järnbrist

Sv: järnbrist

veronican skrev:
Ah det låter bra! *lugnad*

Jo jag har också förstått att det kan vara väldigt farligt att ge järntillskott utan veterinärs ordination, och ska hålla mig ifrån sånt. Intressant att få förklarat exakt varför!
Vad ställer för mycket röda blodkroppar till med för elände i hästkroppen mer exakt? (nån som vet?)

Dock... att ge nässlor som ju är järnrika, borde väl vara ofarligt?
Det är tydligt att min häst endast äter nässlorna när hon själv tycker de behövs. Ibland kan hon knappt få nog, ibland ratar hon dem i en vecka. Ger ca en näve torkade, fluffiga "hela" nässlor om dagen -om hon vill ha det.

Häster med för "mycket" röda blodkroppar får ett trögt syrefattigt flytande blod och blir därför tunga o trötta i benen då blodet inte orkar transporteras ner till de nedre extremimteterna...detta kallas vardagligt överträning och skulle tro att det inte syns på en vanlig ridäst..på en aktiv travare syns det istort sätt bara i slutet av loppen då det blir totalt soppatorsk.

För att krångla till det ytterligare så utlöses denna överträningen oftast av stress...som gör att mjälten töms "förtidigt"
Det som är lite intressant i det hela är att det nästan alltid är väldigt tävlingsinriktade hästar som får symptomen, alltså hästar som själva VILL tävla, och nästan bara hingstar...nåja...nu hamnade jag utanför ämnet :o
 
Sv: järnbrist

Jag har varit med om så många hästar på slutet av 80 början av 90 som sprutades med järn( det var ganska "poppis" då......)SAMTLIGA hästar gjorde 2-4 kanonlopp....sen gick det aldrig att få igång dessa hästar mer.....
 
Sv: järnbrist

Håller helt med om att man absolut inte skall spruta hästar med järnpreparat men om det utlöst just RCHV är en annan sak. Jag var med på den tiden när en massa mixtriga hästägare ville ha sina hästar sprutade med järn ofta med felaktigt tolkade blodvärden som grund.
PL
 
Sv: järnbrist

Joru....den tiden var jag också med på... :crazy:

Det enda jag fattade tillslut var att det inte var rådigt att spruta järn...så jag har t om nästan startat ett världskrig när jag vägrade dom att spruta järn på en del hästar....Vilket det hade med det att göra eller inte vet jag ju inte...MEN som jag sa innan så fanns det inte en enda häst som gjorde mer än de få starter efteråt...sen fick varenda häst dieselstopp i loppen....hemskt att se.
 
Sv: järnbrist

Fast det kan jag inte hålla med om helt. Till viss del kan hästar visst känna på sig vad de behöver, havre är dock inte vad jag menar då. Havrekorn förekommer ju inte i naturen för hästen på samma sätt som örter och växter såsom nässla. ¨
Studerar man en häst på bete kan ju olika hästar gå på väldigt olika växter, och vid olika tillfällen. Däremot smörblommor t.ex. som ju är giftiga ratar hästen och äter nogrannt runt dem. Att de väljer att äta vissa växter/örter vid olika tillfällen tycker jag tyder på nåt sorts behov. Hur kan annars en ört ibland vara oemotståndlig men nästa vecka vill hästen inte ha den alls, när inget annat i foderstaten ändrats?
Nej jag vet inte, men jag tycker allt det verkar som de till viss del känner behov.
Nu kan man ju inte lita på att hästen vet bäst själv, men nog kan de känna en del.
Sen håller jag med, havre vet de knappast själva hur mycket som är lagom ;)
 
Sv: järnbrist

Har en stallkamrat vars häst har dåligt blodvärde (Hb) också.
Den här hästen hade stora problem med parastiter (blodmask och bandmask) och har haft i ca ett års tid.
Nu är den maskfri.

Jag har läst någonstans att mycket parasiter kan ge dåligt blodvärde.
Det kan vara värt att skicka iväg ett träckprov, om inte annat för att utesluta misstanken.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 188
Senast: isafore
·
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 733
Senast: snorp
·
P
Övr. Djur Jag har kollat lite på kaninfoder och hittade Lottie fodret i en butik nära mig. Men jag vet inte om det är ett bra foder för min...
Svar
7
· Visningar
3 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp