Jag har testat "hundcoachen" Fredrik Steens metod från hans program på kanal 5 som innebär att man måste vara roligare än det som hunden drar mot så att den vill vara hos dig istället. Har testat Cesar Millans, att använda ett badmintonracket på promenaden och med det visa hunden att den får gå bakom dig men inte framför. Så fort nosen kommer förbi dina ben visar du med racketet att "hit men inte längre". Har testat att dra tillbaks honom med ett litet ryck så fort kopplet spänns för mycket och sedan berömma när han inte drar. Dessa är några exempel på vad jag testat med Hugo.
Jag håller med dig, monstermom
...om att det nog är bättre kommunikation som behövs. Kanske att träna olika saker i olika miljöer med med störningar och få honom att lyssna bättre på mig för att sedan överföra det till vanliga promenader. Problemet är väl tålamodet och tiden. Han har ju fått gå så här i mer eller mindre hela sitt femåriga liv PLUS att han är en terrier så att träna honom att sluta dra skulle nog bli ett heltidsjobb... :O
Vill också säga att han inte har några andra olater och är supersnäll och glad i övrigt. Han har gått lydnadskurser till och med klass tre med ganska bra resultat, dock aldrig tävlat och funkar inte alltid så bra med störningar som roliga kompisar eller nya/spännande miljöer. Han har också gått några agilitykurser och en freestylekurs. Med andra ord är det mest koppelträningen som vi inte lyckats med.
Att låna knep av TVn leder sällan till något positivt, det saknas för mycket i grunden för det plus att TV är just TV - underhållning, inte undervisning.
Och självklart går det att få en liten terrier att sluta dra i kopplet, däremot blir det ju lättare för en själv om man kommer fram till att det inte går istället.
Som du själv är inne på tror jag tricket ligger i att träna grunder där det inte är en massa annat som stör, och överföra det på svårare störningar allteftersom. Att gå i koppel är inte ett svårt trick trots allt! Men man gör det svårt för att ungefär 95% av promenaderna orkar/vill/tänker man inte på att träna, utan är helt enkelt på promenad. Och 5% förväntar man sig att hunden ska gå bra i kopplet, och sen ska det på något sätt ta över de där andra 95%... Funkar sällan så. En
mycket större del (helst allt) behöver vara avsiktlig träning mot målet, annars tränar man bara
ifrån mål istället.
Det kan också vara ett par olika problem, dels att hunden inte vet hur han ska gå bra i koppel och/eller inte vet att det faktiskt förväntas av honom, dels att han är mycket mer intresserad av störningar som intressanta doftfläckar. Jag hade velat lära honom både att och hur jag vill han ska gå fint i kopplet,
och att spännande saker i omgivningen får han samarbeta med föraren för att få. Så jag tycker du ska lära honom att gå fint, precis som ni lärt in andra saker han kan - tex genom att belöna för bra position och stoppa honom från att komma vidare om han drar genom att bara stanna som
@Viveka nämner. (Jag tycker han ska belönas för att göra rätt också, inte bara genom att få komma vidare utan med en trevlig belöning hos föraren så det blir mer att ni är ute och går
tillsammans.) Och så lär honom att saker han vill fram till ute, som en intressant doftfläck, de är
dina tills han får dem av dig. När han visar intresse för något spännande, begär ett trick av något slag (sitt eller något väldigt enkelt - och gärna nåt som han tycker är kul) och ge varsågod till fläcken när han utför det du frågar efter.
Och
var konsekvent. Det är rätt intensiv träning i början, det gäller att bryta de gamla mönstren för att få det att funka. Det hjälper inte just att träna på att gå fint i fem minuter på en parkeringsplats, och sen knalla iväg och låta honom dra som en tok i en och en halv timme och självbelöna med tusen doftfläckar direkt på det. Ju noggrannare du är i början, desto snabbare fattar hunden och desto lättare blir det. Kom ihåg att människorna måste
också lära om sig, man måste märka att hunden drar och inte bryr sig om en längre, och reagera på det.
(Och med tanke på de TV-program du sett på, gör träningen rolig för hunden! Det är bättre för alla, träning är
kul! Han gör inget fel som gör som han lärt sig att han ska göra, det är ni som skapat problem det ska han inte straffas för.
)