Jag älskar verkligen H**ks!

Sv: Jag älskar verkligen H**ks!

**raderat**

Senast ändrad av en moderator:

Såg nu i vinterkatalogen hur de skulle sitta...

pimy skrev:
Hur ska en curbstrap fästas enligt dig då?
Enigt mig ska den fästas i den övre, lilla ringen. Sätter man den i den stora ringen tar den ju inte emot, och har ingen funktion öht.
Jämför med ett "engelskt" pelhambett, inte sätter du väl fast kinnkedjan i den vanliga bettringen?

Hej!

Inte bara jag som sett att dom mixtrat med sakerna! :D
Har sett nått träns som satt tokigt :crazy:
Börjes har ju samma skräpsaker men billigare, varför handlar folk hos Hööks? Vissa märken är väl prisvärda med ändå.

Letade igenom en gammal byrå och upptäckte Hööks 96/97!
För nått år sen dök en bild upp på samma häst, men den är typ ändrad för hästen står lika men vissa saker är ändrade!
Häst med sele Hööks 96/97
Häst med sele Hööks 2005

Finn tre fel! :D

Mvh Lisa

Bettet är kapat och ögonlapparna (vad nu det heter..) är borta... men det tredje hittar jag inte? :)

Precis!
Om det inte finns en egen ring för curben så sätter man den i lilla ringen. Curben skall ta emot under när bettet vinklas ner. Det ser ut såhär på ett liknande bett, fast här med egen ring för curben.

g02845photo04.jpg

Gerd skrev:
Enligt mej ska den fästas i bettringen. Och då kommer det se ut som bilden visar..

Så tänkte jag med... Fäster man den i tygelringen på stångbettet så blir det ju bara en rem som håller ihop bettets skänklar, och det kan väl inte vara det rätta?? Att få den där korta remmen att räcka runt till att sätta i den översta ringen som sidostycket fästs i, tror jag blir svårt. SÄtter man den där tycker nog jag att den verkar väl högt upp för att ge rätt effekt... men det är kanske hela bettet det är fel på, inte bara remmen placering...

Senast ändrad:

Tigertofflan skrev:
Bettet är kapat och ögonlapparna (vad nu det heter..) är borta... men det tredje hittar jag inte? :)

Vinkeln mellan draglädret och skackeln är rätt stor. Ska vara i en linje.

Ni får väl börja med egen postorder då, eller?

:p

Och nej, jag försvara inte Hööks, men de har faktiskt en del saker man inte bör klaga på :D

Hej!

Lite svårt att se men det är rost på skakeln, som dom "suddat ut" på bilden -96/97!
Sen är det skygglapparna som är borttagna och bettet är kapat varför dom nu gjort det?! :D

Mvh Lisa

Hej!

Ja draglinjen är inte rak där, men man kan ju hoppas att när hästen börjat gå (dra) och sänker halsen något och spänner draglinorna som är fästa lite längre ner än skaklarna. Så kanske det blir bättre?
Men det ser lite illa ut!

Mvh Lisa

pimy skrev:
Så tänkte jag med... Fäster man den i tygelringen på stångbettet så blir det ju bara en rem som håller ihop bettets skänklar, och det kan väl inte vara det rätta?? Att få den där korta remmen att räcka runt till att sätta i den översta ringen som sidostycket fästs i, tror jag blir svårt. SÄtter man den där tycker nog jag att den verkar väl högt upp för att ge rätt effekt... men det är kanske hela bettet det är fel på, inte bara remmen placering...
Men jag tycker hela bettet ser konsigt ut till den hästen. Dessutom sitter det väl ganska högt upp?
Såhär sitter det på min häst, och jag fäster "kinnkedjan" i den lilla ringen...
b153951d.jpg

[Annan bild]
"kedjan" hamnar ungefär lika högt på hans pelham, men den "hänger" ju ner, precis som remmen han har på westernbettet, och hamnar inte så högt egentligen..

Kan det vara så att en del fäster curbstrapen i bettringarna, fast det finns en övre ring att fästa, i för att de vill att den inte ska inverka så mycket med tryck utan bara stabilisera?

Kan ju vara det jag sett tidigare..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka