järnbrist

J

jiddha

Jag har för ca 2 månader sen bytat foder till Red Mills. I går hade jag veterinären ute som tog blodprover och det visade sig att hästen har järnbrist.
Hästen får 1,5kg Red om dan, lite betfor och obegränsat med hö (ej analyserat än). Inga andra tillskott skulle behövas enligt försäljaren. Det är ett 12årigt halvblod på ca 550 kg ca 165cm hög.
Hästen rids bara i lättare arbete (mest skogsridning).
Min fråga är givetvis: vad är det som fattas? måste jag byta foder igen eller räcker det med järntillskott?

Red Mills
Protein 10%
(Smältbar protein 8,5%)
Olja 3%
Fiber 12%
Aska 8%
Vattenhalt (max) 15%
Koppar 20mg/kg
Kalcium 1,1%
Fosfor 0,55%
A-Vitamin 12,000 IE/kg
D3-Vitamin 2,000 IE/kg
Alpha Tokerpherol
E-Vitamin 100 IE/kg
Selen 0,2mg/kg
Smältbar energi 11,2mj/kg

Hjärtligt tacksam för hjälp :bow:
 
Sv: järnbrist

Jag håller ju på att undersöka hästen iom att hon nästan ramlar när hon sover. Så vet tog fullständiga blodprover, men hon sa att allt var bra utom röda blodkroppar som det var för lite av. Men hon nämnde inga värden, utan sa bara att det var järnbrist som jag då förknippade med foderbytet.
 
Sv: järnbrist

Anledningen till att jag undrar är att låga värden på röda blodkroppar inte räcker för att säga att en häst har järnbrist.
PL
 
Sv: järnbrist

ok, jag själv e precis lika klok :crazy:
Men hästen har oxå varit tröttare på sista tiden, så vet har nog sammankopplat det med för lite röda bk.
Vad kan det annars bero på då? Alltså för lite röda bk?
 
Sv: järnbrist

Järnbristanemi är väldigt ovanligt på häst o ses nästan bara vid kroniska blödningstillstånd. Anemi kan annars bero på tex infektioner som stör nybildningen av röda blodkroppar alt förhindrar kroppen att använda de järndepåer som finns el sjukdom/förgiftning som gör att röda blodkroppar bryts ner.
Låga värden på röda kan annars bero på att extra mycket blodkroppar finns i mjälten, ett nytt prov efter motion kan då vara bra som jämförelse.
PL
 
Sv: järnbrist

Min häst hade järnbrist med (lågt hb), hon vart hängig och trött. Min häst hade då brunstat kraftigt och höll på att sätta eller fälla redigt med päls (jag kommer inte ihåg om det var vår eller höst...), dessutom fick hon en redig avmaskningskur för att vara på den säkra sidan samt B-vitamin.
 
Sv: järnbrist

Jag har hört att man skall om man misstänker järmbrist ta ett eget prov som kallas för anemistatus..att man inte kan se på ett vanligt blodprov om hästen har järnbrist.

Däremot får min tävlingshäst ALLTID lågt hb såhär på hösten, han "sväller" upp och blir som en gammal dieseltraktor när han skall försöka jobba hårdare...i övrigt är han lika pigg o alert som vanligt, men han har sirap i benen???
 
Sv: järnbrist

Jag vet att brist på vitamin B9 kan ge en speciell typ av blodbrist(trötthet mm).

En annan sak som jag reflekterade över i det du skrev...
"Enligt försäljaren skulle det inte behövas nått mer....."

Min erfarenhet är dock tyverr så att de foderstater som tillverkarna rekomenderar inte alltid "rimmar" med sanningen i vad hästen verkligen behöver. Jag har till och med sett exempel på riktigt dåliga och för hästen i prinsip "skadliga" foderstater. Typ 7 kg hö och 4-6kg krafft groov till en vuxen fullblods vallack. När jag sedan kontrollerade foderstaten så hadde jag MÅNGA synpunkter på den, jag tror inte att det var en kvot som var i närheten av vad den borde varit. Och detta är bara ett av MÅNGA exempel som jag stött på.

Många som inte är så insatta i det här med foder litar ofta på det tillverkaren säger och när dom då köpt sitt "fullfoder"tror man att det blir bra och att hästen ska må bra....
Och efter ett tag så visar det sig att det kanske inte alls är så bra. Felen kommer tyverr inte på en gång utan det tar ofta ett par månader innan dom uppdagas.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: järnbrist

Frågan e ju om detta har kommit av fodret eller nått annat? Jag vill ju inte att hästen ska må dåligt för att jag bytat foder. Vet sa att där fanns inga tecken på infektioner el dyl. Jag tror jag får ringa vet igen och höra om proverna. Kan man ta bara ett järnprov eller måste man ta ett fullständigt blodprov igen? Det kostar ju en del.
 
Sv: järnbrist

För att någorlunda säkert kunna säga att en anemi beror på järnbrist måste man komplettera med ett serumjärn.
Överhuvudtaget tycker jag att folk har för lätt att sätta likhetstecken mellan anemi o järnbrist som är en av de minst vanliga orsakerna.
PL
 
Sv: järnbrist

Hm, det här var en intressant tråd.
Jag som hyfsat okunnig hästägare på området blodprov fick veta i vintras att min häst hade järnbrist. Vi hade då åkt till en klinik som ska vara väldigt nogranna och kunniga, åkte 30 mil bort för dem, istället för att ta kliniken i stan.... Vilket iofs inte hör hit. Men, jag har iaf stort förtroende för den veterinären.

Min häst hade vid det tillfället en REJÄL förkylning och blödde näsblod i transporten på vägen ner till kliniken och var 2 dagar efter vet-besöket grymt hängig, (första gången på 7 år hon inte rullat sig en enda gång i hagen) och blödde näsblod ett bra tag, mer än i transporten.
På kliniken tog de då ett blodprov som de sa visade på en högaktiv infektion och järnbrist. Hästen hade också slem långt ner i luftvägarna. Fick slemlösande och järntillskott och blev efter några dagar-en vecka piggare.
De påpekade också att järnbrist är väldigt ovanligt om hästen inte har en infektion och jag tyckte järntillskottet visade en märkbar skillnad, men blir lite snurrig nu när ni skriver att man inte kan veta om det är järnbrist på ett vanligt blodprov?
Men det borde väl varit järnbrist detta fall?
Kan man ha anledning att oroa sig för järnbrist igen om hästen blir förkyld på nytt? Kan vissa hästar ha lättare för att "gå ner sig" eller få brister vid förkylningar, precis som vi människor påverkas olika hårt?

/fundersamma övertänkande Veronica
 
Sv: järnbrist

För att kolla järnbrist så tar dom ju andra prover än "fullständigt"...i ditt fall så hade dom ju säkert järnbrist i åtanke när dom tog analysen..DÅ kan man se det...men inte bara på vanlig hb/vita prov..

Det ÄR ovanligt med järnbrist....hästen har ju ett extraförråd av röda blodkroppar i mjälten, och att ge för mycket järn kan vara förödande(spec för sporthästen) då får dom för mycket röda blodkroppar och får sk "övertäningssymtom"
Att ge extra järn till sporthästen utan grund har sållat många hästar helt i onödan....
 
Sv: järnbrist

Ah det låter bra! *lugnad*

Jo jag har också förstått att det kan vara väldigt farligt att ge järntillskott utan veterinärs ordination, och ska hålla mig ifrån sånt. Intressant att få förklarat exakt varför!
Vad ställer för mycket röda blodkroppar till med för elände i hästkroppen mer exakt? (nån som vet?)

Dock... att ge nässlor som ju är järnrika, borde väl vara ofarligt?
Det är tydligt att min häst endast äter nässlorna när hon själv tycker de behövs. Ibland kan hon knappt få nog, ibland ratar hon dem i en vecka. Ger ca en näve torkade, fluffiga "hela" nässlor om dagen -om hon vill ha det.
 
Sv: järnbrist

Måste bara inflika en tanke. Hästar, liksom många andra djur (tex hundar) har *inte* förmågan att känna vad de behöver och äta därefter! Isåfall skulle de inte föräta sig om de kommer lösa i foderrummet, eller ute på havrefältet. De äter det de tycker är gott och är det riktigt gott äter de så mycket de kan just då! Man ska inte ha för stor tilltro till djurs förmåga att "känna på sig" vad de behöver i foder/tillskottsväg...
 
Sv: järnbrist

Dom äter ju vad som är gott, men dom känner även på sig om dom har brister och letar upp det om dom har möjlighet......t ex hästar som står o slickar på gallret i boxen kanske man kunde ta en anemistatus på....hästar son ställer sig o äter "svartjord" som finns på vissa ställen( under perioder i flera dar , se gör dom inte det mera)

Om man tar exemlet havre, så är ju hästen ett djur som äter istort sätt dygnet runt...att det se är havre bryr dom sig inte i...hö eller gräs äts ju också mycket av
 
Sv: järnbrist

Det finns mycket oforskat o många olika åsikter om orsak-verkan när det gäller för höga blodvärden/"överträning"/RCHV men att det skulle kunna orsakas av järntillskott har jag aldrig sett i litteraturen. Järn i överskott är giftigt men höjer inte produktionen av röda blodkroppar.
PL
 
Sv: järnbrist

För mycket röda blodkroppar gör blodet trögflytande o höjer därmed blodtrycket o ökar risken för lungblödningar. De här hästarna har också sänkt prestation o förändringar i muskelfibrerna men vad som är orsak verkan här vet man inte.
PL
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 188
Senast: isafore
·
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 733
Senast: snorp
·
P
Övr. Djur Jag har kollat lite på kaninfoder och hittade Lottie fodret i en butik nära mig. Men jag vet inte om det är ett bra foder för min...
Svar
7
· Visningar
3 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp