Istället för transportskydd?

Harbor

Trådstartare
Vår ponnygosse HATAR när vi sätter på transportskydden och börjar genast nervöst bajsa!!:crazy:
Funderar på om man kunde sätta på nåt annat istället på benen. Förslag?

Sv: Istället för transportskydd?

Lindor och boots är väl det bästa, eller några smidigare transportskydd om de ni har nu är stora och stela..

Behövs det något? Vi använder aldrig några skydd och har hittills aldrig haft några skador. Det finns hästar som tycker själva skydden är obehagliga, men det kan också vara att det blir varmt och instängt. Vissa hästar lever rövare i transporten för att de irriteras av skydden. När de får åka nakna lugnar de sig och står fint.

Harbor börjar stressa när han hör ljudet av kardborrebanden.... Annars åker han helt ok i transporten. Man ska väl ha paddar under lindorna då? Ska man linda dem högre än vanligt?

Jag har aldrig transportskydd på mina;)
De gånger jag har haft det har det ändå inte varit mycket kvar av dom när man kommit fram:angel:

Men ska du nu ha något så säger jag också lindor och boots

Jag brukar ha benskydd (back on tracks damasker tex), och boots. Är hästen oskodd brukar den få vara utan skydd.

Vi har inget på våra hästar när vi reser och har aldrig haft några skador.

Säger detsamma, aldrig skydd och aldrig skador.
Ställer en följdfråga; Vad var tanken att små tygtrasor på benen ska skydda mot under transport?

Harbor börjar stressa när han hör ljudet av kardborrebanden.... Annars åker han helt ok i transporten. Man ska väl ha paddar under lindorna då? Ska man linda dem högre än vanligt?

Fast börjar han inte bajsa för att han vet att han ska åka transport när han hör ljudet, det är ju annars en vanlig reaktion. Många hästar gör så och precis som den är gudomliga att lasta och står blickstilla.

Eller uttryckt så här, att ta fram transportskydden och dra i kardborren rekommenderas från klinik (!) om hästen har en kolikkänning....

Eller uttryckt så här, att ta fram transportskydden och dra i kardborren rekommenderas från klinik (!) om hästen har en kolikkänning....[/QUOTE]

:bow: :bow: :bow: :bow: :banana: :banana: :banana:

Det var det bästa (läs; vettigaste) jag läst på buke på mycket länge!!:D

Håller med ang. att hästen förmodligen blir nervös för att h*n förstår att det är dags att åka och inte för själva skydden i sig.

Jag använder dock inte transportskydd på min häst då han skadar sig på dem eftersom han febrilt försöker få av dem :p Han åker istället med damasker och boots. Han lever ofta rövare i transporten och då känns det bäst att ha något för att undvika sår osv. på hans ben, speciellt med tanke på att han är skodd runt om.

Jag använder inte heller något på min häst.

Alla transportskydd hon haft på sig har hon trampat sönder. Därefter försökte jag med lindor och boots. Då trampade hon av sig dem och fick någon gång loss en linda, med småskador till följd. Efter att jag slutade att ha något alls på henne har hon aldrig skadat sig.

Alla mina blir nervösa och skiter när transportskydden åker fram, det har inte med skydden att göra utan att det då blir bekräftat att det är transport som gäller. Börjar du med lindor eller något annat kommer hästen snart också förknippa det med åkande och bajsa ändå. Tror inte du kommer undan själva bajsandet.

Damasker och boots eller lindor och boots? Jag lindar nästan alltid, om det inte är spöregn eller vi har kort om tid på tävling (eller snarare; är det riktigt tidigt och vi vill spara tid så åker transportskydden på istället).

min häst blir galen av transport skydd, hon kan inte ens ha boots när man lastar :/ (vilket jag märkte när vi skulle åka till vet i lastbilen och pollen vägrade sätta en hov på rampen, tills vi tog av bootsen och hon flög upp och stod som ett ljus :p)
lindor när man rider och i boxen går bra, men att gå upp i ett släp med ngt på fötterna är ett stor No No!

föresten så vet jag flera hästar som skiter när de känner att det är dax att åka nånstans. jobbade i hopp stall och där var det en häst som sket när han 1, fick svansen flätad, 2, fick transport skydd på sig, 3, hörde transporten starta. han var också super lättlastad så han sprang upp och stod blixt stilla tills man satt fast honom och efter det bankade tills man stängde luckan och körde iväg :p tror han tycker om att tävla :D

Ska jag iväg och träna, sätter jag bara på de vanliga skydden. Är de broddade blir det även boots. :)

Åker jag iväg av ngn annan anledning så blir det utan skydd öht.

Jag tror som de andra säger att din häst hör ljudet av kardborren och vet då att det är transporten som väntar.
Min lillkille brukar också bajsa när man fått på transportskydden.

Själv använder jag så gott som alltid transportskydd, det skyddar trots allt lite om hästen skulle trampa sig själv eller så.
Men mina hästar har å andra sidan inte brytt sig nämnvärt om sina transportskydd heller..

Men har man en häst som försöker klä av sig är det betydligt bättre att hästen får åka naken.

Dock ställer vissa försäkringsbolag som krav att man använder transportskydd när man är ute och åker.
Så av den anledningen kan det vara ett smart drag att se över vad just ditt försäkringsbolag säger om saken.
OM olyckan skulle vara framme och man inte har skydd på och då får betala allt ur egen ficka som kan bli dyrt...

Det vill jag se underlag för! Inget större svenskt bolag har krav på detta. Möjligen något litet häradsbolag i någon avkrok, men det håller ju knappst.

I vissa fall är transportskydd en större risk än det utgör skydd.

Sällar mig till skaran som haft häst som stod stilla utan skydd men levde rövare med skydd.
Tränade henne som liten utan skydd men alla tyckte ju att skydd skulle hon ha. Så jag skaffade. Hade dem tre gånger. Sedan fick hon åka utan.
Nöjd häst.

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 138
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Kläder & Bli fin Jag har ju sen förra våren börjat använda egenhändigt specialsydda leggings av kompressionsmaterial som arbetskläder eftersom jag... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 346
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
671
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka