Jädrans sår! Blä..

E

Egonson

Syrrans häst har fått ett mysko sår på sidan av halsen.

För en vecka sedan upptäckte vi att han hade ett 1-krone stort sår på höger sida av halsen. Huden var avfläkt och "köttet" blottat, dock blödde det inte alls. Tror nästan säkert att det är hagkompisen som nypt honom. Nåväl..

Vi la på bakteriedödande sårspray och sedan lite idomin som skydd, precis som vi brukar göra på småsår och det brukar funka tipp-topp.
Efter ca tre dagar var såret torrt och hade en fin sårskorpa..

MEN, dagen efter var såret öppet igen. Antingen hade det blivit "upplöst" av regnet och öppnat sig på så vis, eller så hade flugorna käkat på det, eller hade han kliat av sig skorpan mot marken (de har inga träd direkt i hagen, de står utanför tråden, så han kan inte klia sig på något så direkt).

Så på med sårspray och idominsalva igen, redan dagen efter var det torrare och fint och hade börjat dra ihop sig.

Så idag hade det såklart öppnat sig, antagligen pga ösregnandet och att han rullat sig och gnidit det mot det våta gräset, och det låg en gel-aktig (slemmig), genomskinlig hinna på såret samt en del flugor :(
Hinnan på såret var liksom hal så det gick knappt att sätta salva på det :crazy:

Såret ser inte infekterat ut, men det läker ju ALDRIG.. :crazy:
Hur behandlar man ett sår som sitter så dumt till? Det går ju inte att bandagera det direkt..

Sårplast som de har på apoteket, funkar det tror ni? Det är ju vattentätt och ska sitta kvar ett tag åtminstone.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jädrans sår! Blä..

Min valack har lyckats bli både biten och sparkade på halsen för ett antaö veckor sedan.
Han har också små sår som är envisa och inte vill läka.
Han hade en bula på halsen som nu börjat gå ner.
Jag tror det hela beror både på värmen och flugorna att såren envisas, flugorna är på precis ALLT.Däremot hade jag låtit bli massa salvor, ta bara sårspray, jag har "första hjälpen sprayet" det brukar funka bra, men det tar tid!
 
Sv: Jädrans sår! Blä..

Salvorna tar vi mest för att hindra att flugorna sätter sig i det.
De är ju för rent ut sagt jävliga vad gäller att sitta och äta i sår.. :mad: :crazy:
Vi har Blue-spray, det där lila-aktiga från Emin.

Kanske ska låta bli salvorna då, om det kan funka?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jädrans sår! Blä..

Har sådant med.Brukar fungera bra.
Tyvärr tror jag att det tar tid, blev själv lite orolig då det inte gick bort/ner på valacken heller, men nu har det gjort det *tackochlov*
Tror man får vara envis med sprayet och spec.flugmedel också och sen bara vänta..
Vad har du för flugmedel nu?
Jag har RB86 som jag sprayar efter jag sprayat med första hjälpen sprayet och det brukar hålla bort flugorna lite iaf
 
Sv: Jädrans sår! Blä..

Vi har Equimin sommarspray, brukar också funka ok men vi har inte vågat ha det utanpå såret och blanda med sårsprayet.
Fast det kanske går bra att ha utanpå ändå, sommarsprayet är ju "naturligt".

Om man sätter nåt illaluktande runt om såret (inte på det) så kanske de håller sig lite borta i alla fall ett tag.
 
Sv: Jädrans sår! Blä..

Álin skrev:
Om man sätter nåt illaluktande runt om såret (inte på det) så kanske de håller sig lite borta i alla fall ett tag.

Tjärsalva brukar hålla flugor borta utan att hindra läkning liksom en bit av en duodermplatta eller skavsårsplåster (finns på apotek) HH
 
Sv: Jädrans sår! Blä..

Hej!
Min pålle hade tidigare i somras ett jätteäckligt sår på rumpan. :crazy:
Jag tvättade det med lactacyd sen la jag på zinkpasta för att torka ut det och hålla flugor borta. Det funkade bra men jag blev sen rekommenderad LHP 1% salva av några här på "buke" och den funkade ännu bättre. :)
Den finns på apoteket och är till människor.

/Elisabeth
 
Sv: Jädrans sår! Blä..

Okej, tjärsalva har vi ju hemma så det kan vi testa. Har köpt sårplast idag med (men fy fanken så liten förpackning för det priset!).

Momento: LHP har vi haft hemma, så jag vet vilken du menar.

I dag fick stallägaren ta in honom för det var så mkt flugor i det och han VILLE gå med in när hon tog in sin häst, så nu står han inne.
Hon la på sårplast, får se hur det funkar också.
 
Sv: Jädrans sår! Blä..

Socatyl funkar bra som slava också. Det lägger sig som ett hårt skal utanpå såret...
 
Sv: Jädrans sår! Blä..

Álin skrev:
Syrrans häst har fått ett mysko sår på sidan av halsen.

För en vecka sedan upptäckte vi att han hade ett 1-krone stort sår på höger sida av halsen. Huden var avfläkt och "köttet" blottat, dock blödde det inte alls. Tror nästan säkert att det är hagkompisen som nypt honom. Nåväl..

Vi la på bakteriedödande sårspray och sedan lite idomin som skydd, precis som vi brukar göra på småsår och det brukar funka tipp-topp.
Efter ca tre dagar var såret torrt och hade en fin sårskorpa..

MEN, dagen efter var såret öppet igen. Antingen hade det blivit "upplöst" av regnet och öppnat sig på så vis, eller så hade flugorna käkat på det, eller hade han kliat av sig skorpan mot marken (de har inga träd direkt i hagen, de står utanför tråden, så han kan inte klia sig på något så direkt).

Så på med sårspray och idominsalva igen, redan dagen efter var det torrare och fint och hade börjat dra ihop sig.

Så idag hade det såklart öppnat sig, antagligen pga ösregnandet och att han rullat sig och gnidit det mot det våta gräset, och det låg en gel-aktig (slemmig), genomskinlig hinna på såret samt en del flugor :(
Hinnan på såret var liksom hal så det gick knappt att sätta salva på det :crazy:

Såret ser inte infekterat ut, men det läker ju ALDRIG.. :crazy:
Hur behandlar man ett sår som sitter så dumt till? Det går ju inte att bandagera det direkt..

Sårplast som de har på apoteket, funkar det tror ni? Det är ju vattentätt och ska sitta kvar ett tag åtminstone.

Hej
Det kan vara flygfä som gjort såret.
Mitt sto hade ett så under magen förra året.
ca 2 kronor. Jag frågade vet. Lägg på silon salva eller sink salva. Det blir en hinna som torkar . Typ cokatyl. Fast det har inte det starka i.
Jag har även använt detta nu på fölis sår.
Man lägger lite tjockare lager. Fungerar bra. Håll det rent först med jodd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp