ivomec avmaskning nu?

sweep

Trådstartare
Satt lapp i stallet idag om att vi skulle avmaska nu men jag trodde inte att man avmaskade mitt i vintern.

Vad avmaskar man mot nu?
Vad tar ivomecen?

Sv: ivomec avmaskning nu?

men måste man göra avmaskning mot det om man inte haft ägg på hästen?

Man brukar enbart maska mot styngflugan om man ser äggen. Det känns dessutom lite sent på säsongen; ivomec tar också lilla blodmasken som du inte når under vintermånaderna (beror så klart på vad ni har/ haft för väder på slutet).

Men, avmaskningsmedel är ju receptbelagt nu? Är det inte bättre att vänta till våren och då ta träckprov på alla?

vi har snö och haft runt -5 ett tag..

ja den i stallet som sätt upp lapp har fixat på recept och det står bara att vi ska avmaska och det kostar si o så mycket..
jag väntar hellre och tar prov på min häst.. men antar att det blir tjafs om jag vägrar avmaska min.. =/

Upplys om att december-avmaskning gjordes förr INNAN ivermektinet blev allmänt använt.

Ingen avmaskning såhär års om man inte har föl med spolmaskproblem.

Protestera högljutt och se till att få igång debatt i stallet.

Det KAN va så att larverna/maskarna hamnat i dvala nu och man inte kommer åt alla. Det har iallafall jag lärt mig av "kolla masken" paketet. Nån mer som har erfarenhet av detta? Vi avmaskade alla våra i nov sista gången. Då hade vi medlet Normectin som är liknande Ivomec.

Tycker såna här trådar är intressanta pga min bristande kunskap om detta. Har läst massor om det men blir inte klokare för det. Min pålle hade dock 0 parasiter enl. kolla masken så nåt har jag väl lärt mig:D

Du vet om att man måste ha recept på avmaskningsmedel?
Trädde i kraft i år.

de är LITE sent att maska nu de gör man efter betet. Men man kan oxå maska i februari och då använder du en annat maskmedel som tar ALL maskTex nackbandmask oxå.Fasen kommer inte ihåg vad den heter men har alltid varit receptbelagd.

de är LITE sent att maska nu de gör man efter betet. Men man kan oxå maska i februari och då använder du en annat maskmedel som tar ALL maskTex nackbandmask oxå.Fasen kommer inte ihåg vad den heter men har alltid varit receptbelagd.

Varför avmaska i februari? Då är det fortfarande inga maskar man behöver komma åt som är aktiva.

Nackbandmasken kommer man åt med ivermektin-medel, det du tänker på är nog "vanlig" bandmask som man tar antingen med dubbel dos pyrantel eller ett medel som innehåller prazikvantel (man behöver INTE köpa det dyra tidigare receptbelagda du tänker på), och bandmasken tar man på våren och/eller hösten, inte vintern.

Du vet om att man måste ha recept på avmaskningsmedel?
Trädde i kraft i år.

Ja som sagt personen som sätt upp lappen har fixat avmasknings medel på RECEPT och skrivit att det är dags för avmaskning och det kostar 95 kr per häst.

Det är ju bra att en tagit tag i det hela och ser till att det blir gjort samtidigt. MEN ifrågasätt vad det är för mask ni ska ta just nu och varför. Nöj dig inte med att "det har vi alltid gjort" eller "veterinären sa så" eller något annat som inte är FAKTA på vilken mask i vilket stadie och i vilket syfte. Be om källor. Sätt igång debatt i stallet.

sa nej till avmaskningen igår och det verkar inte bli några problem med det som tur är..

men när jag sa att det inte är någon vits att avmaska nu så fick jag "men veterinären skrev ju ut..?"

jag ska ta träckprov till våren. när kan man tidigast ta sånt prov?

sa nej till avmaskningen igår och det verkar inte bli några problem med det som tur är..

men när jag sa att det inte är någon vits att avmaska nu så fick jag "men veterinären skrev ju ut..?"

jag ska ta träckprov till våren. när kan man tidigast ta sånt prov?

När gräset växer är det lagom att ta prov.

Du kan ta upp lite försiktigt att ni kanske borde hitta någon veterinär med större intresse i parasitologi än någon som skriver ut recept bara hästägaren ber om det...

det finns bara två veterinärer här och jag vet inte vilken hon frågade så det finns inte så mycket att välja på här tyvärr...

Kankske en sen styngflugeavmaskning? Eftersom det varit så varmt ute så har man inte kunnat göra de tidigare kanske!!!?

Senast ändrad av en moderator:

Det kan inte vara så att hon som vill och har fixat maskmedel har mask i sin häst då så det är därför alla ska maskas av??
För har hästen haft det sen i somras är de väl kvar eller.??:confused:

ingen i stallet tar träckprov och alla hästar går i separata hagar så jag tror inte det är orsaken

Jag tror personen som bestämt att hästarna ska avmaskas tänker i gamla banor. I December skulle hästar avmaskas med Iwomec. Så var det.
Numera tar man ju styngflugan med avmaskning direkt den inte syns till längre.
// Linda

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
592
Senast: Johannna1
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
389
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 403
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka