Jag är så trött på att vara mamma ibland...

Jolanta

Trådstartare
...idag är verkligen en sån dag. Jag skulle vilja lämna bort Arvid, åka ut i skogen och bara skrika mig hes, sen när rösten är borta så vill jag dunka huvudet i någon jäkla stock någonstans.

Varför har jag fått världens gnälligaste unge? Nu har det pågått i flera månader, han gnäller och gråter dagarna igenom. 2! dagar kan jag komma på de senaste 3 månaderna så har Arvid varit "nöjd" nästan en hel dag, det var när han sov till 08:30 resp 08:00. Jag åker till öppna några gånger i veckan, där är han faktiskt nöjd, det händer ju saker hela tiden. Men jag kan ju inte bo på öppna, vissa dagar måste vi vara hemma. Då är det gnäll och gråt från morgon till kväll.

Han gråter för allt, stänger jag en dörr gråter han, sätter jag ner honom så gråter han osv. Han hatar att åka barnvagn, enbart om han ska sova, annars spänner han sig som en fjäder och skriker. Jag måste ut med barnvagnen,hunden måste ju få komma ut ibland, men jag har redan en klump i magen innan vi ens hunnit ut för att jag vet hur det slutar.

Hemma så försöker jag vara med honom och leka med honom, men efter 2 min så skriker han bara rakt ut. Han är nöjd om han får stå och kasta ner grejer i toa stolen, men det kan han ju inte göra hela dagarna. (snuskunge :))
Vi är ute på gården, det är kul i 10 min, sen är även det pisstråkigt. Han bråkar vid maten, skriker sig alltid igenom blöjbytena, gallskriker vid tandbortsningen... Jag blir fan tokig!!!!!

Det känns som ingenting duger här hemma, det är helt enkelt för tråkigt. Jag funderar på att hyra in 10 ungar som kan springa runt och skrika i lägenheten, då kanske han är nöjd? Eller så kanske han sver för lite? Men hur ska jag göra? Han vill ju inte sova mer? Han sover mellan 2-3 h per dag, delat på 2 gånger, 1 g på förmiddagen och 1 gång efter lunch.
Han kan ha nysovit men ändå är han gnällig direkt.
Har han ont någonstans? Jag tror inte det, han är ju nöjd på öppna.

Jag skulle vilja nita varenda mamma som lite glatt säger "Mitt barn har alltid varit så nöjd, han sover hela nätterna och är bara glad om dagarna" Kul för er, jätte kul för er!

Kan någon snälla säga till mig att det här går över, jag håller seriöst på att gå upp i molekyler. NÄR SKA HAN BLI NÖJD?
När han börjar gå? Jag hoppas verkligen det, då kan vi vara ute mer och undersöka saker lite längre bort.
Jag känner mig totalt värdelös som är less på mitt eget barn!

/Tragisk mamma
 
Senast ändrad:
Sv: Jag är så trött på att vara mamma ibland...

Jag är helt slut om Rasmus är sådär ½ dag :crazy:

Gå har Rasmus lagt på hyllan, från att tagit 4-5 steg till att knappt gå ut med möbler, och gåvagnen sätter han sig i och vill att jag ska köra runt på honom!

Kan du inte göra barnvänliga lådor i köket som han kan riva i?

Rasmus sover ibland 2 timmar 1 ggr om dagen, ibland sover han 30-45 minuter 2 ggr om dagen. Jag försöker aldrig tvinga honom att sova.

Jag har spridit ut mariekex i hela huset som jag kan ge när han blir gnällig. Eller så får han frukt.
 
Sv: Jag är så trött på att vara mamma ibland...

Det går över. Jag hade heller inte nöjda barn. Dom hatade att ligga på filt under babygym o dyl. Babysittern dög om jag gungade på den och eftersom dom inte kröp något värst så höll det på så här tills dom började ta sig fram längs med möblerna.

Kollegans halvårsgamla smula jollrar hela dagarna - DET ÄR ORÄTTVIST.
 
Sv: Jag är så trött på att vara mamma ibland...

Ja, det är fan jävligt orättvist!

Arvid är ju snart 1 år, så han går ju längs med möbler, men min trea duger tydligen inte att gå i, inte utanför heller.

FAN vad jag är bitter i dag!
 
Sv: Jag är så trött på att vara mamma ibland...

Jag är helt slut!

barnvänliga lådor och skåp har han typ i hela lägenheten, de är ju roliga- i 5 min.
 
Sv: Jag är så trött på att vara mamma ibland...

En bekant satt i samma sits som du tills det efter 2,5 år upptäcktes att han var mjölkproteinintolerant. Det blev en mycket gladare unge!

Själv märker jag stor skillnad på en dag om jag hinner tajma målen exakt eller om det blir någon förskjutning. De får snabbt lågt blodsocker (precis som sin mor) och även om de kämpar på så blir de lätt trötta och gnälliga om de inte får mat precis i tid (i deras fall ganska exakt 3 h mellanrum).

Tandsprickning? Frustration över att inte kunna gå som han vill?

Stor styrkekram till dig!
 
Senast ändrad:
Sv: Jag är så trött på att vara mamma ibland...

Får du avbyte ibland? Har du tid för dej själv? Det räcker för mej att få åka och handla eller gå och tvätta eller laga mat, jag måste ha lite tid att ladda batterierna på.

Kom till Irland på uppladdningssemester vetja! Med Arvid såklart! Jag har en vildbatting till här, de kanske kan underhålla varandra!
 
Sv: Jag är så trött på att vara mamma ibland...

Usch vad jobbigt...jag lider verkligen med dig. Och just det att det pågått så länge. Klart att det kommer & gå över nån gång... men omöjligt att säga NÄR dessvärre. :crazy:

Ska han börja på dagis snart? Om inte, kan han inte göra det? Det verkar ju handla mkt om att han får tråkigt när ni bara är hemma, att det händer för lite. Iom att du skriver att han är nöjd när ni är på ÖF.

Emil är lite likadan, han är så extremt social och vill helst ha folk runtomkring sig hela tiden och kan bli less om vi är hemma själva för mkt. Men han är långt ifrån så miss nöjd som din Arvid, så jag ska INTE klaga. Det jobbigaste för mig just nu är att han har börjat vakna kl 4 på morgonen (gjort det hela senaste veckan) och sedan VÄGRAR att somna om, har verkligen provat allt. Men han blir bara nöjd om han får sitta uppe och leka och då måste ju jag osså kliva upp. Törrs inte låta honom sitta uppe själv och leka.

Tror inte heller att han har ont någonstans och inte heller att han sover för lite. Isf borde det märkas på honom att han är trött. På Emil ser jag iaf tydligt om han gnäller för att han är trött eller om han gnäller bara för gnällandets skull. :crazy:
 
Sv: Jag är så trött på att vara mamma ibland...

Med dagis håller jag med dig, bara för en liten plutt börjar på dagis betyder de inte att h*n måste gå 14 timmar om dagen!
 
Sv: Jag är så trött på att vara mamma ibland...

Du får också klaga, det har jag inte ensamrätt på :)

Ja, jag funderar på att höra mig för om det går att få in honom lite tidigare. Grejen är att han kan hamna var som helst då, och jag kommer inte ha någon bil :(
 
Sv: Jag är så trött på att vara mamma ibland...

Det är dåligt med det, och nu i veckan kommer M flytta, då blir det ännu mindre.

Jag satt faktiskt och kollade flygbiljetter till Irland, 2700:- skulle jag få punga ut, helt överkomligt när jag hamnat på fötter igen. Så vänta du bara! Du får lite tid på dig, du måste ju först skaka fram en irländare som förstår svenska åt mig! :angel:
 
Sv: Jag är så trött på att vara mamma ibland...

Först en stor tröstkram.

Sen tycker jag att du ska gå till bvc och berätta om problemen, jag hade absolut trott att ett barn som var så lite nöjt hade haft ont någonstans, en allergi eller överkänslighet, kräv att de kollar upp allt!
Även om han växer och går upp i vikt kan det vara något som stör honom.

Att han är nöjd på öppna förskolan tycker jag inte alls är konstigt, där är något som distraherar honom hela tiden och barn liksom vuxna känner inte smärta lika mycket om något distraherar.
 
Sv: Jag är så trött på att vara mamma ibland...

Jag ska ju iof på 1 års kontroll på onsdag, då ska jag berätta för läkaren! :)
 
Sv: Jag är så trött på att vara mamma ibland...

Jag tycker du ska skaffa dagisplats snarast möjligt till din son, han verkar vara en unge som vill ha liv och rörelse runt sig non-stop.
Jag har haft två såna själv och semester var bara jobbigt ...
Alla barn är inte nöjda att vara hemma, det händer för lite. Skulle jag sia om din pojkes inskolning bara utifrån vad du skriver här så blir spådomen att han kommer att stappla in genom dagisdörren och sen fullkomligt ignorera dig:)
 
Sv: Jag är så trött på att vara mamma ibland...

Jag tycker att du borde komma till Umeå en vecka så ska du få så mkt avlastning du vill!
Du får vara ute och vandra med hundarna hel-dagarna, så pysslar jag med Arvid :love:
Sen käkar vi goda middagar varenda kväll å kollar på Dexter så fort Arvid somnat :banana:
 
Sv: Jag är så trött på att vara mamma ibland...

Om du hade bott närmre så hade du fått låna mina tre barn! ALLA barn som kommer hit brukar bli sittandes och titta med gapande mun på dem, precis som att de vore på teater!

Dessutom skulle du inte behöva vara hemma, äldsta är 15 år gammal och i perfekt barnvaktsålder:idea:


Förövrigt så låter det som att Arvid är lärsjuk och att du skulle behöva avlastning! Arvid ska förmodligen lära sig gå och hela hans lilla kropp är nog frustrerad över allt han VILL göra med inte kan!

Jag har ett sånt barn, han är 13 år nu och fortfarande lärsjuk emellanåt. Han är hemsk då! Kan gnälla och skrika i flera dagar!
 
Sv: Jag är så trött på att vara mamma ibland...

Du är absolut inte ensam!
Nu är väl jag en sån mamma ni just nu hatar (väldigt lugn dotter) men jag kan säga att jag skolat in MÅNGA sådana barn på jobbet. De är vanligare än man tror men oftast brukar det kännas lite fult att säga för allt ska ju jämt vara så underbart med barn.
Men många gånger har jag haft föräldrar som gråtit varje dag på inskolningen, och INTE för att de lämnar sina barn utan just för att de är så utmattade. Och oftast när man sitter, mamman hyperstressad och man säger att Jag förstår hur det känns, många har det så här så bara brister det för att de är så utmattade och trötta och har dåligt samvete för de älskar sina barn men behöver vara ifrån dem. Det är inte något konstigt. Vissa barn kan vara kinkigare än andra, och vissa som någon sa kan ha någon allergi. Men ibland så bara behöver de mer.

Lycka till och jag hoppas du kan få avlastning snart! :)
 
Sv: Jag är så trött på att vara mamma ibland...

JA! Det går över, och JA man får va trött på sin unge. Jättebra att du inte låtsas att allt är jättebra utan spyr ut din galla och tar hjälp. Man får också gå ut i skogen och skrika ut sin ilska över ens älskade ljuvliga unge. Kram från mej också!
 
Sv: Jag är så trött på att vara mamma ibland...

Så har mina båda barn varit. Och är, Alvin är fortfarande så, men det har blivit enormt mycket bättre sedan han började gå. Innan dess kände jag som du, att jag inte orkar med det om jag inte kan se ett slut på det.

En av mina "lösningar" är att de får göra lite förbjudna saker. Det är lätt att stenhårt hålla på barnvänliga och pedagogiska leksaker och hur man beter sig och inte, men ibland kan det vara kul att få kasta kritor ner för trappen, riva ut ett helt köksskåp med tomburkar, kasta ren tvätt i hela köket, plocka ur varenda sko ur skostället.

Sedan ÄR det ju jobbigt med barn. Jag blir skitpissed på mina, väldigt ofta. Tänk vilket paradis att få lämna på dagis 15 timmar och VARA HEMMA, vilken LYX. Jag spelade duktiga mamman och höll Elis hemma under Alvins hela första år. När jag nu jobbar inser jag vilken bra mamma jag skulle varit om jag inte hade varit så trött på barnen hela tiden. Alvin var SKITJOBBIG ända tills han började gå. Han var aldrig nöjd, skulle bara bäras på. Och uppepå det ha ett barn till, året äldre. Som skulle ha trivts kalas de få timmarna på dagis i veckan man faktiskt kan få när man är hemmamamma.

Som mitt liv är nu, så älskar jag det. Och det är nu, när jag börjat jobba, som jag trivs mer än vad jag någonsin trodde jag skulle göra. Det går inte att komma ifrån att ju större barnen är, desto mer engagemang och saker måste man hitta på. Och jag älskar det också, men varje dag i veckan orkar jag inte, jag har nästintill noll avlastning från min sambo med barn och hushåll. Jag tyckte mammor var puckade som ville tillbaka till sina jobb snabbt, men jag har förståelse för det nu.

Jag som trodde att barnen skulle avsky dagis och att jag skulle sakna dom hela tiden. Jag jobbar dryga halvtiden, lämnar barnen ett par dagar i veckan 7.15 innan deras frukost. Sedan börjar jag jobba klockan åtta. Den dryga halvtimmen innan jobbet är dagens bästa. För då kilar jag ner till konditoriet här i stan, dricker morgonkaffe och läser tidningen. Helt underbart. Det är tyst, det brinner små ljus, dov belysning. Och ingen att prata med :love:

Och när jag hämtar barnen halv ett saknar jag dom, jag hade idéer om vad vi ska göra, och jag vill umgås med dom. Jag är inte alls trött på samma sätt som när jag har dom heltid hemma.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag är så trött på att vara mamma ibland...

Sådär var Hanna, tills hon var 1,5 och började dagis. Då blev det lite lättare. I någon månad, för sen började "trotsåldern".. *pust*
Blev iof lite bättre när vi slutade med mjölk när hon var 1 år.
Jag använde sele/sjal en del istället för vagn.

Hanna blir 4 år i januari och det blir bättre och bättre. Nu kan hon tom sova hela nätter :eek::p

Nova-li är lite "lugnare"/mer nöjd "från början".
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 626
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 278
Senast: Hellhound
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 818
Senast: gulakatten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Eftersom snön kom, det frös och dörröppnaren på baksidan som är enda vägen jag tar mig ut och in med manuell rullstol, promenadscooter...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp