Ivermectin

Centaur

Trådstartare
Om man maskar med tex Noromectin, hur länge finns det ivermectin i bajset då?? Och finns det kvar i bajset länge??

Sv: Ivermectin

Halveringstiden är 18 timmar så efter 5 dagar så har 99.2 % kommit ut.
Vi brukar mocka hagarna 3 dagar efter avmaskning.

Som jag uppfattar det är alla avmaskningsmedel kemiska medel som inte är miljövänliga. Det jag läst är att man påvisat att vissa sällsynta flugtyper som hör till en oförstörd, giftfri mijö, inte förekommer i hästskit med avmaskningsmedel i. Men jag vet inget om dessa medel bryts ned efter en tid utanför hästkroppen, eller om kemikalierna fastnar i den eviga rundgången på gården mellan jord, åker, hö, häst, hästskit, jord, åker... och bara blir mer och mer för varje år? Någon som vet? De som vill ha det ekologiskt på sin gård försöker undvika avmaskningsmedel.

Pastan i tuben är t ex giftig för katt, har jag fått höra.

Vad gäller hästkroppen så brukar man hålla kvar hästarna i den gamla hagen tills tre dygn efter avmaskning innan man släpper dem på nytt parasitfritt bete, men brukar tycka att tillräckligt mycket parasiter har försvunnit på tre dygn.

Men gå inte på det där med vitlök, även om det skulle avmaska hästen så gör det att din häst får blodbrist som tar lång tid att reparera.

Men gå inte på det där med vitlök, även om det skulle avmaska hästen så gör det att din häst får blodbrist som tar lång tid att reparera.[/QUOTE]

Nyfiken! Förklara?!?!?

grejen är att jag har en collie, och för dom kan ivermectin vara dödligt.... så jag vet inte hur jag ska göra!!!! :confused:

Hålla hunden borta från stallet i en vecka? Borde räcka om fem dagar innebär att 99,2 % är borta... Eller lär hunden att inte käka skit...

Jag pratade med både veterinär och apoteket om just inverkan på hund av hästens avmaskningsmedel. Enligt dem så är det ingen fara för hunden när medelet har passerat hästens kropp, dvs den kan äta hur mycket hästbajs den vill. Vi har en rottis och en ridgeback och jag har hittills inte sett någon av dem ta någon skada. Sen kan det kanske vara så att Collie är känsligare??

Aj, då. På det viset.

Hundar brukar väl bara äta färskt bajs, hoppas det gäller din oxå, så om du kan hålla honom borta några dar så borde det va lugnt.

Men gå inte på det där med vitlök, även om det skulle avmaska hästen så gör det att din häst får blodbrist som tar lång tid att reparera.

Nyfiken! Förklara?!?!?
[/QUOTE]
Vitlök har förmågan att orsaka blodbrist, Heinz Anemia. Finns många trådar i ämnet och sökverktyget är utmärkt. Vissa hästar kan äta vitlök hela livet utan att man ser en förändring medan andra kan reagera på mycket små mängder. Kan vara dödligt för katter och hundar.

det går inte, eftersom det ligger 10 meter från huset.... och jag har självklart lärt honom att inte äta bajs!! men jag sätter inte hans liv på det, man vet ju aldrig...

nu går dom iofs i hagar som är en bit från huset och han brukar inte gå ned dit om han är ute själv. och boxdörrerna kan jag stänga..

men jag skulle gärna veta hur det egt ligger till - om det finns mkt gift kvar i bajset, hur länge det finns och hur koncentrerat det är?

men om jag gör så att jag har stenkoll på vad hunden gör i säg två dagar efter att jag avmaskat, borde det räcka?

Alltså, när jag läser artikeln som jag hänvisade till här ovan så står där klart och tydligt att Ivermektin påvisats i vatten- och jordprover.
Nu blir jag rent förvirrad

Så här står det om abamectin/avermectin (som är en variant av Ivermectin) på sidan
http://extoxnet.orst.edu/pips/abamecti.htm ;

"Breakdown in soil and groundwater: Abamectin is rapidly degraded in soil. At the soil surface, it is subject to rapid photodegradation, with half-lives of 8 hours to 1 day reported. When applied to the soil surface and not shaded, its soil half-life is about 1 week. Under dark, aerobic conditions, the soil half-life was 2 weeks to 2 months. Loss of abamectin from soils is thought to be due to microbial degradation. The rate of degradation was significantly decreased under anaerobic conditions. Because abamectin is nearly insoluble in water and has a strong tendency to bind to soil particles, it is immobile in soil and unlikely to leach or contaminate groundwater. Compounds produced by the degradation of abamectin are also immobile and unlikely to contaminate groundwater.
Breakdown in water: Abamectin is rapidly degraded in water. After initial distribution, its half-life in artificial pond water was 4 days. Its half-life in pond sediment was 2 to 4 weeks. It undergoes rapid photodegradation, with a half-life of 12 hours in water. When tested at pH levels common to surface and groundwater (pH 5, 7, and 9), abamectin did not hydrolyze.
Breakdown in vegetation: Plants do not absorb abamectin from the soil. Abamectin is subject to rapid degradation when present as a thin film, as on treated leaf surfaces. Under laboratory conditions and in the presence of light, its half-life as a thin film was 4 to 6 hours."

I så fall är det ytterst märkligt att det påvisats i jord och vatten.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
336
Senast: Görel
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
626
Senast: BoYo
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare