J**la skit !!

B

blohme

Detta lär bara bli en "skriva av sig" tråd ...
Nu är jag riktigt trött på min häst hovar, har problem varje sommar.
Skorna trillar av, hoven trasslar upp sig är jättetorr & spricker .
Vilket blir diskborste till hov i resultat.

Varje dag förutom när de regnar så spolar jag hovarna & smörjer med olja.
Innan åt hon biotin men det blev ingen skilland alls , hon åt det i 9 månader.
Har nu blivit rekomenderad att ge Enzion vilket skulle va väldigt bra. Så att ge de + att fortsätta fukta hovarna är mitt nya hopp.

Imorgon kommer hovslagaren , denna gången ska alla skorna av (dom 2 som sitter kvar) & jag hoppas verkligen att de går bra att ha henne barfota ett tag.

Ursäkta för en sån här tråd, jag vet inte vad jag ska göra bara :crazy:

Sv: J**la skit !!

vad jobbigt :(
men trorkar inte vatten ut hovarna ännu mer?
alltså om man blöter dem själv varje dag? :crazy::confused:

Jag har lärt mig att om det är torrt ute så får inte hovarna normal fukt, så då måste man fukta dom & sen smörjer man med olja för att behålla fukten i hoven :)

Biotin hjälper inte! Det är smärtstillande. Min hovslagare sa att vi skulle ge den men sen kom en tjej som behandlade min häst med laser och biotin är smärtstillande. Har även snackat med återförsäljare och de har inga papper på att de ska hjälpa mot hovar.

De vi gör med min pålles hovar var att tjära utanpå och inne vid strålen. Men nu tar vi bara matolja på hovarna och inne vid strålen och det hjälper!

Du kan bada hovarna men då ska du även smörja in med olja efteråt

Senast ändrad av en moderator:

Jotack, jag märkte de :mad: fan va sur jag vart när de inte hjälpte ett dugg :(

Men iaf, jag smörjer med en olja nu som ska va stärkande + fuktgivande .. tycker att det har fungerat bättre än den jag haft innan , (minns inte namn på någon av dom) men problemet är att jag inte hittar den oljan nu , men de ska alltså fungera bra med matolja oxå?

har precis samma problem som du har!!! skönt med någon i samma situation. min pålle tappar också skor hela tiden och har just nu två skor kvar, jättetorra hovar och små sprickor i hovarna efter att han tappat skor! är såååå trött på det här nu. väntar på att hovslagaren ska komma men han är ju så seg. har låtit pållen stå ett tag nu pga de dåliga hovarna och nu har jag börjat känna av gallor! åååhh dessa hovar!

Matolja funkar :D Vi har sån stor literdunk i stallet :P :idea:- lampan

Kommer förmodligen inte kunna sko baktill på pållen min då det inte finns något att sko i :(

Fruktansvärt jobbigt är det, min häst har fått stå i 4 dagar pga hovarna .
De värsta tycker jag med hovarna är att min trasslar inte upp SMÅ bitar av hoven, utan hur mkt som helst . tänkte fota imorgon före & efter så kan jag lägga in dom sen.
Jag blir så jäkla besviken varje gång jag ser hovarna , o tänker alltid -VARFÖR ? de finns dom som inte ens sköter sin häst hovar, o dom ser bättre ut !!!!-

Usch, längtar inte tills hovis kommer, hatar hans min när de inte ser ok ut ... :(

Okej, då ska jag prova med det när oljan är slut..

usch :( tråkit.
Jag hade hoppats på att kunna sätta skor fram , men de är nog rätt omöjligt ! tyvärr !

Biotin fungerade jättebra på min ponnys hovar:crazy:

innan jag började med det rekomenderade en vet. att jag skulle börja med det, så jag är tveksam till att det skulle vara smärtstillande...

OJ OJ OJ. Nu får jag ursäkta mig :P Snackade om ett annat ämne som heter MSM som inte hjälper mot hovarna. Vi hade även Biotin men hjälpte ej mot min pålles hovar. Har haft båda så förväxlade det :P

FÖRLÅT!!!:angel:

Biotin fungerade jättebra på min ponnys hovar:crazy:

innan jag började med det rekomenderade en vet. att jag skulle börja med det, så jag är tveksam till att det skulle vara smärtstillande...

okej, det gav inget resultat på min häst iaf, men jag kanske borde hålla på längre ?
Ska prova enzion nu o se om det förbättrar trasorna lite :)

jag köpte pulver-biotin på stallbutiken för typ 350:- :crazy:
det står (tror jag) att det hjälper mot hovarna efter man använt det en tid..
jag tror det kanske har blivit lite bättre :crazy:

Biotin hjälper ju bara om hästen har brist på det, och det är det ytterst sällan hästar har. För att stimmulera hornproduktionen så ska man massera kronranden. Detta ökar hornproduktionen genom att man ökar blodcirkulationen i kronvulsten.

Men sen är det ju andra saker som spelar in om hästen har kassa hovar, visst, uttorkninga av hornet är väl den främsta. Men man bör beakta andra saker med som tex: Vad används för beslag och söm ? Har hästen skadat sig mycket i kronranden ? Hur belastar hästen hovarna ?

Men sen är det ju andra saker som spelar in om hästen har kassa hovar, visst, uttorkninga av hornet är väl den främsta. Men man bör beakta andra saker med som tex: Vad används för beslag och söm ? Har hästen skadat sig mycket i kronranden ? Hur belastar hästen hovarna ?

De har vi kollat upp allt, så de är att hon har kassa hovar ...
Men hur menar du att man ska massera kronranden?

Emuliiaa - Dom som jag prata om biotin med sa att det skulle hjälpa efter 4-6 månader. Därför gav jag det 3 månader extra ifall att.
Nackdelen med Enzion är att det är dyrare än biotin , men med dom hovarna tösen har nu så skulle de kunnat få kosta 1000 lappar / månad !!!

Min hovslagare har sagt till mig att det är vetenskapligt bevisat att biotin ger effekt och att man skulle kunna ge alla hästar det för att få bättre hovar, inte bara de med massa problem... :)

Min häst har med problem med hovarna!
I vintras/höstas så åkte skorna åt höger o vänster, det är så j**la tråkigt! Och inte minst kostar det massa pengar, tålamod och tid!

Vad man ska tänka på när man börjar ge fodertillskott mot dåliga hovar är att man måste fodra med det minst 6 månader innan den "nya" hoven är ute, man kan alltså inte förvänta sig någon skillnad på direkten.

För några månader sedan började jag att ge min häst Steel Joint, ett tillskott som ger bättre hovar och har även för mig det "smörjer" benen lite! Jag betalade ca 750 :- för en hink som räcker ca 6 månader, och pepparpeppar, men har inte haft några tappskor än. Kan bero på årstiden med. Men min hovslagare har iallfall sagt man inte ska hålla på och smeta på en massa olika oljor och dyl, då hoven blir "beroende" av detta...

Jag gör ingenting med min hästs hovar. Tror det är viktigt att ha en bra hovlslagare för att skorna ska sitta! Har haft min "senaste" hovslagare i fyra år och stoet har tappat en sko en gång, när det var lervälling i hagen..

Liknande trådar

N
Hästvård Har haft min häst i 8 år och har alltid haft mer eller mindre hovbekymmer. Men nu när hon börjar komma upp i "mogen" ålder (16 år)...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 987
Senast: vdb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka