Istället för transportskydd?

Sv: Istället för transportskydd?

Vilka bolag då?

Jag kör alltid utan. De gånger hästarena trampat o levt omkring har varit med skydd, den gången en häst skadade sig ordentligt var med skydd.

Vår ponnygosse HATAR när vi sätter på transportskydden och börjar genast nervöst bajsa!!:crazy:
Funderar på om man kunde sätta på nåt annat istället på benen. Förslag?

Vanliga benskydd och boots. Många hästar är svårlastade och jobbiga att köra i transporten pga transportskydden. Kan verkligen inte vara bekvämt för dem!

Jag har inga skydd överhuvudtaget på min häst när han åker transport, men om han skulle åka någonstans på vintern med broddar skulle jag åtminstone sätta på boots. :)

Brukar använda damasker + boots alt bara boots.

Frågar här nu helt allmänt om benlindor, vilken sort som är bäst att använda till ex. detta syfte? Elastiska eller fleece? Är det någon större skillnad? Vi brukar inte linda till något så har ingen erfarenhet.

Fast börjar han inte bajsa för att han vet att han ska åka transport när han hör ljudet, det är ju annars en vanlig reaktion. Många hästar gör så och precis som den är gudomliga att lasta och står blickstilla.

Eller uttryckt så här, att ta fram transportskydden och dra i kardborren rekommenderas från klinik (!) om hästen har en kolikkänning....

Precis så tror jag att det är!

Till TS:
Om hästen står stilla med transportskydd på i transporten så förstår jag inte problemet.

Däremot har jag haft hästar som inte levt rövare med transportskyddd på i transporten. Då har dom fått åka med boots/benskydd alternativt boots och lindad.

jag brukar ha fleece lindor till transport, elastiska till ridning och fleece eller bomull i boxen

JAG hatar själv transportskydden, i synnerhet de där höga "stövlarna" som är stela och måste vara hemska att ha på sig... Jag skulle aldrig sätta på hästen dem, om jag inte måste av lag... Det måste ju bara vara superkonstigt att stå med sådana på sig och ännuvärre ta några steg.

Jag kör "stallbandage" något slags mjuka färdiga benskydd, förvisso med karborreband, och boots. Jag vill mest av allt skydda hästen från skrapsår etc. Tror inte skydden kan göra mer än så?? Min mardröm är att hästen ska trampa utanför rampen utan skydd och skrapa upp benen. Ursch.
Jag kan förstå att man vill skydda benen, särskilt vid pålastning/avstigning, som är ett moment där min häst kan vara lite stressad. Jag skulle också kunna tänka mig att i framtiden vara utan skydd, om hästen visar sig kunna vara utan. Det måste vara lite upp till vilken typ av häst man har och om hästen är trygg i transportsituationer.

Men fy för transportskydd:-( Ja för lindor:-)

Jag har Equilines stooora tjocka paddar med långa (5 meter) akryllindor till vid transport, boots på alla fyra fötterna. Dom är väl gjorda för just det ändamålet. Bra kvalité, ordentligt vadderade o.s.v.

Det måste vara ett himla sjå med att rulla av och ihop? Har nån gång lindat med nya lindor, där kardborrebandet satt ytterst på. Först fick jag öppna hela rullen, fundera ihjäl mig vilket håll kardborrebandet skulle vara svängt åt, rulla ihop igen (och hoppas det inte blev fel), sen på hästen. Men jag antar man får rutin på det.:)

D-ponnyn som är helskodd får åka med benskydd och boots. Detta är lite för att hon blir så nervös för transportskydd och blir svår att lasta.

Sen kan hon bli lite snurrig när vi är iväg någonstanns och det är rätt skönt att slippa försöka få på skydden. Allt är klart och bara sadeln som ska på :D

Lillponnyn är oskodd och fungerar bäst att stå utan skydd. Dessutom behöver hon inte några skydd när hon rids.

Stallägarnas döttrar använder ibland sina transportskydd och ibland tar ena tjejen bara benskydden.

En annan familj som reser mycket med sina hästar (hopphästar som tävlas och tränas mycket) kör med båda metoderna. Hästarna är inte de minsta nervösa av typen av skydd eller transporten (de åker både i stooor lastbil och "liten" transport)

Antingen så kan man ju ha två uppsättningar med sig, d.v.s. fyra färdigrullade till hemresan annars kommer man ju in i det väldigt fort, jag brukar ta av dom på tävlingsplatsen och medan min mamma går med hästen och jag fixar rullar jag ihop dom. Bara man får rutin på det går det nästan lika fort som med skydd.
Men det är en smaksak! Jag använder lindor eller transportskydd, ska jag åka längre med skydd har jag dessutom inte mina supertjocka från Mark Todd utan mjukare från Bucas för att det ska vara så bekvämt som möjligt. Men helst lindor vid längre sträckor.

Senast ändrad:

Det måste vara ett himla sjå med att rulla av och ihop? Har nån gång lindat med nya lindor, där kardborrebandet satt ytterst på. Först fick jag öppna hela rullen, fundera ihjäl mig vilket håll kardborrebandet skulle vara svängt åt, rulla ihop igen (och hoppas det inte blev fel), sen på hästen. Men jag antar man får rutin på det.:)

när man fått in rutinen för att rulla ihop lindor så tar det högst en minut för att rulla ihop en linda. jobbade i stall där det var 8 hästar varje dag som hade lindor på natten. 28-32 rullar dvs :p. + att borsta av allt spån medan man rullade.
man lär sig fort, dock så var det alltid fruktansvärt retfullt när praktikanterna tog 10 min på sig med att rulla en linda, löst och full av spån...:cry:. är smått pedantisk i stallet :angel:

Min häst gillar inte heller transportskydd. Hon får åka utan helt enkelt.

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 139
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
640
Senast: cowgirl81
·
Kläder & Bli fin Jag har ju sen förra våren börjat använda egenhändigt specialsydda leggings av kompressionsmaterial som arbetskläder eftersom jag... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 347
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
671
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka