Frågan är VARFÖR man vill ha i hästen jäst. Jag hade inga problem att få i min häst foderjäst, det var så lite i förhållande till resterande foderranson. Visst luktade det lite skumt (det dammar också en smula om man inte blöter det med fodret), men han åt det med god aptit.

Är det bara B-vitamin man vill åt tycker jag det finns bättre sätt än med jäst (särskilt om det är t ex B1 man vill åt)
 
Nu förstår jag inte...
Varför i all världen skulle man vilja ge jäst till hästen?
Det låter "fel"....
Det börjar måste ju börja jäsa i magen...

Vad är man ute efter i jästen?

Jag skulle inte våga ge det till min häst...
Inte utan att ha frågat nån på tex hippocampus först, den veterinären skulle jag inte ha litat på.
 
Jäst innehåller mycket B-vitamin och kan hjälpa till att stabilisera en orolig mage. Det kan vara en av anledningarna till att man ger jäst (de flesta använder foderjäst, som är lätthanterligt och långt ifrån dyrt).
 
Se tidigare inlägg om jäst och jästanvändning.

Jag har fått rådet av min hovslagare att ge jästen i omgångar för att bland annat förbättra hovkvaliteten. Jag ger 1 pkt nersmulat i kvällsmaten tillsammans med korn, mineraler och morötterna han får då (vanlig jäst, inte för söta degar). Inga problem med att han skulle selektera och välja bort något. Ger 1 pkt om dagen i 14 dagar, sedan uppehåll 14 dagar.

Efter att ha fått det här i två år har han nu enligt hovslagaren helt andra hovar än när vi började. De är både starkare, mer elastiska och växer bättre. Att sedan hårremmen också har mycket bättre kvalitet och magen sköter sej bättre är ju bara ytterligare tillgodo.
 
Ja men då jäser det väl inte i betfor eller?? Jag har inte testat att ge det än.. Men lilla matvraket äter det nog.. Men smakar inte foderjäst likadant?
 
Jag har hört om dem som fått problem med vanlig jäst.

Jag ger B-jäst (foderjäst) och det är himla smidigt att använda. Jag blandar ner det i betforhinken innan jag slår på vattnet. Varför mixa med sådant du är osäker på? Jag får i alla fall ut det jag vill av min B-jäst. Den kostar inte heller många kronor att köpa.
 
Jag tror inte att bakjäst jäser i kombination med betfor
dels för sockerhalten, dels för att jästen är kinkig med temperaturen.

Vet flera som ger bakjäst, utan problem och med framgång vad gäller dåliga magar.

Veterinärer här rekommenderar även de bakjäst. Så gör även ridskolans hippolog.

mvh/ Anita
 
Jag har inte gett nåt än.. Har inte fått nån klarhet i det.. Ska snacka men vet när hon kommer nästa gång.
 
Okej.. Då tänker jag ge det också.. Tack för hjälpen allihopa! :rofl:
 
SVAR TILL:

Jäst innehåller mycket B-vitamin och kan hjälpa till att stabilisera en orolig mage. Det kan vara en av anledningarna till att man ger jäst (de flesta använder foderjäst, som är lätthanterligt och långt ifrån dyrt).

_____________________________________________________________
Ja, jag vet att det innehåller b-vitamin...
Men bak jäst?
Varför ger man då inte hästen det jäst som är "avsett" för foderanvändning?
Eller köper 1 liter flytande B-viamin på tex apoteket (beviplex kostar under 100kr) Av den ska man ge ca 1-2msk/giva och då får den i sig alla B-vitaminer och den räcker länge.
Mot magen finns det ju även andra preparat...
 
SVAR TILL:

Jag har fått rådet av min hovslagare att ge jästen i omgångar för att bland annat förbättra hovkvaliteten. Jag ger 1 pkt nersmulat i kvällsmaten tillsammans med korn, mineraler och morötterna han får då (vanlig jäst, inte för söta degar). Inga problem med att han skulle selektera och välja bort något. Ger 1 pkt om dagen i 14 dagar, sedan uppehåll 14 dagar.

Efter att ha fått det här i två år har han nu enligt hovslagaren helt andra hovar än när vi började. De är både starkare, mer elastiska och växer bättre. Att sedan hårremmen också har mycket bättre kvalitet och magen sköter sej bättre är ju bara ytterligare tillgodo.

_____________________________________________________________

En annan "huskur" för att förbättra hov kvaliteten är att lösa upp 1 gelantin blad i vatten och hälla över fodret.

Fråga mig inte hur eller varför detta förbättrar kvaliteten på hovarna men det fungerar. Fick detta tips av en mycket erfaren och kunnig gammal man som hadde bla varit instruktör på kavalleriet i nästn 20år.

För att få en blankare päls så ger jag 1dl majsolja/dag och det funkar också.

Jag tycker att det känns säkrare att använda dessa "huskurer" för att komma till rätta med dessa bekymmer.

Jag skulle aldrig våga ge min häst bak jäst.
Det låter inte "säkert".
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
994
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp