Jag abdikerar..! (tävlingshjälp hitåt!)

Blueberry

Trådstartare
Det låter nog mer dramatiskt än vad det är. Men, nu ni ska få ni se! Efter FYRA års uppehåll från hoppning så är jag tillbaka! Till saken hör att jag är en aning.. ur form :o

Först och främst:
Måste man ha vita ridbyxor när man tävlar? Eller kan man kanske ha svarta?
Licens på lokal tävling? Både jag och hästen eller ingen av oss?
Är det 30 eller 45 sekunde refter starsignal som man ska vara över startlinjen?
Två eller tre vägringar = utesl?
Eftersom jag rider häst kan jag väl ha vilket bett jag vill, eller finns det några regler om det?

Ojoj, efter fyra år i en westernsadel är det med skräckblandad förtjusning jag hopptränar en gång i veckan. :crazy:
Hästen går dock som en klocka, hon är hopphäst i själen, och efter fyra års rehab så tror jag att hon håller om hon får en andra chans...

Sv: Jag abdikerar..! (tävlingshjälp hitåt!)

Hej Nej du måste inte ha vita ridbyxor med dom ska vara ljusare är kavajen/klubbjackan.
Hästen behöver inte ha licens bara att du har de så får ni tävla.
Det är 45sek efterstartsignalen.
3 på lokal och 2 på regional och upp.....
Jag har inte riktigt koll på betten men jag tror du får ha allt men är inte säker (själv e jag ju ponnyryttare hehe):rofl:

Så upp i sadeln och ut och tävla med dig updatera gärna om hur de går:rofl: :banana:

1.Det beror på var man tävlar. I smä klubbtävlingar är det väl ingen skillnad men i lite högre klasser skulle det nog vara lite "finare" men ordentlig kavaj osv....
2.Vet ej... :o
3.45 sek, tror jag :angel:
4.Två oftast men det kan variera.
5.Det finns troligen inga regler men det lönar sig att kolla ;)

Lycka till med hoppningen! :bump:
Ooh, ja skulle också villa prova o rida med westernsadel :d

Måste man ha vita ridbyxor när man tävlar? Eller kan man kanske ha svarta? n ej inte svarta men dom måste vara ljusare än kavajen så typ vit, beige, grå, creme osv.
Licens på lokal tävling? Både jag och hästen eller ingen av oss? på lokal behöver bara du licens
Är det 30 eller 45 sekunde refter starsignal som man ska vara över startlinjen? 45 sek
Två eller tre vägringar = utesl? 2 på regional 3 på lokal
Eftersom jag rider häst kan jag väl ha vilket bett jag vill, eller finns det några regler om det..nä på häst får du inpincip ha vilka bett du vill om det inte är championat el liknande.

Hej
Jag förslår att du hoppar över de svar du fått om vilken färg på ridbyxor man får ha - det är helt valfritt, du kan ha rosa ridbyxor med turkos prickar om du vill. Så svarta ridbyxor är helt ok. Du behöver inte heller ha kavaj, fritidsjacka/tröja går också bra, men den får inte ha huva.

Licens - endast du behöver ha lokallicens, 165 kr tror jag att den kostar.

Ang 45 sek - jag kanske är ute på hal is här, men det senaste (2-3 år sedan) jag hört är att efter 45 sek så går klockan igång, du kan alltså starta fastän det gått mer än 45 sek sedan startsignal givits och du går genom starten. Men detta bör du nog kolla upp i ett nytt TR. Håll dig inom 45 sek så blir det nog bra.

Lokal - tre vägringar = utesluten, regional och däröver avd A - två vägringar = utesluten, regional avd B - tre vägringar = utesluten

Vilket bett du vill

Hej Nej du måste inte ha vita ridbyxor med dom ska vara ljusare är kavajen/klubbjackan.

Meeen, va fjantigt :p
Jaja, får väl gräva fram ett par ljusa i någon garderob hemma hos mamma då...
Westernridning är helt klart mycket poppigare när det gäller tävlingsklädsel ;)

*KL*

Varför svarar folk på frågor när dom inte vet de rätta svaren?

JA, du kan ha svarta ridbyxor! Det står ingenstans i TR att ridbyxorna ska vara ljusare än kavajen/jackan/tröjan!

Just därför skrev jag att ts skulle hoppa över de svar h*n fått ang ridbyxfärg - men det missade nog ts. Bra att någon mer förtydligar!

Är du säker på det?

Jag har också hört att ridbyxorna måste vara ljusare... Fast nu har jag inget TR i närheten så jag kan inte kolla det...:p

Såg att det råder lite förvirring om ridbyxorna. Jag är hoppdomare och TR är min "bibel" :bow: Du kan ha vilken färg du vill på ridbyxorna! Det finns inga regler alls om färgen. Du behöver inte ha kavaj heller. Går bra med fritidsjack eller fritidströja. dock är det förbjudet med luva. Du måste och så vara reglementenligt klädd under tröjan/jackan/kavajen, dvs vit krage, typ polo.
Du har 45 sek på dit efter startsignalen, sen startar tiden, du blir alltså inte utesluten.
Du blir utesluten på 3 vägringen på lokal tävling
Du måste ha tävlingslicens men hästen behöver inte ha på lokal nivå. Hoppas det går bra på tävlingen! :rofl:

Du är min nya hjälte! :love:
Fan va snygga vi ska vara då, jag och hästen. :D
Lila schabrak, silverglitterboots, svarta skydd och svarta ridbyxor och lila tröja.
Åååh, hoppning blev genast mycket roligare :bounce:

TUSEN tack!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka