Jaaa!!! SKoltaxi!!

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi fick nyss påhälsning, av skoltaxichaffisen!
Våra barn börjar skolan om en vecka och besöket av skoltaxichauffören var mer än välkommet, för det betyder att vi får skoltaxi hemifrån! :banana::banana: Det var inte helt självklart nämligen, förra läsåret fick jag skjutsa dottern till närmaste stoppet, som var i grannbyn 3 km bort.
Vi bor precis mitt emellan två skolor, varav den ena en liten på landet och den andra en stor skola inne i tätorten, som dessutom är mögeldrabbad. Av någon outgrundlig anledning tillhör vi tätortsskolan enligt närhetsprincipen. (eller ja, outgrundlig är kanske inte det rätta ordet, för jag misstänker att det beror på busslinjen som går genom byn, som är en "skolbusstur som allmänheten kan nyttja", som är orsak till att vi ska tillhöra tätortsskolan)
Vi har i alla fall valt landsbygdsskolan till våra barn, men det innebär ju då att det inte var självklart att vi skulle få skolskjuts.
Nu i år börjar vår andra dotter i förskoleklassen och faktum är att rektorn på eget bevåg (utan påtryckning från oss) har sett till att vi får skolskjuts hemifrån!:bow:
Och jag är SÅ lättad, för det blir så oerhört mycket enklare att bara behöva få två barn färdiga till skolskjutsen i stället för att behöva slita iväg alla fyra för att köra iväg två till skolan...

:banana::bump::banana::bump::banana:

Sv: Jaaa!!! SKoltaxi!!

Vad skönt! Grattis!:)

Förstår att det kommer att underlätta era morgonrutiner, en eloge till rektorn!:bow:

Tack och grattis ameo!

Jag blev inspirerad av din tråd och slängde in en ansökan själv. Fick svar med vändande e-post DIREKT att det var beviljat och klart med taxi!

Hade inte en tanke på att man kunde få skolskjuts för att man FRIVILLIGT flyttar från skolan ut på landet när det finns en annan skola nära och är mindre än 2 km till buss. Men eftersom 8-åringen bor varannan vecka i stan nära gamla skolan och man måste gå extremt trafikosäkert till bussen så var det tydligen inga tvivel.

SÅ UNDERBART att inte behöva slita med sig lillebror (som börjar på dagis senare) för en extratur till skolan på morgonen :love:

Och vilken fantastisk snabb service :bow:

Vad skönt! Jag hoppas att ni få vettiga tider oxå... Här går skolbussen 7:05, tar 15 min till skolan och sedan börjar de 8:15...:crazy:

Jag kan absolut inte klaga på tiderna...
Skolan börjar 8.20 och barnen hämtas här 8.05...

:bump:

Men jag erkänner att jag hade Era tider i bakhuvudet och var lite rädd för något liknande. Det har ju varit ny upphandling av skolskjutsarna och är ny entreprenör nu, så det hade ju kunnat bli väldigt annorlunda. Men det verkar som att de kommer göra ungefär så som tidigare entreprenör gjorde.

Vad skönt! Det är ju perfekta tider för er! Jag ska väl börja om har i höst och se om jag kan få någon respons, ialla fall så att hon kan få komma in på morgonen.:crazy:

Hur har det gått?

Här har vi fått tiderna, 7.30 på morgonen (tar 10 min att köra och skolan börjar 8.00 så det är väl rätt OK) och så ovillkorligen hem 13.30 varje em.

Om man alltså behöver fritids har man ingen skolskjuts.

Finns det bara barn till hemmafruar och arbetslösa i den här stan :crazy: ?

Tycker ni en 6-9-åring kan vänta ensam hemma på landet tills resten av familjen kommer hem? (2-4 timmar) Det kan kanske fungera men jag trodde i min enfald att det fanns en senare "hemtur".

Jag är iofs glad åt morgonturen som löser många logistiska problem för oss, och kan utan större krångel hämta själv på em. Jag undrar mest om det är så i alla kommuner för lågstadiebarnen att de körs hem mitt på dagen oavsett förälderns arbetstid?

Skolskjuts gäller bara till och från skolan.
Från fritids är det som med dagis - man måste hämta själv.

Vi har tur, hit finns det senare turer.
Men det är 1,5km till bussen.

Förklaringen som jag fick var att skolskjutsen är till för dem som inte lämnar hemmet på dagen.
De som arbetar åker ju (i alla fall oftast) någon annanstans.
Och om de är hemma så finns de ju till hands.

Där jag bodde förut kom alla barn hem med skolbuss (Taxi modell minibuss) efter att de äldsta slutat skolan. De minsta hade då flera timmar att vänta på fritids.

Man kan tycka att det verkar smartare att liksom samköra dem, nu åker min unge 13.30 och den andra i byn en timme senare. Taxin hinner ju egentligen bara fram och tillbaka, svårt att klämma in nån annan vettig körning emellan.

Men det är väl kommunens problem...

Jag har och betalar för full fritidsplats, det sparas knappast inte en dyr taxiresa på att barnet inte är där en timme.

Jag tror man bara inte tänker alls...

I_U - får dina alltså åka med en senare tur än deras klass slutar?

6 åring nej 9 åring ja. Det är en hiskelig skillnad. Alex började vara ensam ibland vid 8.

Jo Vidar skulle säkert klara det jättebra redan nu, men han måste ju VILJA det, vi får se.

OT: Fanny- rida innan det blir för mörkt på kvällarna?

Ja, men ni har "betalfritids" inte skolfritids.
Det kan dessutom finnas en förklaring i hur många som åker respektive skjuts om det är speciella skolbilar och inte ordinarie linjetrafik. Skolskjutsarna är förmodligen beställda utifrån respektive barns sluttid på dagen.

Jo jag har sett listorna, de är beställda för varje barn och de åker hem med ett barn i taget, tydligen kör en och samma taxi ofta alla i skytteltrafik en i taget eftersom alla klasser slutar olika tider. Skiljer det 20 min är det två olika turer.

Det verkar inte helt slugt jämfört med systemet jag sett förut att samla upp dem och köra dem i en runda men det är väl inte gjort för att vara slugt utan bara stelbent.

Och det håller ju igång taxibolagen i stan :D

:eek:Du/ni bor i en rik kommun!
Här är det två hemskjutstider om det är linjetrafik, är det beställningstrafik är det bara 3 dagar i veckan med tidig hemskjuts när sex-åringarna är i skolan, för då blir det billigare med skolfritids och mellanmål.

Oj, här kör de med tre bussar, två mindre och en stor, vi har rätt att pka med 13 00 bussen med de små och får välja 14 bussen i mån av plats när de "stora" åker hem, så elin åker hem 14 så kommer hon hem samtidigt som mig när jag har hämtat lillebror. Ibland kommer hon före och då väntar hon antingen på trappen eller oxå går hon över till grannen, där det nästan alltid finns någon hemma eftersom de har företaget där som sysselsätter 3 personer. Dessutom har de efm fika vid den tiden så hon går gärna dit. Jag har självklart kollat så det är okej, vilket det är. Världens underbaraste granne! :D

Här kör de tre hemturer när skolan (år F-6) är slut för dagen. Vad som är hönan resp ägget vet jag inte riktigt, men skolbussturerna är synkade med när barnen slutar skolan.

Vi hade för övrigt besök igår av tjejen som kör hem-turen. Hon har åkt runt och hälsat på barnen som ska åka med henne, eftersom hon är ny på skolskjutsen.

Här är det vanlig stadstaxi som kör och barnen åker ett och ett efter sina skoltider :p

Olika förare och bilar varje gång, men det är ju bara spännande :laugh:

Jag tycker inte det verkar helt ekonomiskt/miljövänligt, men det håller ju samtidigt igång arbetstillfällen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 899
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Efterlyser er som bor på landet och har barn i skolåldern. Hur löser ni logistiken? Hur långt har barnen till skolan och hur kommer de...
2
Svar
34
· Visningar
6 206
Senast: Ajda
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 181
Senast: oz_joj
·
Övr. Barn Min dotter har börjat förskoleklass och vi har fått hem info om hur vi som har pälsdjur ska göra utifall att det finns...
Svar
3
· Visningar
1 461
Senast: EmelieR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka