Ivermectin och collie

Centaur

Trådstartare
Mina hästar ska snart avmaskas med ivermectin. Jag ville ha moxidectin men det hade dom inte...

Nu är jag lite orolig för min collie... Hur pass farligt är det??? Han brukar inte äta bajs (vet att det är förbjudet), men om han skulle pilla i sig nåt... Blir han sjuk då? Hur länge är bajset farligt?? Det blir ju liggande i hagen och hunden går lös på gården, någon dag kan jag ha stenkoll på honom men inte i längden...

Hur gör ni som har collie+häst?
:confused:

Sv: Ivermectin och collie

Jag ser till att mina collies låter bli hästskiten. De får inte gå ut i hästhagen, och det är strängeligen förbjudet att "hjälpa till" med mockningen.
Man skulle kanske kunna hålla hästen inne någon dag när den avmaskats, alternativt mocka ur hagen direkt och inte låta "ivermectin-skit" ligga kvar.
Jag vet om collies som klarat av att få i sig ivermectin, men jag skulle aldrig våga chansa.

Är inte så insatt i det här:confused:, men vad är det som händer om de får i sig ivermectin?Och varför bara collie? Är det alla collie, typ även Bc?

låt hästarna stå inne efter avmaskningen och mocka ut allt. så slipper du vara orolig.

Kommer tyvärr inte ihåg exakt hur ivermectin fungerar på collies, men de kan bli förgiftade av ämnet vilket leder till döden. Och, ja, man ska vara försiktig när det gäller ivermectin för alla collie-raser.

jag hade nog pratat med min vet. såhär står det på fass.se

"Särskilda varningar för andra djurslag: Ivomec Comp oral pasta är framställd för specifik användning till häst. Katter och hundar, särskilt collie, old english sheepdog och besläktade raser eller korsningar, samt även vatten- och landsköldpaddor kan få allvarliga biverkningar av den koncentration av ivermektin som finns i detta läkemedel om de får i sig spilld pasta eller har tillgång till använda sprutor."

och

"Maximal plasmakoncentration för ivermektin (Cmax: 37,9 ng/ml) uppnås c:a 9 timmar efter administrering och sjunker till icke kvantifierbara nivåer inom 28 dagar. "

Är inte så insatt i det här:confused:, men vad är det som händer om de får i sig ivermectin?Och varför bara collie? Är det alla collie, typ även Bc?

Collie och några andra raser, t.ex. Silken Windhound bär på (eller snarare kan bära på) en defektgen som heter MDR1. Defektgenen gör att ivermecitin, samt andra substanser går igenom hjärnblodbarriären. Hunden drabbas av kramp och koma och det kan i vissa fall vara livshotande.

Man kan testa sin hund och se om den bär på defektgenen.

Vad gäller BC är det oklart. Man har testat BC men bara funnit någon enstaka förekomst. Men defekten finns alltså inte bara hos collie, utan förekommer hos många vallhundsraser, silken windhound, långhårig whippet.

Har också hört detta sen långt tillbaka. Efter som att vi har haft ganska mkt collies så har man tagit för vana att alltid ha extra koll på alla hundar, oavsätt ras, under avmaskningsperioden och alltid också ta reda på vad för preparat hästägarna tänker använda.

Jag har aldrig sett en förgiftning pga detta då våra hundar tidigt lärt sig att det är absolut förbjudet att äta hästbajs - alltid. Dessutom håller man som sagt extra koll under maskperioderna.

Men jag har hört att det kan ha dödlig utgång. Har dock inga ordentliga källor för det påståendet, men det är vad jag alltid fått lära mig.

Ja jag har ju också lärt honom att han inte får äta bajs, och jag har inte sett honom göra det på många månader nu (fick honom i våras). Men helt 100% säker kan man inte vara...

Jag kan inte ha hästarna inne i flera veckor heller. Och att mocka hagarna är helt hopplöst då det är skogshagar som ligger en bit från stallet. Hur länge är bajset farligt?? :confused:

Jag kan låta bli att ta med hunden ner i stallet några dagar men det funkar inte i längden att han sitter inne hela förmiddagen när han är van att få springa fritt omkring..

Jag tror inte att du behöver vara så orolig och aldrig i livet skulle jag låta mina hästar lida och tvingas stå inne pga att de avmaskats. Det låter ju grymt överdrivet.

Nä, jag ser till att veta när hästarna avmaskas (vilken dag) och sen håller jag extra koll i ca 3-4 v. Säkert är det bara 1-2 veckor som max som det kan finnas medel i avföringen men jag är noga. :D Lämnar inte hunden själv, låter honom inte ströva helt fritt utom synhåll osv. Som sagt man kan aldrig vara helt säker trots att man har en hund som aldrig haft tendens att äta hästbajs - som jag.

Var mycket noga ca 2 veckor, sen kan du slappna av igen tror jag. Men som sagt. 3-4 v brukar det ta innan jag slappnar av helt. Fast då går det mest på rutin. Att man har ett extra öga öppet för tecken.

Tillägger att vi aldrig mockat hagarna pga avmaskning.

Senast ändrad:

vi mockade alltid hagarna när jag hade häst. parasittrycket blir enormt om det får ligga kvar.

TS: går det inte att göra en provisorisk liten hage med en extra tråd längst ner? annars blir det nog till att hålla järnkoll på hunden om du tvunget ska ge ivomec.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 046
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 001
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 277
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31