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp