J*vla gummi/broddpluppar!

cactuspower

Trådstartare
Nu blev min häst skodd efter ett par veckor sedan, och jag valde då att sätta på snösulor, samt sätta i "gummipluppar" i hålen (4 hål fram och bak) så att jag lätt skulle kunna ta ur dem, gänga och sätta i broddarna lätt när det var dax. Nu är det bara det att det finns inte en chans att jag ska få ur dem där j*vla broddplupparna! Hur bär man sig åt egentligen?? Har försökt i kväll men får inte ur en enda plupp i framskorna...

Behöver få i broddarna ganska omgående om jag ska kunna hålla igång ridningen.. tycker även det är lite otäckt att ha hästen i hagen obroddad pga fläkskador då det börjar bli lite halt på sina håll...

Tacksam för svar :bow:

Sv: J*vla gummi/broddpluppar!

Stoppa i skumgummi eller tvättsvamp i hålen istället (när du väl fått ur de andra plupparna.) :laugh: Lättare att både stoppa i och få ur!

Är det sådana där små svarta pluppar som man får pilla in i hålen?De brukar jag peta ut med en vass söm,det funkar jättebra för mej men min man brukar också svära över dem.....

Jag har haft exakt samma problem! Jag försökte få ur dom vid förra kylan utan att lyckas, men idag med nära 2 dm snö så var jag tvungen att få i broddar. Jag petade ur plupparna med en spetsig skruv, men det tog låååång tid och det krävdes stort tålamod. Några pluppar "borrade" jag sönder med en gängtapp, då gick de lättare att få ur. Lycka till :D

plupparna är värdelösa det konstaterade jag första säsongen de var ute på marknaden : ) endera gör de som dina, trycks in, eller så lossnar de helt och faller ur. värdelöst som sagt.

ta en synål och kroka i och dra ut dem. sen använder du endera tjärdrev, vanlig bomull eller blindbrodd i fortsättningen : )

Mina såna ploppar i nåt skumgummimaterial var helt värdelösa, det satt inte en enda kvar när vi skulle brodda häromdagen :(

Jag tar ur broddarna och låter de vara, nästa gång de ska i tar jag bara en söm och rengör broddhålen med. Tar mindre tid än att hålla på med bomull tycker jag, ofta trillar den ändå ur när de är lite slaskigt!

Jag tar ur broddarna och låter de vara, nästa gång de ska i tar jag bara en söm och rengör broddhålen med. Tar mindre tid än att hålla på med bomull tycker jag, ofta trillar den ändå ur när de är lite slaskigt!

Skumgummi sitter kvar!!

Samt rengörning av hålen så gott det går innan boddarna skruvas i. Gängorna blir dåliga annars.

Jag som är musiker tänker att vanliga gula öronproppar borde funka bra?

Jag som är musiker tänker att vanliga gula öronproppar borde funka bra?

Man tycker ju att det är en väldigt bra idé. Men, jag testade det i somras när jag måste brodda ofta för tävling men inte ville ta bort hårtpackad, torr lera.

Det fungerar INTE. Man tycker ju att expanderingen på plopparna borde hjälpa till med att hålla dem på plats och lätta att få i. Men min häst hann inte gå mer än tio meter så hade hälften släppt och resten försvann på volten.

Det värsta var ju att vi hållit på i närmare en timme för att fixa till och bara se dem ramla ut i skritt.

kl
ta något skarpt och stick ner i hålen, typ en spik, skruv eller söm.

tycker bomull är det bästa faktisk, det lossnar till slut det också men det håller ett bra tag om man packat ner det ordentligt i hålen.

Ja har såna broddar från Hansbo som är som en blindbrodd men den har ingen spets utan den är lika lång som sjävla gängorna på brodd hålen.. Ja skruvar i dom med en ´sån 8kantig nyckel.. Tycker dom funkar super och ramlar aldrig av eftersom det är gängor på dom som också skyddar gängorna från smuts... ;)

Kan meddela att det gick till sist, med hjälp utav en söm. Blev en del svordomar dock :angel:
2 st krånglade väldigt mycket, de andra gick rätt så bra när jag väl började få in snitsen. Har dock bara satt i 2 broddar i varje sko än så länge, jag har 4-håls skor :)

Skumgummi sitter kvar!!

Samt rengörning av hålen så gott det går innan boddarna skruvas i. Gängorna blir dåliga annars.

Jag har faktiskt aldrig haft problem med att gängorna blivit dåliga och har aldrig haft i något i sömhålen, bara rengjort med en söm varje gång de ska i. :)

Liknande trådar

Hästvård Hästen ska skos nu här i dagarna,bara jag köpt skor,alltså kommer hon kunna ha dessa skor fram tills i början av december,så skor med...
Svar
5
· Visningar
988
Senast: arabia
·
Träning Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras...
2
Svar
37
· Visningar
2 766
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård