jack russel

Hallau

Trådstartare
Jag är intesserad av en Jack russel.
Hur är era jack russels?
Fäller de mycket i jämnförelse med en golden?
Någon som vet en seriös uppfödare i gbg-området?

Senast ändrad:
Sv: jack russel

jag har alltid velat ha en Jack-Russel, men har hört från flera att deras päls är förjäklig......men jag har inga direkta egna erfarenheter av Jack-Russel-päls, så om det är sant det vet jag inte. Men det borde väl finnas många Jack-Russel-ägare här på Buke som kan berätta hur hemsk eller icke hemsk den egentligen är!

Jag har en JR men tycker inte pälsen är något problem. Då var schäfern betydligt värre!
Jag har en ovanligt lugn JR men häpnar ändå av att energin aldrig tycks ta slut! Hon är en underbar hund och jag älskar henne massor men Jr är inte mitt förstahandsval när jag ska ha ny hund!

Åh vad roligt att höra!....då kanske jag ska satsa på en Jack Russell trots allt :bump:

Jag vet inte om det är skillnad på slät och sträv, min är iallafall sträv. Jag har bara haft henne i ca 6 månader så jag vet ju inte om det blir jobbigt till våren men då ska förra ägaren "rycka" henne så då kan det ju inte bli så mkt fällning!

Det är stor skillnad på slät o sträv. Hade själv en sträv ,fällde inte så mkt om hon rycktes vår o höst ungefär. Syrran hade en slät den fällde grymt mkt små nålvassa vita hår överallt.

Enligt mitt tycke så är en seriös JRT uppfödare nån som avlar på sunda hundar för jakt/hundsport, altså bruksterriers (vilket är vad rasen är) och inte buskavel eller bara för sällskap.

JRT har tre olika hårlag, slät, sträv och broken (som är ett mellanting)
och dom strävhåriga skall ju trimmas, vilket också innebär att dom fäller lite mindre.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 927
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 726
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 564
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Min systers ena hund, en Jack Russel på 1,5 år har varit inlagd hos veterinär för magsjuka och inflammation i mage/tarm, när hon las in...
Svar
14
· Visningar
1 505
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama