Jacson och Globus

cactuspower

Trådstartare
Jag spånar lite på hoppsadlar och är lite inne på och vill veta mer om, i fall att det är någon som har - en Jacson Jean Luc eller en Globus Clic CC.

Jeacson Jean Luc
650.jpg

Globus Clic CC
Globus_224360.jpg

Sv: Jacson och Globus

jag har haft en annan globus, men jag tycker kvaliten är kass :crazy: =/

jag har jacson celine.
Sjukt bra kvalité på en sån "billig" (7000kr) sadel.
Mjuk å skön sitts, lädret oxå underbart :love:

Jag har två andra Jacson-sadlar (Celine och Sabine) som jag är väldigt nöjd med! :)

Men det är något som är annorlunda med JL jmf med mina... kommer inte på vad det är just nu, men ska klura lite på det och kika i katalogen!

Jag har haft jean luc och var grymt nöjd med den! Globusen mig veterligen är superbra också (framförallt skön!)
Svårt val - vilket du än gör tror jag du blir nöjd!

Okej, hur då "kass". Vad jämför du med då?
Hur mycket sadel tycker du man får för pengarna då?

Svarar alla: Verkar överlag vara bra erfarenheter ni har utav dessa sadlar, skönt att höra :) Jag vill ha en hoppsadel med bra stöd och som jag sitter bra i för enklare markarbete bara, jag tycker ändå så att allt över 50 cm är farligt :p så jag vill inte lägga ut 20 papp för en sadel liksom.. dessa sadlar tycker jag ser trevliga ut och ville därför höra om era erfarenheter :)

I och med att jag behöver ha 18" sadlar så är det ju inte alltid så lätt att hitta på begagnatmarknaden. Därför känns en ny mer lockande. Men jag har sett en utprovare i närheten dit jag kommer flytta som åker ut och de hade både dessa sadlar (dessa sadlar är ju de som Jag fastnat för men de hade även t.ex. Henri de rivel, Morris & Nolan osv.. )

Just nu är jag inte beredd att lägga mer en ca 8000 för en hoppsadel och då vill jag ändå ha en hyfsat bra sadel för de pengarna.

Jag har en Jacson jean luc, mkt skön och bra. Men min kompis har en Glbus Clic, den är oxå väldigt bra att rida i.

Jag har haft en Jacson Celine. Köpte den ny, men fick den reklamerad pga att läderkvfaliten var dålig & färgningen släppte ganska omgående. Prova 2-3 sadlar till från Jacson och nästan samtliga hade väldigt dålig läderkvalitet samt att märkningen på bomvidder ej stämde.

Jag tänkte som du att jag inte ville lägga så mkt pengar på en ny sadel. I slutändan kostade detta mig både tid och pengar.

Man får vad man betalar för! I ditt fall skulle jag hellre lägga pengarna på en begagnad kvalitetssadel.

Problemet är att jag har svårt, som jag redan skrivit att få tag i bra sadlar begagnade i storlek 18".

Har en jacson jean luc och den är totalt värdelös. Finns inte en människa som inte hamnar i stolsits i den - och ja. Den ligger som ett smäck på hästen. :crazy:

jag har en globus cliC dressyrsadel som jag är nöjd med, den är jätteskön :) funderar på att köpa globus clic hoppsadel nu också då jag letar hoppsadel :)

Jag har en Globus clic CC.. Den är jätte skön och rida i. Min ligger bra på alla hästar har testat den på 3 ponny och 3 stora hästar ligger lika bra på alla. Det tar inte långt tid att rida in denna sadel. Men läderkvaliten är inte jätte bra. Jag har haft min sedan -05 och den är dålig i lädret nu. Men vissa perioder har jag ridit i den 2-3 gånger om dagen så de är iof inte så konstigt.

jag har en globus cliC dressyrsadel som jag är nöjd med, den är jätteskön :) funderar på att köpa globus clic hoppsadel nu också då jag letar hoppsadel :)

Nu har jag en Globus CliC CC på prov. Lädret är ganska hårt, men det blir väl mjukare efter en tid. Annars är den skön att rida i, och så är den snygg ;)

kompisar till mig har jacson. efter ett par månader så ser sadlarna ut som om dom e 200 år i stället för ett par månader!!!

kompisar till mig har jacson. efter ett par månader så ser sadlarna ut som om dom e 200 år i stället för ett par månader!!!

Håller jag inte med om. Har själv 2 jacsonsadlar (likadana) Den ena är köpt ny för ca: 3 år sedan och ser fortfarande ut som ny. Den andra köpte jag begangnad, och såg oxå ut som ny. Har haft den et halvår ungefär och det enda som den har är ngt litet märke från stiglädrena, men då får ju nästan alla sadlar för eller senare.

Vet ju att du har svarta sadlar och de jag har sett begagnade har sett fina ut, men de bruna :eek: snacka om att tappa färgen. Verkar vara en trevlig sadel annars men man ska nog satsa på svart i så fall.

Angående globusen så är ju bossorna stenhårda och ganska skumt formade framtill (blir liksom en hård kant intill filtknappen), mina sadelutprovare rös när vi tittade på en sån. Förstår inte att nån häst kan vilja ha de bossorna mot sin rygg.

Vet ju att du har svarta sadlar och de jag har sett begagnade har sett fina ut, men de bruna :eek: snacka om att tappa färgen. Verkar vara en trevlig sadel annars men man ska nog satsa på svart i så fall.

Ja dom bruna kan jag iofs inte utala mig om :p Tror aldrig jag har ett en brun faktiskt, förutom på bild, men inte i verkligheten så vet inget om färgen varken ny eller beg. :p

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
472
Senast: attheedge
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 221
Senast: Anna-Bella
·
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
2 294
Senast: kamomillo
·
Avel Vill gärna veta mer om anlag, främst uppsättningar såsom CC,AA, TT, och vilka hästar som har vilka och varför? Sedan även lite...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Valp 2025