Jack Russell Terrier som drar i kopplet - hjälp!

tessiie_

Trådstartare
GAAAAA! Jag blir galen!

Har en jack russell terrier, en hanne på fem år som ääälskar att gå på promenad, nosa och så klart kissa en miljon gånger. (Han är med andra ord inte kastrerad). I och med denna promenadglädje och kanske lite dålig uppfostran, så drar han en hel del i kopplet. Vi brukar varva mellan långkoppel och vanligt då han funkar bra på båda innan han blir för "van" efter någon vecka och vi byter till det andra och så vidare.

Det är till 90% jag som tränar med honom men då jag har eget boende och bara är hos mina föräldrar max två dagar i veckan så blir det lite svårt. Jag har provat en hel del olika träningsmetoder som jag sett på olika hundträningsprogram och på internet men ingenting funkar för vår superduperenvisa lilla hund.

Mina kära föräldrar har dessutom lovat 1000 kr i belöning till den som "fixar" detta och dem är jag ju så klart väldigt sugen på haha! :D

Tacksam för tips och råd! :)

Vad är det för "en hel del olika träningsmetoder som jag sett på olika hundträningsprogram och på internet" du provat, hur och hur länge? :)

Utan att veta så mycket alls om era problem så drar jag till med en gissning på att det går att lösa genom att träna kontakt. Föraren är både själv intressant, och källan till allt i omgivningen som är intressant. Bjud på glass för dina tusen spänn nu. :D

Min hund går i och för sig oftast lös, och det är kanske anledningen till att hon inte drar, de gånger jag måste ha henne kopplad p.g.a trafik och annat.

Jag lärde henne att inte dra, genom den enkla metoden att tvärstanna och stå stilla varje gång kopplet stramades upp. Sedan rörde jag mig inte ur fläcken, förrän hon slutade dra och tog ögonkontakt, då först fick hon gå framåt igen. Tills nästa gång hon drog, då blev det tvärstopp igen, och sedan upprepade vi samma procedur tills hon fattade vad det handlade om.

Det går förvånansvärt enkelt, om man bara är hundraprocentigt konsekvent. För en livlig hund, som bara vill framåt, är det ju väldigt frustrerande att behöva stå still, så hon fattade snabbt vad det handlade om.

Men, som sagt, kanske är hon så okomplicerad bara för att hon får sitt stora rörelsebehov tillgodosett genom att springa lös mesta tiden.

Jag har testat "hundcoachen" Fredrik Steens metod från hans program på kanal 5 som innebär att man måste vara roligare än det som hunden drar mot så att den vill vara hos dig istället. Har testat Cesar Millans, att använda ett badmintonracket på promenaden och med det visa hunden att den får gå bakom dig men inte framför. Så fort nosen kommer förbi dina ben visar du med racketet att "hit men inte längre". Har testat att dra tillbaks honom med ett litet ryck så fort kopplet spänns för mycket och sedan berömma när han inte drar. Dessa är några exempel på vad jag testat med Hugo.

Jag håller med dig, monstermom

Utan att veta så mycket alls om era problem så drar jag till med en gissning på att det går att lösa genom att träna kontakt.

...om att det nog är bättre kommunikation som behövs. Kanske att träna olika saker i olika miljöer med med störningar och få honom att lyssna bättre på mig för att sedan överföra det till vanliga promenader. Problemet är väl tålamodet och tiden. Han har ju fått gå så här i mer eller mindre hela sitt femåriga liv PLUS att han är en terrier så att träna honom att sluta dra skulle nog bli ett heltidsjobb... :O

Vill också säga att han inte har några andra olater och är supersnäll och glad i övrigt. Han har gått lydnadskurser till och med klass tre med ganska bra resultat, dock aldrig tävlat och funkar inte alltid så bra med störningar som roliga kompisar eller nya/spännande miljöer. Han har också gått några agilitykurser och en freestylekurs. Med andra ord är det mest koppelträningen som vi inte lyckats med. :)

Jag har testat "hundcoachen" Fredrik Steens metod från hans program på kanal 5 som innebär att man måste vara roligare än det som hunden drar mot så att den vill vara hos dig istället. Har testat Cesar Millans, att använda ett badmintonracket på promenaden och med det visa hunden att den får gå bakom dig men inte framför. Så fort nosen kommer förbi dina ben visar du med racketet att "hit men inte längre". Har testat att dra tillbaks honom med ett litet ryck så fort kopplet spänns för mycket och sedan berömma när han inte drar. Dessa är några exempel på vad jag testat med Hugo.

Jag håller med dig, monstermom

...om att det nog är bättre kommunikation som behövs. Kanske att träna olika saker i olika miljöer med med störningar och få honom att lyssna bättre på mig för att sedan överföra det till vanliga promenader. Problemet är väl tålamodet och tiden. Han har ju fått gå så här i mer eller mindre hela sitt femåriga liv PLUS att han är en terrier så att träna honom att sluta dra skulle nog bli ett heltidsjobb... :O

Vill också säga att han inte har några andra olater och är supersnäll och glad i övrigt. Han har gått lydnadskurser till och med klass tre med ganska bra resultat, dock aldrig tävlat och funkar inte alltid så bra med störningar som roliga kompisar eller nya/spännande miljöer. Han har också gått några agilitykurser och en freestylekurs. Med andra ord är det mest koppelträningen som vi inte lyckats med. :)

Att låna knep av TVn leder sällan till något positivt, det saknas för mycket i grunden för det plus att TV är just TV - underhållning, inte undervisning.

Och självklart går det att få en liten terrier att sluta dra i kopplet, däremot blir det ju lättare för en själv om man kommer fram till att det inte går istället. ;)

Som du själv är inne på tror jag tricket ligger i att träna grunder där det inte är en massa annat som stör, och överföra det på svårare störningar allteftersom. Att gå i koppel är inte ett svårt trick trots allt! Men man gör det svårt för att ungefär 95% av promenaderna orkar/vill/tänker man inte på att träna, utan är helt enkelt på promenad. Och 5% förväntar man sig att hunden ska gå bra i kopplet, och sen ska det på något sätt ta över de där andra 95%... Funkar sällan så. En mycket större del (helst allt) behöver vara avsiktlig träning mot målet, annars tränar man bara ifrån mål istället.

Det kan också vara ett par olika problem, dels att hunden inte vet hur han ska gå bra i koppel och/eller inte vet att det faktiskt förväntas av honom, dels att han är mycket mer intresserad av störningar som intressanta doftfläckar. Jag hade velat lära honom både att och hur jag vill han ska gå fint i kopplet, och att spännande saker i omgivningen får han samarbeta med föraren för att få. Så jag tycker du ska lära honom att gå fint, precis som ni lärt in andra saker han kan - tex genom att belöna för bra position och stoppa honom från att komma vidare om han drar genom att bara stanna som @Viveka nämner. (Jag tycker han ska belönas för att göra rätt också, inte bara genom att få komma vidare utan med en trevlig belöning hos föraren så det blir mer att ni är ute och går tillsammans.) Och så lär honom att saker han vill fram till ute, som en intressant doftfläck, de är dina tills han får dem av dig. När han visar intresse för något spännande, begär ett trick av något slag (sitt eller något väldigt enkelt - och gärna nåt som han tycker är kul) och ge varsågod till fläcken när han utför det du frågar efter.

Och var konsekvent. Det är rätt intensiv träning i början, det gäller att bryta de gamla mönstren för att få det att funka. Det hjälper inte just att träna på att gå fint i fem minuter på en parkeringsplats, och sen knalla iväg och låta honom dra som en tok i en och en halv timme och självbelöna med tusen doftfläckar direkt på det. Ju noggrannare du är i början, desto snabbare fattar hunden och desto lättare blir det. Kom ihåg att människorna måste också lära om sig, man måste märka att hunden drar och inte bryr sig om en längre, och reagera på det.

(Och med tanke på de TV-program du sett på, gör träningen rolig för hunden! Det är bättre för alla, träning är kul! Han gör inget fel som gör som han lärt sig att han ska göra, det är ni som skapat problem det ska han inte straffas för. :))

Tack för bra tips!! @Monstermom

Så man ska alltså träna HELA TIDEN på promenaderna? Eller hur mycket? Hunden blir ju trött tänker jag. Han är tränad på klicker och fungerar väldigt bra på det, lär ofta in nya tricks med det. Är det ett bra redskap i koppelträningen att använda med den metoden som du beskriver? Och när du pratar om någon ytterligare belöning...

(Jag tycker han ska belönas för att göra rätt också, inte bara genom att få komma vidare utan med en trevlig belöning hos föraren så det blir mer att ni är ute och går tillsammans.)

...vilken typ menar du? Enda leksaken han gillar är en gul boll men det är nog bara "godis" (hans vanliga torrfoder funkar bra) som är mer intressant än doftfläckarna på promenaden :D

Senast ändrad:
Tack för bra tips!! @Monstermom

Så man ska alltså träna HELA TIDEN på promenaderna? Eller hur mycket? Hunden blir ju trött tänker jag. Han är tränad på klicker och fungerar väldigt bra på det, lär ofta in nya tricks med det. Är det ett bra redskap i koppelträningen att använda med den metoden som du beskriver? Och när du pratar om någon ytterligare belöning...

...vilken typ menar du? Enda leksaken han gillar är en gul boll men det är nog bara "godis" (hans vanliga torrfoder funkar bra) som är mer intressant än doftfläckarna på promenaden :D

Bäst är såklart att träna alltid, men det är ju inte alltid så praktiskt möjligt. Då kan det vara en bra idé att träna så mycket man klarar av, och sen göra väldigt tydligt på något sätt (byta till annat halsband eller sele tex) att nu gör vi något heeeeeelt annat - då får du bete dig som en apa i kopplet. :D

Godis är en jättebra belöning om hunden är godisintresserad. Är ni haj på klicker kan du shapa in en slapp fotposition och släppa godis på marken, han pausar nåt steg för att käka och hamnar ur position och får genast chans att göra rätt igen tex. Det viktigaste är att ni båda tycker det är kul - det är så ni kommer nån vart, och det är så det faktiskt blir gjort också. ;)

En annan bra belöning är såklart att baka ihop "varsågod att nosa"-belöningen med koppelträningen så snart han fattat att det är en belöning, det är ju ändå tänkt att de sakerna ska funka tillsammans sen. :)

Vissa hundar är verkligen näst intill omöjliga att få att trivas i koppel.
Jag har en hund av den typen och det blir liksom aldrig naturligt för dessa hundar att gå i koppel av olika orsaker, stress av att sitta fast, för långsam promenadtakt tex..
Min hund kan gå fint i koppel , men mitt absoluta tips är en i princip alltid trött och nöjd hund innan du kan kräva att gå lugnt i koppel.
Alla dessa stanna metoder och tjaffsande(enligt min hund) gör henne bara stressad!
Jag har haft turen och kunna låta henne vara lös i princip jämt, men i koppel har jag faktiskt kört sele + flexi, då har hon haft frihet att röra sig och accepterat koppelgående bättre, man behöver inte alltid tjaffsa med djuren till varje pris, prova dig fram vad din hund trivs med så är det lättare att sammarbeta utifrån det:)

Mina andra hundar har varit hundar som aldrig behövt lära sig gå i koppel, de har haft en naturligt lugnare inställning till promenader och aldrig haft något emot att gå i min takt brevid eller bakom:)

Mitt bästa tips är att ex ha halsband = hunden får INTE dra och sele=struntar i hur hunden går. Så de delar av promenaderna då man inte orkar träna och vara konsekvent så kopplar man om till selen och låter hunden gå som den vill och själv slappna av.
Alternativt så har man ett frikommando då hunden får gå och dra som den vill när man inte orkar vara konsekvent, men det är inte riktigt lika tydligt.

För iaf jag är alldeles för lat för att orka vara konsekvent och träna hela tiden på varenda promenad :cool:

Vissa hundar är verkligen näst intill omöjliga att få att trivas i koppel.
Jag har en hund av den typen och det blir liksom aldrig naturligt för dessa hundar att gå i koppel av olika orsaker, stress av att sitta fast, för långsam promenadtakt tex..
Min hund kan gå fint i koppel , men mitt absoluta tips är en i princip alltid trött och nöjd hund innan du kan kräva att gå lugnt i koppel.
Alla dessa stanna metoder och tjaffsande(enligt min hund) gör henne bara stressad!
Jag har haft turen och kunna låta henne vara lös i princip jämt, men i koppel har jag faktiskt kört sele + flexi, då har hon haft frihet att röra sig och accepterat koppelgående bättre, man behöver inte alltid tjaffsa med djuren till varje pris, prova dig fram vad din hund trivs med så är det lättare att sammarbeta utifrån det:)

Mina andra hundar har varit hundar som aldrig behövt lära sig gå i koppel, de har haft en naturligt lugnare inställning till promenader och aldrig haft något emot att gå i min takt brevid eller bakom:)
Måste faktiskt komma med en liten invändning. Jag har aldrig hört om en normalfuntad hund som inte kunnat lära sig att gå ordentligt i koppel trots att man övat på rätt sätt. Kan tänka mig möjligen om hunden upplevt något trauma som den anknyter till just koppel, men har aldrig varit med om en hund som av naturen har någon inbyggt anti-koppel-gen. Dem gånger jag sett hundar som har varit svåra med koppel har det oftast varit en blanding av fel träning och för lite träning.

Sen tycker jag inte att det är att "tjaffsa" med djuren att dem ska kunna promenera lugnt i koppel utan att dra som ånglok. Jag tycker det är fullt rimligt att kunna begära acceptabelt koppel-beteende av en normalfuntad vuxen hund. Det är inte behagligt för verken hunden eller föraren om hunden ligger frammåt i halsbandet eller selen 99% av tiden. Promenaden kommer bli mycket behagligare för båda parter om man får bukt med anledningen till att hunden drar från början, så att den slipper.

Sen finns det vissa hundar som är mer lättränade än andra, men jag köper faktiskt inte teorin om hundar som inte går att träna.

Jo självklart går alla hundar träna till att gå i koppel, min tik jag nämde kan gå i koppel utan att dra, MEN hon är den typen av hund som inte trivs i koppel, och behöver träna och uppmuntras på nytt varje gång kopplet kommer på, och jag har träffat många hundar som inte går naturligt bra i koppel, varför skulle annars dessa återkommande "lära hunden sluta dra" frågor komma, är ett av de vanligaste problemen i vardagen.

Och jag anser att olika hundpersonligheter har mycket olika förutsättning för att kunna gå fint i koppel:)
Men alla går att lära, vissa behöver bara påminnas under hela livet:)

Är väldigt skillnad på en hund som accepterar koppel av sig självt och en som inte gör det
.

Jo självklart går alla hundar träna till att gå i koppel, min tik jag nämde kan gå i koppel utan att dra, MEN hon är den typen av hund som inte trivs i koppel, och behöver träna och uppmuntras på nytt varje gång kopplet kommer på, och jag har träffat många hundar som inte går naturligt bra i koppel, varför skulle annars dessa återkommande "lära hunden sluta dra" frågor komma, är ett av de vanligaste problemen i vardagen.

Och jag anser att olika hundpersonligheter har mycket olika förutsättning för att kunna gå fint i koppel:)
Men alla går att lära, vissa behöver bara påminnas under hela livet:)

Är väldigt skillnad på en hund som accepterar koppel av sig självt och en som inte gör det
.
Jag tror att den största anledningen till att många har problem med koppelgående med sina hundar är att dem dels inte tränar det på rätt sätt, dem tränar det för lite, och ett av de absolut största problemen i hundvärlden idag, understimulering. Alldeles för många hundar lever med konstant överenergi, och i ett sådant läge är det rätt självklart att det kan tyckas omöljligt att träna koppelgående eftersom man inte avhjälpt grundproblemet först. Det är som att försöka krypköra på dragläge samtidigt som du trampar gasen i botten, det går nog långsamt, så länge du har kopplingen nere, men det är ju inte trevligt vare sig för bilen eller föraren.

Sen är jag såklart rätt övertygad om att de allra flesta hundar hellre skulle springa lösa istället för att gå i koppel, men tyvärr så är det inte alltid lämpligt att bejaka hundens egen vilja fullt ut.

Håller med :)

Överdrev nog lite i mitt första inlägg, men ja den största anledningen till att dom drar är precis som du skriver , överskottsenergi och dålig träning.

Men min erfarenhet av alla hundar jag haft att göra med är att dom har olika förutsättning, vissa hundar har mycket mer energi, stress,vill hellre trava än gå osv som gör att dom är svårare att koppelträna och behöver underhållas hela livet.
Medans andra personligheter går fint i koppel utan träning alls, individer som är lugnare helt enkelt:)

Jag har tre hundar som alla är välaktiverade!
En har alltid haft svårt för koppel, är hon understimulerad en dag drar hon som ett as direkt och är stressad, medans dom andra kan vara understimulerade men ändå går utmärkt i kopplet.
När den dragiga har fått det hon behöver drar hon mindre, men behöver hela tiden påminnas:)

Till ts: hoppas det löser sig iaf, vill bara få fram att du är inte ensam om att ha en hund som har svårt för koppel:)
Och att man kan prova sig fram om hunden trivs bättre i sele?många hundar gillar inte halsband, flexi,? gillar att ha lite mer rörelsefrihet?
Och låt hunden vara trött och välaktiverad ,så går koppelträningen bättre med en sådan hund:)

Jag tror att den största anledningen till att många har problem med koppelgående med sina hundar är att dem dels inte tränar det på rätt sätt, dem tränar det för lite, och ett av de absolut största problemen i hundvärlden idag, understimulering. Alldeles för många hundar lever med konstant överenergi, och i ett sådant läge är det rätt självklart att det kan tyckas omöljligt att träna koppelgående eftersom man inte avhjälpt grundproblemet först. Det är som att försöka krypköra på dragläge samtidigt som du trampar gasen i botten, det går nog långsamt, så länge du har kopplingen nere, men det är ju inte trevligt vare sig för bilen eller föraren.

Sen är jag såklart rätt övertygad om att de allra flesta hundar hellre skulle springa lösa istället för att gå i koppel, men tyvärr så är det inte alltid lämpligt att bejaka hundens egen vilja fullt ut.
Fast alltså, jag har sett en hel hög välaktiverade hundar (som tävlar på hög nivå) som beter sig som apor i koppel - så understimulering ger jag inte så mycket för som orsak. Jag tror att vissa hundar har mer "dragläge" än andra helt enkelt, men med det sagt så är det inte omöjligt att lära dem gå fint i koppel, men betydligt svårare.

Min ras är ofta dragiga och jag betvivlar att alla är understimulerade eller dåligt tränade.

Fast alltså, jag har sett en hel hög välaktiverade hundar (som tävlar på hög nivå) som beter sig som apor i koppel - så understimulering ger jag inte så mycket för som orsak. Jag tror att vissa hundar har mer "dragläge" än andra helt enkelt, men med det sagt så är det inte omöjligt att lära dem gå fint i koppel, men betydligt svårare.

Min ras är ofta dragiga och jag betvivlar att alla är understimulerade eller dåligt tränade.

Men det handlar ju också om var man lägger krutet. Inte alla stör sig på att hunden drar, så länge armarna sitter kvar. ;)

Men det handlar ju också om var man lägger krutet. Inte alla stör sig på att hunden drar, så länge armarna sitter kvar. ;)
Eftersom det är risk för avdragna armar när det gäller dobermanns så tror jag inte bara det har med bristande intresse att göra. (Jag menar alltså inte på någotvis att de är omöjliga att träna, men jämför jag med vänner hundar av andra raser så tycks vissa andra raser ha lättare för att inte dra).

Eftersom det är risk för avdragna armar när det gäller dobermanns så tror jag inte bara det har med bristande intresse att göra. (Jag menar alltså inte på någotvis att de är omöjliga att träna, men jämför jag med vänner hundar av andra raser så tycks vissa andra raser ha lättare för att inte dra).

Jo, jag vet själv hur det är att gå med en fnattig dobbe i koppel. :laugh:

Och jag är helt med på att det skiljer i hur lätt det är att jobba på, och hur mycket man har att jobba på i grunden. Jag menade helt enkelt att det var en sak till som kan skilja, ambitionsnivån och intresset.

Och även med en knäpp dobbe kan man ju nöja sig med "rycker oftast inte, och drar inte hårdare än att jag kan gå upprätt" - man kan behöva jobba för att komma dit med, men det är inte säkert att nån som ser resultatet tänker sig att man gjort nåt alls. Vi är alla nöjda på olika nivåer. :D

Jo, jag vet själv hur det är att gå med en fnattig dobbe i koppel. :laugh:

Och jag är helt med på att det skiljer i hur lätt det är att jobba på, och hur mycket man har att jobba på i grunden. Jag menade helt enkelt att det var en sak till som kan skilja, ambitionsnivån och intresset.

Och även med en knäpp dobbe kan man ju nöja sig med "rycker oftast inte, och drar inte hårdare än att jag kan gå upprätt" - man kan behöva jobba för att komma dit med, men det är inte säkert att nån som ser resultatet tänker sig att man gjort nåt alls. Vi är alla nöjda på olika nivåer. :D
Absolut är det så! :) Det var mer en protest över att understimulans skulle vara en så stor orsak till koppeldragande.

Absolut är det så! :) Det var mer en protest över att understimulans skulle vara en så stor orsak till koppeldragande.

Jag tror absolut det kan vara en av anledningarna dock. :)

(Själv tror jag den största (men inte enda ;)) anledningen är att man ofta inte tänker på "rätt beteende i koppel" som något som alls ska behöva tränas, det är något hunden bara ska kunna automatiskt - och så gör man det flera timmar varje dag, så risken är rätt så stor att man befäster helt fel beteenden. :p)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 604
Senast: Lady_A
·
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 399
Senast: nybörjare
·
C
Övr. Hund Nyss hemkommen efter en jobbig promenad med hunden (Jack Russel/Silky Terrier). Problemet är säkert ganska vanligt, men jag vet inte...
Svar
5
· Visningar
5 410
Senast: Curly
·
Övr. Hund Vad göra åt \"gammal\" hund som alltid drar i kopplet! Någon som har ett gott råd till vad jag kan göra själv åt min 7 åriga hund som...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 368
Senast: Lilleman8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar