D

Dragonfruit_

Jag hade tänkt att ge bakjäst till ena shettisen.. Vart tipsad om det. Funkar det bra? Och hur mkt kan man ge en normalstor shettis? Ska man ha den med blå eller röd text? :confused:
 
Bakjäst? :confused: Vad jag har hört så producerar det för mycket etanol så det ska man inte ge, men det är kanske bara hundar?
 
menar du inte foderjäst???
tror inte du ska ge vanlig jäst.
 
Jag ger vanlig jäst, det är inte farligt. Ger 50 gram, ett pkt om dagen till min häst som väger 600kg.

till shettisen kan jag tänka mig att ½ pkt är lagom per dag.
 
Jo men det ska visst vara samma att ge vanlig jäst.. Billigare framförallt..
 
Tipset kom ursprungligen ifrån en veterinär så jag antar att det ska vara ok att ge hästar..
 
Jag har gett mitt varmblod 1/2 paket/dag av den "blåa" jästen, INTE för söta degar... han har blivit mycket mindre gasig i magen. Om man ger för mycket har jag hört att de pinkar ut överskottet??!!
 
Okej, då ska jag också ge av den blåa. Kan man blanda ut det med betfor och kli?
 
Jag gjorde så att jag löste upp jästen i lite ljummet vatten, och sedan hällde jag det över resten av kraftfodret. Lite kli är bra att "suga upp" med. Det luktar som värsta bakdegen...

Jag gav två paket om dagen till en häst som väger ca 550 kg.
 
Jag gav min häst öljäst förut och det är nog inte dyrare. En 25 kg säck kostade runt 250 kr tror jag.
 
Öljäst och bakjäst är samma sak, med den enda skillnaden att öljästen är kokad och torkad för att ta död på jästsvamparna.

Jag är osäker men jag tror att bakjästen har högre halter av b-vitamin än öljästen.

Hur som helst är det helt OK att ge hästen ett paket om dagen.
 
Jag ger kli och betfor på kvällen, är det bara att blanda i det då? Nån skrev ju att det var farligt för att det jäser, men det är ju jäst.. Hmmm :confused:
 
Jäst behöver rätt förutsättningar för att jäsa. När vi sätter i oss sånt som jäser i magen (t ex deg) blir vi illamående och i värsta fall gör vi oss av med det som gjort oss dåliga (kräks). Hästar kan inte kräkas och därför blir dylika äventyr betydligt farligare för en häst (kolik är ju som bekant ofta allvarligt när det gäller hästar). Jäst borde ju vara en ofelbar källa till gaskolik?

Foderjäst (som säkert heter så för att den är avsedd till foder) är ju "släckt" jäst.
 
Men eftersom att min kompis, kompis vart tipsad av en veterinär att ge bakjäst så borde det väl inte vara farligt på något sätt.
 
Jäst kan ju vara OK, men inte blandat med socker (vilket aktiverar jäsprocessen). Veterinären vet kanske inte vad man fodrar med alla gånger?
 
Det kanske inte är så bra då.. Men kan man ge det med havre/kornkrosset då?
 
Jag var inne på jästbolagets hemsida och där stod det att om man (vid bakning) har en mjölblandning med mer är 4% socker så hämmas jäsningen. Det är alltså bara små mängder socker som förbättrar jäsningen.

En fråga, är det inte svårt att få hästarna att äta jäst? Det måste ju lukta och smaka lite konstigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
403
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 745
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp